Maloobchodní tržby (květen 2024): Květnová čísla zůstala za očekáváním
Květnová čísla z maloobchodu zůstala za očekáváním a nedokázala kompenzovat slabší tržby za duben. K vyšším tržbám nepomohlo ani hokejové mistrovství světa. V květnu oproti dubnu maloobchodní tržby poklesly o 0,1 % a v meziročním srovnání vzrostly jen o 4,4 %.
Zatímco v 1. čtvrtletí letošního roku byl zřetelný svižný růst maloobchodních tržeb, tak v posledních třech měsících, tj. období březen až květen, maloobchodní tržby v meziměsíčním srovnání de facto stagnují. Bohužel se podle mě začíná ukazovat, že rychlé oživení maloobchodu ze začátku letošního roku zatím není udržitelné. I nadále samozřejmě platí, že maloobchodní tržby v dalším průběhu letošního roku porostou, ale růstová dynamika pravděpodobně nebude tak silná, jak se optimisticky očekávalo. V letošním roce lze podle mě očekávat růst maloobchodních tržeb v blízkosti 4 %.
Co stojí za stagnací maloobchodu v posledních třech měsících? Spotřebitelská důvěra dosáhla vrcholu v dubnu a od té doby mírně poklesla. Stále přitom platí, že české domácnosti jsou zatím poměrně opatrné k pořizování velkých nákupů. Od začátku letošního roku sice mzdy díky zpomalení spotřebitelské inflace konečně rostou, ale více domácnostem s vyššími příjmy. V 1. čtvrtletí byl poměrně velký rozdíl mezi růstem průměrné a mediánové mzdy. Možným vysvětlením stagnace maloobchodu je i přesun poptávky ze zboží více do služeb. A v neposlední řadě k určitému tlumení spotřeby domácností přispívá i měnová politiky ČNB s vyššími úrokovými sazbami. Míra úspor domácností zůstává i přes mírný pokles v 1. čtvrtletí stále výrazně nadprůměrná.
Z pohledu hlavních skupin maloobchodní tržby v květnu meziměsíčně vzrostly za potraviny o 0,6 %. Naopak tržby za pohonné hmoty a nepotravinářské zboží poklesly shodně o 0,5 %.
Meziročně tržby rostly především v prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky (+18,0 %) a s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (+5,9 %). A dále prodejcům výrobků pro kulturu, sport a rekreaci (+2,0 %). Internetovým a zásilkovým obchodům tržby vzrostly o 14,5 %. V květnu meziročně poklesly tržby prodejen s výrobky pro domácnost (-2,5 %) a prodejcům počítačů a komunikačních zařízení (-1,1 %).
Výsledně je tak podle mě nutné počítat i nadále s tím, že oživování maloobchodu bude v dalších čtvrtletích pozvolnější (necelých 1 % mezikvartálně) a na úroveň maloobchodu bez automobilů z r. 2021 ve stálých cenách se nedostaneme ani letos, a pravděpodobně ani v roce 2025.
AKCENTA CZ
AKCENTA CZ je jedním z nejvýznamnějších obchodníků s devizami na českém trhu a ve střední Evropě s více než 20 letou tradicí. Kromě výhodných individuálních kurzů pro nákup a prodej deviz a minimálních poplatků za zahraniční platební styk, nabízí i zajištění proti kurzovým rizikům (forwardové obchody a opce). Společnost aktivně působí také v Polsku, Maďarsku, Slovensku, Rumunsku, Německu a Francii. Klientské portfolio tvoří více než 46 tisíc subjektů, převážně malých a středně velkých firem orientovaných na export nebo import. Je držitelem licence platební instituce a obchodníka s cennými papíry udělenou ČNB.
Více informací na: https://www.akcenta.cz
Výsledky firem - tržby, zisk
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz