Rozhodnuto - clo až 38,1 % na dovoz čínských elektromobilů. Zasáhnout může i vozy Tesla
Mnohaměsíční šetření Evropské komise (EK) dospělo k předběžnému závěru, že výrobci elektromobilů v Číně těží ze subvencování, které tak konkurenčním výrobcům v EU hrozí újmou. V návaznosti tak vedle již zavedeného 10% cla, by s účinností od 4. července mohly být elektromobily dovážené z Číny zatíženy navíc dalším prozatímním clem ve výši až 38,1 %. Ke každé čínské automobilce EK v rámci šetření přistupovala stanovenou sazbou rozdílně, v kontextu také firmou poskytnutých podkladů. Automobilky nyní mají tři dny na rozhodnutí EK reagovat svým vlastním výpočtem, na základě kterého komise může ještě sazbu upravit. Hlavní kartu má však držet v rukou čínská garnitura. Komise totiž oslovila také čínské orgány, aby s automobilkami daná zjištění projednala a prozkoumala možné způsoby řešení zjištěných problémů způsobem slučitelným s WTO (s globálním obchodem dle Světové obchodní organizace).
Evropská komise má vyšetřování uzavřít až na konci října, kdy má dojít k definitivnímu rozhodnutí o případném uvalené dodatečných cel. Pokud však jednání nepovedou k dohodě, prozatímní „vyrovnávací“ cla plánuje EK zavést již od zmiňovaného 4. července. Individuální cla, která by uplatnila na tři čínské výrobce zařazené do vzorku, by byla následující: BYD 17,4 % Geely 20 % a SAIC 38,1 %.
Supersportovní elektromobil YANGWANG U9 koncernu BYD (zdroj: Yangwang)
Na ostatní výrobce elektromobilů (BEV) v Číně, kteří při šetření spolupracovali, ale nebyli zařazeni do vzorku, by se vztahovalo vážené průměrné clo ve výši 21 %. Na všechny ostatní, kteří při šetření naopak nespolupracovali, by se vztahovala nejvyšší sazba 38,1 %.
Ve svém rozhodnutí EK sdělila mj. následující: „Na základě odůvodněné žádosti může jeden výrobce BEV v Číně - společnost Tesla - obdržet individuálně vypočtenou celní sazbu v konečné fázi. Každá další společnost vyrábějící v Číně, která nebyla vybrána do konečného vzorku a která si přeje, aby byla její konkrétní situace prošetřena, může požádat o zrychlený přezkum v souladu se základním antisubvenčním nařízením, a to hned po uložení konečných opatření."
Připomenout lze, že Tesla z Číny ze své továrny v Šanghaji do EU primárně dováží své elektromobily Model 3. Vůz, který se například u nás cenově dostal na své dosavadní minimum. Jeho základní cena u verze s pohonem jen zadních kol totiž aktuálně začíná těsně nad milionem korun, resp. bez zahrnutí poplatku za doručení a dokumentaci na 1,03 mil. Kč.
K automobilce BYD, která se v segmentu elektromobilů právě s Teslou přetahuje o světové prvenství, možno zmínit, že oficiální zastoupení u nás zatím nemá. Nicméně se na trhu již vyskytují dovozci, kteří vozy BYD nabízejí. Ať už například nejlevnější Dolphin s počáteční cenou okolo 830 tis. Kč. V nabídce je například také luxusní sedan HAN s cenou od 1,45 mil. Kč nebo sedmimístné SUV Tang cenově startující na 1,5 mil. Kč.
Každopádně řada evropských automobilek se již dříve nechala slyšet, že možné zavedení cel na čínské elektromobily sleduje s obavami. Zvláště ty, které jsou na čínském trhu aktivní a jímž tamní trh tvoří podstatnou část jejich byznysu. Připomenout lze v tomto ohledu nejen koncern Volkswagen, ale třeba i BMW a Mercedes. Automobilky se zkrátka bojí odvetných opatření, potažmo tedy spuštění „obchodní války“.
V oblasti financí se pohybuje od dob kupónové privatizace, takže již 30 let. Pracoval na různých pozicích u obchodníků s cennými papíry, aby u nich následně zakotvil především jako analytik. Dlouhodobě své názory prezentuje ve sdělovacích prostředcích. Vyznavač tradičních hodnot kapitalismu, resp. naopak kritik většiny nestandardních zásahů do ekonomik ze strany vlád a centrálních bank.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Evropská unie:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Cena aut Nissan Nissan - Přehled cen vozů Nissan Nissan
- Almera - spolehlivost, závady Nissan Almera
- Almera r.v. 2005 - spolehlivost, závady Nissan Almera
- Almera r.v. 2001 - spolehlivost, závady Nissan Almera
- Almera r.v. 1999 - spolehlivost, závady Nissan Almera
- Almera r.v. 2007 - spolehlivost, závady Nissan Almera
- Almera r.v. 2002 - spolehlivost, závady Nissan Almera
- Almera r.v. 2000 - spolehlivost, závady Nissan Almera
- Almera r.v. 2004 - spolehlivost, závady Nissan Almera
- Almera r.v. 1998 - spolehlivost, závady Nissan Almera
- Almera r.v. 2008 - spolehlivost, závady Nissan Almera
- Almera r.v. 2003 - spolehlivost, závady Nissan Almera