Tisková zpráva (Tisková zpráva)
Auto Moto  |  19.06.2024 11:41:58

Elektromobilita jde stále dopředu. Baterie v elektromobilech budou mít své pasy již za tři roky

ilustrační

Akumulátorový pohon se stále více prosazuje napříč segmenty. Baterie do elektroaut by do roku 2025 měly podle odhadu Goldman Sachs zlevnit o 40 % oproti úrovni z roku 2022. Novinkou posledních dní je informace, že řada údajů o složení baterie i její aktuální kapacitě půjde sledovat prostřednictvím speciálního bateriového pasu, který musí zavést výrobci elektromobilů nejpozději do roku 2027.

Tento pas například bude po dobu až patnácti let od vyrobení daného elektrického vozu poskytovat informace o stavu a kapacitě baterie. Údaje by navíc měly být snadno dostupné pomocí skenování datového nosiče jako je QR kód. Hlavním smyslem je ale získat přesný přehled o výrobním postupu té které baterie, bude zřejmá celková uhlíková stopa tohoto dílu a rovněž budou k dispozici přesné informace kolik a jakých materiálů půjde recyklovat. Nebudou se tak muset před zahájením recyklačního procesu odebírat vzorky z částí baterie a následně je podrobovat zkoumání v laboratořích, jak je to třeba dělat dnes.

Prvním automobilem, který již bude takovým pasem disponovat, je plně elektrické Volvo EX90. Pro vytvoření tohoto pasu se Volvo spojilo s britským technologickým startupem Circulor. Pas bude možné stáhnout prostřednictvím aplikace do mobilního telefonu a náklady na výrobu jednoho vozu zvýší takový pas maximálně o deset dolarů.

Důvodem rostoucí popularity baterií je prudký pokles cen kovů využívaných při jejich produkci a technologický pokrok, který zefektivňuje výrobu a zlepšuje parametry baterií. Zlevnění baterií urychlí další růst elektromobility.

Baterie v dopravě, ale i zemědělství

Vedle elektromobilů je v oblibě také hybridní pohon, ten osvědčeným řešením například v carsharingu. „V současné době máme flotilu sdílených aut složenou zejména z vozů Toyota s hybridními pohony. Vyhovuje nám, stejně tak našim zákazníkům, že se jedná o ekologické řešení, které si energii pro jízdu na akumulátor samo vyrábí. Tím výrazně zlevňuje provoz, a v případě vybité baterie funguje vždy jako běžný automobil se spalovacím motorem, který lze kdykoli natankovat na čerpací stanici. Nově ale testujeme a uživatelům nabízíme i elektrovozy, aktuálně plně elektrickou exkluzivní Toyotu bZ4X,“ říká Milan Beutl, ředitel společnosti provozující sdílené automobily Anytime.

A bateriový pohon se začíná pomalu prosazovat i v zemědělství. Jedním z průkopníků je společnost Weidemann, která uvedla na trh plně elektrický kolový nakladač. „V zemědělství se často nelze vyhnout práci v krytých či zcela uzavřených prostorách. A zvláště tam pak elektrický nakladač chrání zdraví řidiče i hospodářských zvířat. Další výhodou je, že jak u soukromých zemědělců a chovatelů, tak u zemědělských podniků také odpadá zajišťování a skladování pohonných hmot, což znamená další snížení ekologické zátěže,“ říká Josef Sečkař ze společnosti Agromex.

Pozadu nezůstává ani další přední výrobce zemědělské techniky Fendt. Ten představil nový elektrický traktor Fendt e100 Vario s prodlužovačem dojezdu a elektricky poháněnou plečkou a je aktuálně vlajkovou lodí značky Fendt v oblasti elektromobility. Byl vyvinut pro použití v oblastech pěstování zeleniny a ovoce, pro farmy s chovem hospodářských zvířat, farmy s vlastní výrobou energie a komunální sektor.

Vysoká provozní kapacita a z ní vyplývající objem a hmotnost baterií kladou vysoké nároky na vývoj bateriově poháněných zemědělských strojů. Má-li být tlak na půdu co nejnižší, nesmí být hmotnost elektrického vozidla výrazně vyšší než hmotnost vozidla se spalovacím motorem. Díky čistě elektrickému pohonu využívají traktor a plečka dostupnou energii obzvláště efektivně. Například kombinace s elektrickým traktorem a hydraulicky poháněnou plečkou dosahuje provozní doby až 8 hodin. Kombinace bateriového elektrického traktoru a elektricky poháněné plečky dosahuje v dolním rozsahu částečného zatížení provozní doby až 10 hodin,“ prozrazuje Viktor Zálešák ze společnosti Agromex. Pokud je traktor vybaven také prodlužovačem dojezdu, doba provozu kombinace se neúměrně prodlouží až na 25 hodin. Nabíjecí přestávky se zkrátí na minimum a optimálně se využijí krátká pracovní okna. Tím se vytvářejí předpoklady pro budoucí autonomní provoz.

Bateriový pohon v profi i hobby segmentu

„Akumulátorový pohon se stále více prosazuje mezi stroji k úpravě zahrad, k opravám v domácnosti i úklidu. A to jak mezi těmi pro hobby použití, tak mezi profi vybavením. Lidé i firmy si tento pohon vybírají stále častěji, a to z důvodů ekologie, ale také flexibility a tichého, úsporného provozu,“ říká Lukáš Rom ze společnosti Kärcher a dodává: „Profesionální řady jsou navíc vybaveny bateriemi, které jsou odolné proti nárazu, vodotěsné, mimořádně výkonné a až o 50 % rychleji nabité než lithium-iontové baterie běžně dostupné na trhu. Jsou vzájemně kompatibilní, takže jednu baterii jde využít v celé řadě přístrojů.“









Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688