Dvacet let od vstupu do EU: Znáte svá práva jako letecký cestující?
Uplynulo již 20 let od vstupu České republiky do Evropské unie. Spolu s tímto výročím si připomínáme i důležitou legislativní událost spojenou s leteckou dopravou, která stanovuje práva a nároky leteckých cestujících. Jaké jsou možnosti v případě zrušených letů, zpoždění či odmítnutého nástupu na palubu? Jak jsou spotřebitelé chráněni ve vzdušném prostoru Evropy?
Vstup České republiky do Evropské unie přinesl našemu státu řadu výhod, na druhé straně také povinnosti. Málokdo však ví, že se taktéž již před dvaceti lety vydalo nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES), kterým se stanovují společná pravidla týkající se náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě.
Nařízení č. 261/2004 v praxi stanovuje, že cestujícím vzniká nárok na náhradu v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů. Odlétáme-li z letiště na území EU, Norska, Islandu, Švýcarska anebo z letiště na území třetí země na letiště v EU, máme právo požadovat v těchto případech finanční kompenzaci či péči ze strany dopravce, jako je poskytnutí stravy, ubytování nebo přepravy.
Kompenzace mohou být překvapivě vysoké
Finanční kompenzace se pro mnohé překvapivě pohybují dost vysoko. Částka, kterou má dopravce za vzniklou nepravidelnost kompenzovat, se pohybuje od 250 až do 600 EUR, v závislosti na typu události, délce letu nebo doby zpoždění.
Požadování náhrady může však pro některé být zdlouhavou a složitou záležitostí, cestující si nejprve musí připravit potřebnou dokumentaci, která obsahuje informace o zakoupených letenkách a detailech letu. Náhrady je nutné se domáhat přímo u leteckého dopravce, a to vždy písemně s přiloženými doklady o rezervaci letenek s uvedením původního času letu a palubními lístky.
Co když aerolinka nechce zaplatit
Může se stát, že se letecká společnost dlouhodobě k žádosti o kompenzaci nevyjadřuje či nakonec úplně odmítne náhradu zaplatit. V takovém případě pak mají cestující možnost obrátit se na spotřebitelské organizace, jako je například Sdružení českých spotřebitelů, v případě letů provozovaných dopravcem z jiné země EU doporučuje Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR kontaktovat Evropské spotřebitelské centrum.
„Pomocnou ruku může podat i specializovaná asistenční služba k cestovnímu pojištění,“ říká Eva Svobodová, tisková mluvčí UNIQA pojišťovny. „Ta samozřejmě umí pomoci rovněž najít náhradní spoj či přeplánovat cestu tak, aby turista uspokojivě zvládl přesuny i v případě komplikací. Vedle letecké dopravy řeší operativně i nepravidelnosti v železniční a autobusové dopravě.“
Pokud se jedná o let provozovaný českou leteckou společností, mohou cestující využít mimosoudního řešení spotřebitelských sporů. Pokud let odstartuje z letiště v ČR nebo z letiště mimo EU a je provozován aerolinkou z EU, dozorem nad dodržováním nařízení se zabývá Úřad pro civilní letectví. „V minulém roce jsme přijali celkem 1 000 stížností, v třech čtvrtinách případů byla nakonec kompenzace poskytnuta,“ komentuje tiskový mluvčí úřadu, Vítězslav Hezký. „V průměru lze říci, že vyřízení žádostí trvá cca měsíc a půl, je to však velmi individuální,“ dodává.
Jak zmírnit nepříjemnosti v důsledku nepravidelností
Na internetu lze narazit na několik stránek, které cestujícím nabízejí pomoc se získáním kompenzace. Je nejprve ale dobré si danou stránku prověřit, jelikož tato pomoc se často pohybuje v řádu desítek procent ze získané kompenzace.
Řešením je cestovní pojištění. „Klienti si mohou on-line připojistit partnerskou asistenci při zpoždění či zrušení přepravy osob. Služba Cestujeme+ od UNIQA stojí 89 korun. V případě vzniklé nepravidelnosti se pak o získání odškodnění stará pojišťovna,“ vysvětluje Eva Svobodová.
oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Poslední zprávy z rubriky Letecká doprava:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Oznámení o vstupu do paušálního režimu 25 5255 (vzor číslo 1)
- Výpočet čisté mzdy v roce 2021 i v předchozích letech, změny v roce 2021
- XRP (Ripple) - aktuální a historické ceny kryptoměny XRP (Ripple) , graf vývoje ceny kryptoměny XRP (Ripple) - 10 let - měna USD
- Zlato - historický vývoj ceny Zlato po letech, minima, maxima, průměr. 1 oz - měna USD
- Ověření DIČ v EU - ověřování DIČ v systému VIES
- Forex trading online - investice do EUR/USD a ostatních měn
- Katastr nemovitostí - nahlížení do katastru nemovitostí online
- Důchodová kalkulačka - odchod do důchodu
- Třídění hmotného majetku do odpisových skupin, Příl.1 - Zákon o daních z příjmů č. 586/1992 Sb.
- Velikonoce 2021 od 21. 3. do 12. 4.
- Kdy do důchodu?
- Paušální daň pro OSVČ / živnostníky s příjmy do 800 tisíc
Prezentace
03.02.2025 iPhone za zlomek ceny. Do Česka dorazilo…
29.01.2025 Xiaomi má nový bestseller. Je extrémně nadupaný a
28.01.2025 České firmy stále častěji místo banky…
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Kryptoměnový trh se propadá kvůli obavám z globální obchodní války
Charu Chanana, Saxo Bank
Scénář obchodní války 2.0: Co to znamená pro vaše portfolio?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Výprodej v technologickém sektoru: na kolena ho srazil výkonný model umělé inteligence z Číny
Petr Lajsek, Purple Trading
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Miroslav Novák, AKCENTA