Elektromobilita jde stále dopředu. Baterie v elektromobilech budou mít své pasy již za tři roky
![ilustrační](https://img.kurzy.cz/zpravy/obrazky/75/772475/Fendt_e100vario5-(002).jpg)
Akumulátorový pohon se stále více prosazuje napříč segmenty. Baterie do elektroaut by do roku 2025 měly podle odhadu Goldman Sachs zlevnit o 40 % oproti úrovni z roku 2022. Novinkou posledních dní je informace, že řada údajů o složení baterie i její aktuální kapacitě půjde sledovat prostřednictvím speciálního bateriového pasu, který musí zavést výrobci elektromobilů nejpozději do roku 2027.
Tento pas například bude po dobu až patnácti let od vyrobení daného elektrického vozu poskytovat informace o stavu a kapacitě baterie. Údaje by navíc měly být snadno dostupné pomocí skenování datového nosiče jako je QR kód. Hlavním smyslem je ale získat přesný přehled o výrobním postupu té které baterie, bude zřejmá celková uhlíková stopa tohoto dílu a rovněž budou k dispozici přesné informace kolik a jakých materiálů půjde recyklovat. Nebudou se tak muset před zahájením recyklačního procesu odebírat vzorky z částí baterie a následně je podrobovat zkoumání v laboratořích, jak je to třeba dělat dnes.
Prvním automobilem, který již bude takovým pasem disponovat, je plně elektrické Volvo EX90. Pro vytvoření tohoto pasu se Volvo spojilo s britským technologickým startupem Circulor. Pas bude možné stáhnout prostřednictvím aplikace do mobilního telefonu a náklady na výrobu jednoho vozu zvýší takový pas maximálně o deset dolarů.
Důvodem rostoucí popularity baterií je prudký pokles cen kovů využívaných při jejich produkci a technologický pokrok, který zefektivňuje výrobu a zlepšuje parametry baterií. Zlevnění baterií urychlí další růst elektromobility.
Baterie v dopravě, ale i zemědělství
Vedle elektromobilů je v oblibě také hybridní pohon, ten osvědčeným řešením například v carsharingu. „V současné době máme flotilu sdílených aut složenou zejména z vozů Toyota s hybridními pohony. Vyhovuje nám, stejně tak našim zákazníkům, že se jedná o ekologické řešení, které si energii pro jízdu na akumulátor samo vyrábí. Tím výrazně zlevňuje provoz, a v případě vybité baterie funguje vždy jako běžný automobil se spalovacím motorem, který lze kdykoli natankovat na čerpací stanici. Nově ale testujeme a uživatelům nabízíme i elektrovozy, aktuálně plně elektrickou exkluzivní Toyotu bZ4X,“ říká Milan Beutl, ředitel společnosti provozující sdílené automobily Anytime.
A bateriový pohon se začíná pomalu prosazovat i v zemědělství. Jedním z průkopníků je společnost Weidemann, která uvedla na trh plně elektrický kolový nakladač. „V zemědělství se často nelze vyhnout práci v krytých či zcela uzavřených prostorách. A zvláště tam pak elektrický nakladač chrání zdraví řidiče i hospodářských zvířat. Další výhodou je, že jak u soukromých zemědělců a chovatelů, tak u zemědělských podniků také odpadá zajišťování a skladování pohonných hmot, což znamená další snížení ekologické zátěže,“ říká Josef Sečkař ze společnosti Agromex.
Pozadu nezůstává ani další přední výrobce zemědělské techniky Fendt. Ten představil nový elektrický traktor Fendt e100 Vario s prodlužovačem dojezdu a elektricky poháněnou plečkou a je aktuálně vlajkovou lodí značky Fendt v oblasti elektromobility. Byl vyvinut pro použití v oblastech pěstování zeleniny a ovoce, pro farmy s chovem hospodářských zvířat, farmy s vlastní výrobou energie a komunální sektor.
Vysoká provozní kapacita a z ní vyplývající objem a hmotnost baterií kladou vysoké nároky na vývoj bateriově poháněných zemědělských strojů. Má-li být tlak na půdu co nejnižší, nesmí být hmotnost elektrického vozidla výrazně vyšší než hmotnost vozidla se spalovacím motorem. Díky čistě elektrickému pohonu využívají traktor a plečka dostupnou energii obzvláště efektivně. Například kombinace s elektrickým traktorem a hydraulicky poháněnou plečkou dosahuje provozní doby až 8 hodin. Kombinace bateriového elektrického traktoru a elektricky poháněné plečky dosahuje v dolním rozsahu částečného zatížení provozní doby až 10 hodin,“ prozrazuje Viktor Zálešák ze společnosti Agromex. Pokud je traktor vybaven také prodlužovačem dojezdu, doba provozu kombinace se neúměrně prodlouží až na 25 hodin. Nabíjecí přestávky se zkrátí na minimum a optimálně se využijí krátká pracovní okna. Tím se vytvářejí předpoklady pro budoucí autonomní provoz.
Bateriový pohon v profi i hobby segmentu
„Akumulátorový pohon se stále více prosazuje mezi stroji k úpravě zahrad, k opravám v domácnosti i úklidu. A to jak mezi těmi pro hobby použití, tak mezi profi vybavením. Lidé i firmy si tento pohon vybírají stále častěji, a to z důvodů ekologie, ale také flexibility a tichého, úsporného provozu,“ říká Lukáš Rom ze společnosti Kärcher a dodává: „Profesionální řady jsou navíc vybaveny bateriemi, které jsou odolné proti nárazu, vodotěsné, mimořádně výkonné a až o 50 % rychleji nabité než lithium-iontové baterie běžně dostupné na trhu. Jsou vzájemně kompatibilní, takže jednu baterii jde využít v celé řadě přístrojů.“
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.06.2024 Streamovací platformy z pohledu investora:…
21.06.2024 Ceny nových iPhonů letí dolů. Teď jsou v…
21.06.2024 Investujte a vybudujte si dodatečný příjem…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Apple se stává první značkou s celosvětovou hodnotou 1 bilion dolarů
Štěpán Křeček, BHS
Ceny v zemědělství dál klesají. Data z České republiky vévodí evropským statistikám
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Ali Daylami, BITmarkets
Miroslav Novák, AKCENTA
Domácí ekonomika v 1. čtvrtletí vzrostla, ale čekala se trochu lepší čísla
Okénko finanční rady
Lukáš Raška, Portu
Martin Steiner, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Jaké jsou nejčastější chyby v nahlašování pojistných událostí?
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Fair Credit definitivně přišel o licenci. Problémy začaly již před 2 lety
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Úsporná klimatizace a levná elektřina: Kombinace, která vám může ušetřit tisíce!
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Nechcete ji potkat, snažíte se jí vyhnout, a přesto si vás najde. Exekuce
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Josef Pavelec, Dálnička.cz
Richard Bechník, Swiss Life Select