Otázky a odpovědi týkající se nařízení EU o snížení emisí metanu v odvětví energetiky
Nařízení EU o snížení emisí metanu v odvětví energetiky
Jaké jsou nové povinnosti v oblasti monitorování, vykazování a ověřování v odvětví ropy, uhlí a zemního plynu?
Podle nového nařízení EU o metanu pro odvětví energetiky budou muset ropné, plynárenské a uhelné společnosti v celém dodavatelském řetězci řádně měřit, monitorovat, vykazovat a ověřovat své emise metanu v souladu s nejvyššími monitorovacími normami a jednat za účelem jejich snížení. Nařízení zejména vyžaduje, aby společnosti kvantifikovaly emise metanu na úrovni zdroje (jako jsou také) u ropy, zemního plynu a uhlí a na úrovni lokality v případě ropy a zemního plynu. Provozovatelé jsou povinni každoročně předkládat příslušným vnitrostátním orgánům v členských státech EU, v nichž se jejich aktiva nacházejí, zprávy o emisích metanu posouzené nezávislým ověřovatelem, který je třetí stranou.
Aby bylo možné řešit nedostatek informací o tom, kolik neaktivních ropných nebo plynových vrtů nebo neaktivních uhelných dolů se v EU nachází, nařízení rovněž ukládá členským státům, aby vypracovaly soupis uzavřených, neaktivních, zlikvidovaných a opuštěných aktiv, za něž odpovídají, nebo na jejich území, aby monitorovaly své emise a co nejdříve přijaly a provedly plán na zmírnění těchto emisí.
Jak nařízení řeší emise z odvětrávání a spalování?
Nařízení zakazuje rutinní odvětrávání a spalování v odvětví fosilních paliv. Zejména vyžaduje, aby provozovatelé zemního plynu, ropy nebo uhlí v EU zastavili běžné spalování, kterému lze předejít, a aby omezili spalování a odvětrávání na nevyhnutelné situace, jako jsou mimořádné události, technické poruchy nebo je-li to nezbytné z bezpečnostních důvodů. Kromě toho upřednostňuje opětovné použití nebo využití plynu před spalováním a spalováním před odvětráváním. Zajištění souladu s celkovým nařízením, včetně těchto ustanovení, bude na určených vnitrostátních orgánech.
Jak budou společnosti povinny odhalovat a opravovat netěsnosti?
Nařízení vyžaduje, aby provozovatelé zemního plynu a ropy v EU přijali veškerá možná opatření k prevenci nebo minimalizaci emisí metanu. Budou muset pravidelně provádět kontroly svých plynových a ropných zařízení s cílem kontrolovat úniky metanu a co nejdříve je opravit. Četnost prohlídek se bude lišit podle typu zařízení a v případě potrubí podle druhu materiálu, z něhož jsou vyrobena. Společnosti jsou rovněž povinny předložit odpovědným orgánům své programy zjišťování a oprav úniků (LDAR), včetně podrobných kontrol a plánovaných opatření. Konkrétně mají provádět průzkumy složek produkujících methan a používat detekční zařízení v souladu se zvláštními minimálními detekčními limity a nejnovějšími detekčními technikami, které Komise stanoví později v sekundárních právních předpisech.
Jakmile jsou zjištěny, musí společnosti opravit nebo vyměnit součásti, které unikají nad určitou úroveň, a po opravách je nadále sledovat. Tyto úrovně se liší podle toho, zda jsou složky nad zemí, nebo pod mořem.
Jak nařízení zlepší transparentnost emisí metanu z fosilních paliv na mezinárodních trzích?
Většina emisí metanu spojených s fosilní energií spotřebovávanou v EU vzniká mimo EU. Nařízení zlepší dostupnost informací a zvýší transparentnost. To by mělo motivovat ke snižování emisí metanu ve vyvážejících zemích, neboť dovozci budou moci usilovat o dovoz, který je nejméně škodlivý pro životní prostředí, aby mohli nabídnout svým zákazníkům.
Podle tohoto nařízení Komise zřídí a bude udržovat platformu pro transparentnost methanu, která stanoví profily členských států, výrobců a dovozců, kteří uvádějí surovou ropu, zemní plyn nebo uhlí na trh EU. Totéž platí pro země mimo EU a producenty, kteří do EU vyvážejí ropu, zemní plyn a uhlí. Dovozci se tak budou moci informovaně rozhodovat o svých nákupech energie.
Komise rovněž zřídí globální nástroj pro monitorování methanu a zřídí databázi transparentnosti metanu, která pravidelně zveřejňuje výsledky leteckého monitorování velkých producentů metanu z energetických zdrojů, přičemž aktualizace budou poskytovány každý měsíc. Údaje budou získávány pomocí družicových údajů poskytujících informace o velikosti, výskytu a umístění zdrojů s vysokými emisemi metanu v EU nebo mimo ni.
Zároveň budou členské státy EU povinny shromažďovat údaje a informace o emisích metanu vykázaných provozovateli a dovozci v EU a zpřístupnit je Komisi a veřejnosti.
Jak bude v praxi fungovat mechanismus rychlého varování pro mimořádné události?
V nadcházejících měsících Komise zřídí mechanismus rychlé reakce v případě tzv. „superemisek“, konkrétně případů týkajících se zařízení, vybavení nebo infrastruktury produkujících velmi vysokou míru emisí metanu. Mechanismus poskytne informace o rozsahu, opakování a umístění zdrojů s vysokými emisemi metanu, a to jak v rámci EU, tak mimo ni. Bude vycházet z družicových údajů a vstupů od certifikovaných poskytovatelů údajů a služeb, včetně služby družicového zobrazování podporované EU, programu Copernicus. Komise tyto informace pravidelně aktualizuje a zveřejní je.
V případě, že nástroj identifikuje nový významný zdroj emisí, bude Komise moci příslušnou zemi/dotčené země upozornit, vyžádat si informace o opatřeních k řešení úniku a projednat způsoby, jak situaci napravit.
Jak bude nařízení motivovat ke snižování emisí metanu z dovážené fosilní energie?
Kromě regulace odvětví ropy, zemního plynu a uhlí v EU je toto nařízení rovněž prvním na světě, který reguluje emise metanu z dovozu. Konkrétně dovozci ropy, zemního plynu a uhlí do EU budou muset od roku 2025 podávat zprávy o ročních údajích o emisích metanu, a to i ze zemí a společností vyvážejících do EU. Informace budou muset zahrnovat to, zda a jak měří, hlásí a snižují emise metanu.
Od ledna 2027 nařízení dále vyžaduje, aby nové smlouvy o dovozu ropy, zemního plynu a uhlí mohly být uzavírány pouze tehdy, pokud vývozci uplatňují stejné povinnosti v oblasti monitorování, vykazování a ověřování jako pro výrobce v EU. To znamená, že u všech smluv uzavřených s vývozci do EU po vstupu nařízení v platnost budou muset dovozci v EU:
-
- prokázat (od ledna 2027), že dotčení výrobci podléhají měření, monitorování, vykazování a ověřování emisí metanu v souladu s požadavky nařízení EU.
- zpráva (z roku 2028) o intenzitě metanu z těžby ropy, zemního plynu a uhlí, kterou uvádějí na trh EU, v souladu s metodikou, kterou Komise později stanoví v sekundárních právních předpisech. V zájmu zajištění rovných podmínek budou této povinnosti podléhat i výrobci v EU.
- prokázat (od roku 2030), že intenzita metanu při produkci ropy, zemního plynu a uhlí dovážených na trh EU je pod určitými maximálními hodnotami, které Komise stanoví později v sekundárních právních předpisech.
V zájmu zachování bezpečnosti dodávek nepovede nesplnění požadavků nařízení k zákazu dovozu ropy, zemního plynu nebo uhlí na trh EU. Namísto toho členské státy zavedou a vymáhají systém sankcí, například penále nebo pokut za porušení tohoto nařízení. Vnitrostátní orgány členských států budou muset stanovit sankce na úrovních, které jsou účinné, přiměřené a odrazující.
Zvýšení transparentnosti trhu, pokud jde o dovoz energie z fosilních paliv do EU, bude mít klíčový význam pro motivaci k širšímu využívání řešení pro zmírňování emisí metanu po celém světě v souladu s cíli EU stát se čelem ekologické transformace v celosvětovém měřítku.
Jaké jsou příští kroky?
Nařízení vstoupí v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku EU. Do šesti měsíců od vstupu nařízení v platnost členské státy určí příslušné vnitrostátní orgány, které budou dohlížet na účinné dodržování nařízení ze strany provozovatelů ropy, zemního plynu a uhlí v EU, jakož i dovozců a nezávislých ověřovatelů.
Komise předloží nezbytné sekundární právní předpisy, které podrobně stanoví povinnosti provozovatelů z EU a příslušných orgánů, jakož i dovozců energie z fosilních zdrojů.
Poslední zprávy z rubriky Evropská unie:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Nařízení vlády o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě č. 341/2017 Sb.
- Nezabavitelná částka 2024 - kalkulačka: snížení normativních nákladů
- Ověření DIČ v EU - ověřování DIČ v systému VIES
- Otázky a odpovědi týkající se revize nařízení o právech cestujících
- Otázky a odpovědi týkající se opatření ke snížení znečištění mikroplasty z plastových pelet
- Otázky a odpovědi týkající se strategie EU pro námořní bezpečnost
- Otázky a odpovědi týkající se environmentálních tvrzení v EU. Co návrh přinese spotřebitelům? Jak bude iniciativa chránit spotřebitele před lakováním nazeleno?
- Otázky a odpovědi týkající se váhy a rozměrů: nový návrh na urychlení zavádění těžkých vozidel s nulovými emisemi a podporu intermodální dopravy
- Otázky a odpovědi – Vyšší ambicióznost nařízení EU o „sdílení úsilí“ a větší objem přirozených propadů hlíku
- EU a USA zahajují iniciativu na snížení emisí metanu
- Nařízení, kterým se mění nařízení (EU) 2016/1011 (BMR) a nařízení (EU) č. 648/2012 (EMIR), publikováno v Úředním věstníku EU
Prezentace
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
16.12.2024 Vybrali jsme TOP 5 dárků ze světa technologií.
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Inflace v listopadu 2024: Jakou investiční strategii zvolit?
Miroslav Novák, AKCENTA
John J. Hardy, Saxo Bank
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory