Dopravní infrastruktura ve Zlínském kraji k 1. 1. 2024
Dle údajů Ředitelství silnic a dálnic vedlo k 1. 1. 2024 přes území Zlínského kraje 2 130 km silnic a dálnic. Nejvíce, 1 253 km (58,8 %), připadlo na silnice III. třídy. Silnice I. třídy spolu s dálnicemi tvořily 17,1 %. Hustotou silniční sítě 537,4 m/km2 byl Zlínský kraj republikově podprůměrný. Na silnicích a dálnicích se nacházelo 989 mostů o délce 17,2 km, 117 podjezdů a 91 železničních přejezdů.
Celková délka silnic a dálnic Zlínského kraje k 1. 1. 2024 činila 2 130 km. Z hlediska struktury měly největší zastoupení pozemní komunikace III. třídy o délce 1 253 km (58,8 %). Do II. třídy bylo zařazeno 513 km (24,1 %) a do I. třídy 328 km (15,4 %) komunikací. Nejmenší zastoupení evidovaly dálnice v délce 36 km (1,7 %), představující na území kraje úsek D1 a D55 procházející okresy Kroměříž a Zlín. Od počátku roku 2015, kdy vešla v platnost novela zákona o pozemních komunikacích, se rozrostly o 2,5 km.
Graf 1 Dálniční a silniční síť k 1. 1. 2024
Na území České republiky se nacházela síť silnic a dálnic o délce 55 865 km, na které se Zlínský kraj podílel 3,8 %. Nejdelší silniční a dálniční sítí disponoval Středočeský kraj (9 663 km), nejkratší Hl. m. Praha (80 km), následoval Karlovarský (2 056 km) a třetí příčka patřila Zlínskému kraji.
Při přepočtu na 1 kilometr čtvereční hustota silniční a dálniční sítě 537,4 m/km2 Zlínského kraje byla proti celorepublikové úrovni 708,3 m/km2 podprůměrná, druhá nejnižší po Hl. m. Praze (161,4 m/km2). Nejvyšší hustotu silnic a dálnic s hodnotou nad 800 m/km2 vykazovaly kraje Středočeský (884,2 m/km2) a Pardubický (802,7 m/km2).
Tab. 1 Délka a hustota silnic a dálnic na 1 kilometr čtvereční podle krajů k 1. 1. 2024
Graf 2 Hustota silnic a dálnic na 1 kilometr čtvereční podle krajů k 1. 1. 2024
Z okresů Zlínského kraje evidoval nejdelší silniční a dálniční infrastrukturu okres Zlín (562 km), nejkratší síť byla naměřena ve Vsetíně (496 km). Ve všech okresech převažovaly silnice III. třídy, které v Kroměříži společně se silnicemi II. třídy tvořily 90,4 % délky okresní infrastruktury, přičemž silnice I. třídy pouze 5,3 %. Proti tomu v okresech Vsetín a Uherské Hradiště silnice I. třídy zabíraly více jak pětinu. Při přepočtu na rozlohu okresů vykazoval nejvyšší hustotu silnic a dálnic okres Kroměříž (696,7 m/km2) a nejnižší Vsetín (438,6 m/km2).
Na silnicích a dálnicích Zlínského kraje se k 1. 1. 2024 nacházelo 989 mostů o celkové délce 17 246 metrů. Průměrná délka mostu činila 17,4 metrů. Nejvíce mostů (516) vedlo přes komunikace III. třídy, naopak dálničních mostů v kraji bylo nejméně (62). Na území republiky se na silnicích a dálnicích vyskytovalo 17 971 mostů s celkovou délkou 442 586 metrů. Průměrná délka jednoho mostu se rovnala 24,6 metrů.
V mezikrajském porovnání registroval nejvíce mostů (2 533) Středočeský kraj, nejméně (95) Hl. m. Praha. Zlínský kraj evidoval 4. nejmenší počet. V délce mostů držel prvenství Moravskoslezský kraj se 73 733 metry. Nejkratší celkovou délku mostů naměřili v Hl. m. Praze (11 515 metrů), následovaly kraje Liberecký (15 467 metrů) a Zlínský. Z hlediska průměrné délky držela prvenství Hl. m. Praha se 121,2 metry, nejkratší průměrnou délku mostu 15,3 metrů registrovali na Vysočině. Ve Zlínském kraji byla průměrná délka mostu 4. nejkratší.
Tab. 2 Počet a délka mostů podle krajů k 1. 1. 2024
Z okresů Zlínského kraje se nacházelo nejvíce mostů (347) na silnicích a dálnicích Vsetínska a nejméně (186) na Kroměřížsku. V okrese Vsetín byla délka mostů (6 360 metrů) téměř dvojnásobná proti ostatním okresům kraje, nejkratší mosty (3 127 metrů) evidovali v okrese Uherské Hradiště. Největší průměrná délka mostu byla naměřena v okrese Kroměříž (20,8 metrů), nejmenší v okrese Zlín (14,5 metrů).
Graf 3 Počet mostů v okresech Zlínského kraje k 1. 1. 2024
Podle stavu nosné konstrukce nebo spodní stavby bylo ve Zlínském kraji 268 mostů ve velmi dobrém stavu (27,1 %). Do kategorie uspokojivý jich bylo zařazeno 226 (22,9 %), u 184 byl zjištěn dobrý stav (18,6 %), 126 bylo ve špatném stavu (12,7 %), v bezvadném stavu se nacházelo 116 (11,7 %) a ve velmi špatném 65 mostů (6,6 %). V havarijním stavu se nenacházel žádný most na území kraje. V okresech Zlínského kraje vykazoval nejhorší stav mostů okres Vsetín, kde jich více jak čtvrtina (26,5 %) byla ve velmi špatném či špatném stavu. Proti tomu přesně polovina mostů v okrese Kroměříž byla ve stavu bezvadném či velmi dobrém.
Graf 4 Silniční mosty podle stavu nosné konstrukce nebo spodní stavby*) k 1. 1. 2024
Na silnicích a dálnicích Zlínského kraje se nacházelo k 1. 1. 2024 celkem 91 železničních přejezdů, nejvíce (58) jich křížilo silnice III. třídy. Z okresů kraje se nejvíce přejezdů (29) nacházelo v Kroměříži, nejméně (19) v Uherském Hradišti. Na silnicích I. třídy bylo nejvíce (6) železničních přejezdů v okrese Vsetín, na komunikacích II. třídy nejvíce (6) v Uherském Hradišti a na silnicích III. třídy v Kroměříži (22 přejezdů), kde tvořily tři čtvrtiny (75,9 %) z celkového počtu přejezdů v okrese.
Na území Zlínského kraje se nacházelo 117 podjezdů. Nejvíce jich bylo evidováno na silnicích I. třídy (43 podjezdů, 36,8 %) a dálnicích (40 podjezdů, 34,2 %). Z okresů kraje se jich nacházelo nejvíce (37) na území Kroměříže, kde se jednalo převážně o dálniční podjezdy (30) a nejméně v okresech Uherské Hradiště a Vsetín (shodně 25 podjezdů).
Tab. 3 Počet podjezdů a železničních přejezdů ve Zlínském kraji a jeho okresech k 1. 1. 2024
Provozní délka železničních tratí ve Zlínském kraji dle dostupných údajů k 31. 12. 2022 měřila celkem 357 km a tvořila 3,8 % republikové délky (9 521 km). Nejdelší železniční síť evidoval Středočeský kraj (1 450 km), nejkratší Praha (212 km) následovaná Zlínským krajem. Hustota železniční sítě ve Zlínském kraji činila 90,1 m/km2 a mezikrajsky se jednalo o druhou nejnižší hodnotu po Kraji Vysočina (85,0 m/km2). Nejvyšší hustotu železniční sítě (427,4 m/km2) naměřili v Praze. Republikový průměr dosahoval 120,7 m/km2.
Délka splavných vodních cest ve Zlínském kraji dle dostupných údajů k 31. 12. 2022 činila 36 km a jednalo se mezikrajsky o 6. největší délku vodních cest. Nejdelší vodní cesty měl Středočeský kraj (237 km), proti tomu v Olomouckém kraji byly splavné pouze 2 km vodních cest.
Kontakt:
Mgr. Hana Klenotič Lýčková
Oddělení informačních služeb - KS ČSÚ ve Zlíně
Tel.: 577 004 932
E-mail: hana.klenotic@czso.cz
Přílohy
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Obchodní Zástupce Pro Pardubický Kraj, Královehradecký Kraj A Kraj Vysočina - Volná pracovní místa
- Územní rada předsedů ZO OSD Jihomoravský kraj, kraj Zlínský a kraj Vysočina , IČO 75023474 - data ze statistického úřadu
- Územní rada předsedů ZO OSD Jihomoravský kraj, kraj Zlínský a kraj Vysočina - diskuse, názory
- Množství srážek v listopadu 2022 – Jihomoravský kraj, Zlínský kraj a Kraj Vysočina
- Teplota vzduchu v listopadu 2022 – Jihomoravský kraj, Zlínský kraj a Kraj Vysočina
- Teplota vzduchu v květnu 2023 – Jihomoravský kraj, Zlínský kraj a Kraj Vysočina
- Množství srážek v květnu 2023 – Jihomoravský kraj, Zlínský kraj a Kraj Vysočina
- Množství srážek v červnu 2023 – Jihomoravský kraj, Zlínský kraj a Kraj Vysočina
- Teplota vzduchu v červnu 2023 – Jihomoravský kraj, Zlínský kraj a Kraj Vysočina
- Množství srážek v srpnu 2023 – Jihomoravský kraj, Zlínský kraj a Kraj Vysočina
- Teplota vzduchu v srpnu 2023 – Jihomoravský kraj, Zlínský kraj a Kraj Vysočina
- Teplota vzduchu v září 2023 – Jihomoravský kraj, Zlínský kraj a Kraj Vysočina
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?