„Měsíc před zahájením olympijských her v Paříži
firma Nike vypadla z formy, což se opět projevilo při včerejší prezentaci čtvrtletních
výsledků. Někteří investoři již hodili ručník do ringu, což způsobilo pokles ceny
akcií o 12 %.
Pokles
tržeb v letošním
roce byl větší, než se původně očekávalo. Už včera byla očekávání nízká, protože vedení společnosti
Nike v březnu varovalo před mírným
poklesem tržeb v letošním
roce. To ovšem investoři nechtěli slyšet v
roce, kdy se koná fotbalový šampionát
Euro 2024 i olympijské hry zároveň. Zklamání přišlo s komentářem: budoucí
tržby se sníží výrazněji, než se původně odhadovalo.
Nike nyní pracuje na úsporném plánu nákladů ve výši 2 miliard
dolarů, přičemž nedávno proběhlo druhé kolo
propouštění.
Kde se stala chyba? Generální ředitel John Donahoe udělal hned několik strategických chyb. Zaměřil se na širší lifestylový sortiment a upřednostnil vytvoření vlastního online prodejního kanálu značky
Nike. Během pandemie to fungovalo dobře, ale když se znovu otevřely
obchody, příležitostní sportovci si stále častěji kupovali cenově dostupnější tenisky od konkurentů, jako je On a Hoka.
Přesto není důvod k panice, protože
Nike stále ovládá oblast sponzorování sportovního oblečení. Z
obchodního hlediska je však důležité vykázat nový
nárůst prodeje. Před pařížskou olympiádou se
Nike rozhodl vrátit ke starému vzorci pro dosažení úspěchu. Řada sportovců ze stáje
Nike je vybavena zbrusu novými teniskami, s nimiž snad získají
zlaté medaile. Posilují se vazby s fyzickými prodejními místy, jako je například
Foot Locker, v naději, že
spotřebitelská verze těchto bot se také rychle setká s úspěchem během těchto vrcholových sportovních událostí.“
Jean-Paul van Oudheusden, tržní analytik eToro