Tato pravidla pro provoz platí v Německu, Rakousku a ve Švýcarsku (S-PEDELEC)
Jsou elektrokola S-pedelec další velkou novinkou na trhu s jízdními elektrokoly? Je to docela dobře možné, pokud se podíváte na údaje o prodeji rychlých elektrokol v různých evropských zemích. Například Švýcarsko a Belgie hlásí silný růst prodeje. Tento trend bude pravděpodobně následovat i v dalších regionech. Existuje však jedna překážka: V mnoha zemích stále platí přísné předpisy, které by mohly koupi elektrokola typu S-pedelec znevýhodnit.
Chcete vědět, jaké předpisy platí pro jejich provoz? V následujícím článku jsme se blíže podívali na pravidla pro S-pedelec v Německu, Rakousku a Švýcarsku.
Co jsou elektrokola typu S-PEDELEC?
Než se začneme zabývat jednotlivými předpisy, rádi bychom se blíže podívali na vozidla S-pedelec. S-pedelec jsou elektrická jízdní kola, která poskytují pomoc až do rychlosti 45 km/h. Ve srovnání s klasickými elektrokoly, která poskytují asistenci do rychlosti 25 km/h, mají speed pedelecs obvykle výkonnější motor a robustnější konstrukci. Splňují tak vyšší rychlost a jsou s nimi spojené vyšší požadavky na bezpečnost.
Dalším rozdílem je právní rámec. Vzhledem k vyšší maximální rychlosti jsou rychlá elektrokola v mnoha zemích považována za motorová vozidla. To znamená, že se na ně vztahují přísnější předpisy než na klasická elektrokola. Mezi jednotlivými zeměmi však existují zásadní rozdíly, jak ukazuje následující přehled.
Pravidla pro S-PEDELEC ve Švýcarsku
Začněme Švýcarskem. V roce 2022 se zde prodalo 22 782 speed pedeleců, což je více než 10 % všech prodaných elektrokol v zemi. Švýcarsko je tak považováno za průkopníka v oblasti S-pedelec v Evropě. A to má co do činění s velmi přívětivými předpisy. Už v roce 2012 byly cyklistické trasy – tedy cyklostezky – pro speed pedelecs plošně uvolněny. Díky tomu mají příznivci speed pedeleců v provozu stejné možnosti jako klasičtí cyklisté. Zároveň těží z vyšší rychlosti. Není proto náhodou, že přední výrobci S-pedeleců, jako jsou FLYER a Opium, pocházejí také ze Švýcarska.
Existují však také určité předpisy, které rychlá elektrokola odlišují od klasických elektrokol. Podle zákona jsou považovány za motocykly. Takže k jízdě na nich potřebujete žlutou registrační značku. Je potřeba také pojištění. Kromě toho mohou S-pedelec řídit pouze osoby starší 14 let s řidičským průkazem typu M. Pokud jde o vybavení, je vyžadována přilba. V neposlední řadě musí mít vaše kolo zvonek a osvětlení se světly pro denní svícení. Tento poslední bod se ve Švýcarsku týká vlastně všech elektrokol.
Pravidla pro S-pedelec ve Švýcarsku:
Pravidla pro S-PEDELEC v Německu
V Německu je situace zcela odlišná. Německé předpisy o silničním provozu (StVO) zde považují rychlá kola za mopedy. To znamená, že musíte jezdit na svém S-pedelecu po normální silnici. Používání cyklostezek je povoleno pouze ve výjimečných případech. Pro mnoho jezdců je to jasná překážka pro koupi. Podle průzkumu trhu, který provedl ZIV (Asociace německého cyklistického průmyslu), se v poslední době v celé zemi prodalo pouze 11 000 S-pedeleců – o polovinu méně než ve Švýcarsku.
Stejně jako ve Švýcarsku i v Německu je předepsáno povinné pojištění a k provozu rychlého kola potřebujete registrační značku. Věková hranice je v Německu vyšší, jezdci musí být nejméně 16 let. Na motocyklu S-pedelec smíte jezdit pouze v případě, že máte řidičský průkaz skupiny AM. K povinné výbavě patří zpětné zrcátko, tlačný podpůrný prvek, osvětlení registrační značky, klakson a osvětlení s denním a brzdovým světlem. Povinné jsou zde také přilby.
A co víc: Je docela dobře možné, že německé regulační orgány v blízké budoucnosti lépe začlení S-pedelecs do koncepce silničního provozu. Ve spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko právě probíhá odpovídající test. Podle změny zákona zde mohou města povolit rychlá elektrokola na cyklostezkách. To by mělo být pro mnoho uživatelů dalším podnětem k přechodu na tento druh elektrokola.
Pravidla pro S-pedelec v Německu:
- pojištění a registrační značka
- nejméně 16 let nebo starší
- řidičský průkaz skupiny AM
- povinná ochranná přilba
Pravidla pro S-PEDELEC v Rakousku
Rakousko je ještě přísnější než sousední Německo. Zde jsou elektrokola S-pedelec považována za vozidla kategorie L1e-B. Z právního hlediska jsou tedy rovnocenné mopedům. Používání cyklostezek je zde proto pro ně rovněž tabu. V Rakousku, stejně jako ve Švýcarsku a Německu, platí povinnost pojištění, a tedy i povinná registrační značka.
Z hlediska výbavy potřebuje speed pedelec pevné osvětlení s brzdovým světlem a osvětlením SPZ, zpětné zrcátko, pneumatiky ECE-R 75, brzdové páky s kulovými koncovkami. Dále jsou vyžadovány dvě nezávisle fungující brzdy, zvukové výstražné zařízení a boční a pedálové odrazky. Musíte používat přilbu, která odpovídá normě pro motocyklové přilby ECE-R 22-05. A musíte mít s sebou také lékárničku.
Všechna tato pravidla mají své důsledky: Například počet prodaných motocyklů S-pedelec v Rakousku je v současné době tak malý, že oficiální údaje o prodeji nejsou ani dostupné.
Pravidla pro S-pedelec v Rakousku:
- pojištění a registrační značka
- nejméně 16 let nebo starší
- řidičský průkaz skupiny AM
- povinné používání přileb (norma pro motocyklové přilby ECE-R 22-05).
Závěr: pravidla pro provoz v německy mluvících zemích
Náš přehled předpisů pro S-pedelec v Německu, Rakousku a Švýcarsku ukazuje, že navzdory regionální blízkosti existují v předpisech značné rozdíly. Zatímco Švýcarsko zaujímá liberálnější postoj a povoluje provoz kol S-pedelec na cyklostezkách, což vedlo k rozmachu prodeje, předpisy v Německu a Rakousku jsou restriktivnější. Údaje o prodejích v jednotlivých zemích ukazují, že tyto rozdíly mají přímý vliv na přijetí a oblibu těchto vozidel. Nicméně vývoj, jako například v Severním Porýní-Vestfálsku, by mohl být signálem možné pozitivní změny v Německu.
A co víc: SESPIN je německo-rakousko-švýcarský výzkumný projekt, který v současné době zkoumá, jak lze rychlá elektrokola bezpečně a efektivně integrovat do příslušných dopravních systémů. Výsledky se očekávají v průběhu letošního roku.
oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Poslední zprávy z rubriky Pojištění:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun
Iva Grácová, Bezvafinance
Inflace a její dopad na osobní finance: Jak se připravit na rok 2025?
Richard Bechník, Swiss Life Select