Silnice, letiště i přístavy. Kambodža chystá investice do infrastruktury
Ilustrační foto Shutterstock
Kambodžská silniční síť trpí nízkou hustotou a pokrývá spíše rovinaté jižní oblasti země. Železnice je zastaralá a neefektivní. Vodní doprava momentálně využívá především toku řeky Mekong, po které je zboží dopravováno do přímořských přístavů ve Vietnamu. Postupně jsou budovány nové mezinárodní letištní huby (nové letiště v Siem Reapu zahájilo provoz letos, v Phnompenhu se předpokládá dokončení v příštím roce), nicméně řada okrajových regionů s potenciálem turistického ruchu zatím odpovídající leteckou infrastrukturou nedisponuje. Podle indexu logistické výkonnosti (LPI), vydávaného Světovou bankou, se Kambodža z hlediska kvality infrastruktury související s dopravou v roce 2023 umístila až na 125. místě ze 139 sledovaných zemí. V měření získala pouze 2,1 z 5,0 možných bodů. Pro srovnání sousední Thajsko se v celkovém stavu dopravní infrastruktury umístilo na 25. místě se skóre 3,7 bodu a Vietnam na 47. pozici se ziskem 3,2 bodu.
Úřady vytipovaly na 150 projektů
Úřady proto schválily takzvaný Komplexní hlavní plán kambodžského tranzitního a logistického systému na období 2023–2033, zpracovaný ve spolupráci se Světovou bankou, japonskou rozvojovou agenturou JICA a několika čínskými společnostmi. Na jeho základě má dojít k rozšíření vysoce účinných tranzitních systémů v celé zemi (a také k propojení do dalších zemí regionu jihovýchodní Asie), které výrazně přispějí k posílení národního hospodářského růstu a zároveň budou reagovat na potřeby udržitelné a sociálně-ekonomické společnosti. Investice do infrastrukturálních projektů by během následující dekády měly dosáhnout hodnoty 36,7 mld. USD. Vedle výstavby, případně modernizace letišť, se budoucí rozvoj týká dálniční a silniční sítě, železnice, říční i námořní dopravy, a to včetně přístavů.
Rada pro rozvoj Kambodže a Ministerstvo veřejných prací a dopravy (MPWT) v komplexním hlavním plánu identifikovaly celkem 174 prioritních projektů, z toho 94 silničních, 8 železničních, 23 projektů říční, 20 námořní a 10 projektů letecké dopravy, 15 logistických a 4 další projekty.
Země chystá mise do EU
Kambodžská vláda chce pro projekty využít mechanismu partnerství veřejného a soukromého sektoru, a především zahraniční zdroje financování. Je zřejmé, že velká část aktivit bude realizována čínskými firmami (například vodní kanál Funan Techo, který jako součást iniciativy Pás a stezka, má propojit hlavní město Phnompenh s přímořským městem Kep). Nicméně Kambodža dává zřetelně najevo, že v rámci diverzifikace stojí i o prohloubení spolupráce se subjekty z dalších zemí, včetně členských států EU. V této souvislosti plánuje v blízké budoucnosti sérii obchodních misí do EU, během nichž chce prezentovat investiční a obchodní příležitosti v zemi, a to včetně zapojení do infrastrukturálních projektů. V případě, že se ČR stane jednou z cílových zemí, budou mít české firmy možnost oslovit kambodžské představitele osobně. I kdyby však k tomuto nedošlo, vždy bude příležitost kontaktovat příslušné kambodžské instituce nebo se stát součástí většího řešení na nadnárodní úrovni s dalšími evropskými partnery.
Roman Seidl, zástupce velvyslance, Velvyslanectví ČR v Phnompenhu
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
13.06.2024 Vyplatí se ještě investovat do Nvidie, Applu…
11.06.2024 Co zaznělo na Analytickém fóru 2024?
03.06.2024 Investujte a vybudujte si dodatečný příjem…
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Petr Lajsek, Purple Trading
Zdraží barel ropy brent na 90 dolarů? Co to znamená pro benzín a naftu?
Ali Daylami, BITmarkets
Štěpán Křeček, BHS
Druhá inflační vlna není na obzoru. Inflace se vrací ke svému cíli
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Pomerančový džus jen pro bohaté? Cena kontraktů dosáhla historického maxima
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Miroslav Novák, AKCENTA
Domácí ekonomika v 1. čtvrtletí vzrostla, ale čekala se trochu lepší čísla
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
?
Okénko pro podnikatele
Ing. Tomáš Slavík, SLUTO
Vedení účetnictví a rozdíly mezi příjmy a výdaji v daňové evidenci
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.
Ritz-Carlton: Příběhy luxusu, kde se z každého okamžiku stává nezapomenutelná kapitola vaší dovolené