Itálie zaostává ve využívání AI, nabízí se tak šance českým firmám – především v Lombardii
Lombardie je italským lídrem ve využívání umělé inteligence, celkově ale Itálie oproti dalším evropským zemím v tomto segmentu zaostává. České firmy naopak patří ve využívání AI k nejlepším v Evropě. Právě pro ně by mohl italský trh a zejména region Lombardie v tomto segmentu skýtat řadu příležitostí v následujících letech.
Ilustrace: Shutterstock
Trh s umělou inteligencí v Lombardii letos dosáhne hodnoty 270 milionů eur. Italské firmy, zejména ty menší, však umělou inteligenci stále využívají jen ojediněle. Podle údajů Eurostatu z roku 2023 pouze 5 % podniků s nejméně 10 zaměstnanci uvedlo, že využívá systémy umělé inteligence, zatímco v Evropské unii je to v průměru 8 %. Konkrétně u malých italských společností (10 až 49 zaměstnanců) je to 4,4 % oproti 24 % u velkých společností (nad 250 zaměstnanců).
Četné studie potvrzují rostoucí rozdíl v růstu produktivity v důsledku digitalizace mezi několika málo předními společnostmi a mnoha, které zaostávají. Pokud jde o Lombardii, počet společností s alespoň základní úrovní digitalizace činí 68 %.
TRH S AI POROSTE
Trh s umělou inteligencí analyzovalo sdružení Anitec-Assinform – italská asociace informačních technologií spojená se Svazem italského průmyslu a podniků poskytujících služby. Podle této analýzy dosáhl v Itálii trh s umělou inteligencí v roce 2022 objemu přibližně 435 milionů eur (+32,4 %) a očekává se, že v roce 2026 dosáhne 1 200 milionů eur s průměrnou roční mírou růstu 28,9 %. V Lombardii představoval trh s umělou inteligencí v roce 2022 120 milionů eur se silným růstem 40%. V závěru letošního roku se očekává jeho zdvojnásobení k hodnotě 270 milionů eur, Lombardie je tedy výrazně napřed oproti dalším italským regionům.
Umělá inteligence bude spolu s dalšími hybnými silami trhu (Digital Enablers), jako jsou kybernetická bezpečnost, Big Data a cloud, mimořádnou hnací silou rozvoje italského digitálního trhu. Navzdory pozitivním vyhlídkám je trh s umělou inteligencí v Itálii stále méně rozvinutý než v jiných průmyslově vyspělejších zemích.
Michal Bucháček, ekonomický diplomat
Petra Rohrich Kašpar, ekonomická specialistka, Generální konzulát ČR v Miláně
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
13.06.2024 Vyplatí se ještě investovat do Nvidie, Applu…
11.06.2024 Co zaznělo na Analytickém fóru 2024?
03.06.2024 Investujte a vybudujte si dodatečný příjem…
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Ceny v zemědělství dál klesají. Data z České republiky vévodí evropským statistikám
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Čokoláda jako luxusní zboží? Cena čokolády se může do konce roku zdvojnásobit
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Petr Lajsek, Purple Trading
Zdraží barel ropy brent na 90 dolarů? Co to znamená pro benzín a naftu?
Ali Daylami, BITmarkets
Miroslav Novák, AKCENTA
Domácí ekonomika v 1. čtvrtletí vzrostla, ale čekala se trochu lepší čísla
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
?
Okénko pro podnikatele
Ing. Tomáš Slavík, SLUTO
Vedení účetnictví a rozdíly mezi příjmy a výdaji v daňové evidenci
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.
Ritz-Carlton: Příběhy luxusu, kde se z každého okamžiku stává nezapomenutelná kapitola vaší dovolené