ČSOB-Dealing (ČSOB-Dealing)
Investice  |  29.05.2024 08:49:18

Český automotive získává tržní podíl, ale má stejné problémy jako Evropa

Slabší poptávka a zejména opadnutí zájmu o elektromobily jsou problém.

Českému automotivu se na první pohled daří lépe než zbytku Evropy. Ne vše je však tak růžové, jak se na první pohled může zdát. Nejlépe hodnocení vyznívá, když sledujeme celkový počet vyrobených automobilů v Česku. Za první čtyři měsíce se u nás vyrobilo přes 531 tisíc automobilů, o 14,4 % více než loni. Navíc produkce je v jednotlivých měsících celkem stabilní a pozitivně překvapila spíše čísla za poslední měsíc - duben.

Český automotive ovšem není jen produkce aut na našem území, ale také bohaté a pestré podhoubí subdodavatelů odkázaných na produkci aut v celé Evropě. A tam je situace horší. Podíl českého automotive na evropském trhu v posledních letech narůstá - výroba je zhruba o 10 % vyšší než v roce 2019, zatímco v Německu o více než 20 % nižší. Na druhou stranu slabší poptávka na začátku tohoto roku je problém jak pro německé, tak i české výrobce - necelých 30 % evropských firem v sektoru automotive (28 % českých) uvádí slabou poptávku jako svůj hlavní problém (nejvíce od roku 2020). Poté, co byla uspokojena odložená poptávka po automobilech z časů covidu (převážně spalovací motory), spotřebitelé v celé Evropě s dalšími nákupy zatím otálí. I proto nehledě na rostoucí výrobu aut v Česku, celková reálná produkce segmentu automotive meziročně za celý první kvartál lehce poklesla.

A i když poptávka Evropanů časem oživí, problémem je rostoucí tlak na prodej elektromobilů, jejichž prodeje jdou letos napříč Evropou prudce dolů. A na zmenšujícím se koláči si navíc čím dál větší podíl ukrajují cenově konkurenceschopnější čínské elektromobily. I proto je dole také výroba elektromobilů v Česku - za první čtyři měsíce se snížila meziročně zhruba o třetinu. A od příštího roku se navíc opět zpřísní limity pro CO2 na kilometr u nově prodávaných automobilů, což může ztížit koncernům manévrovací prostor při plánování výroby a prodejů. Pokud by závazné limity u nově prodaných aut překročily, hrozí jim vysoké pokuty. V takovém prostředí se zkrátka celému segmentu automotive může “plavat” dál velmi obtížně.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688