Ryanair vykázal rekordní zisk, letenky v létě možná nezdraží
Historie irských nízkonákladových aerolinek Ryanair, které jsou již delší dobu z hlediska počtu přepravených cestujících lídrem, sahá do roku 1985. Hranici ročně přepravených 100 mil. cestujících prvně pokořily v roce 2016, v uplynulém fiskálním roce končícím 31. března se pak firemními primárně Boeingy přepravilo rekordních již 183,7 mil. osob. Letos firma očekává nárůst o dalších 8 %, resp. přepravu 198 až 200 mil. cestujících. Záležet také bude, zda se dodávky od amerického výrobce letadel do konce roku navrátí na smluvní úroveň. Ke konci roku 2023 Ryanair disponoval mj. flotilou 146 strojů Boeing 737 Gamechanger, do konce července doufá ve zvýšení na 158. Nicméně i to je o 23 letadel méně, než má termínově nasmlouváno. Ryanair ve zveřejněné zprávě mj. dále uvedl, že ceny letenek v době letošní hlavní letní sezóny budou meziročně stejné či jen mírně vyšší.
Boeing 737 Gamechanger (zdroj: Ryanair)
Ryanair zatím není
schopen vydat výhled ziskovosti v letošním roce, když přitom eviduje
různorodé nákladové vlivy. Očekává rostoucí mzdové náklady, vyšší poplatky za handling a řízení letového
provozu (ATC) či zmiňovaný dopad zpoždění dodávek objednaných letounů Gamechanger
na poměr počtu členů posádek a fixní náklady. Na druhou stranu náklady
podstatně kompenzují úspory na zajištění paliva a rostoucí úrokové příjmy. V uplynulém
finančním roce nicméně náklady na palivo meziročně výrazně o téměř třetinu vzrostly,
firmu kerosin přišel na 5,14 mld. EUR. Pro letošek má zajištěno potřebné palivo,
resp. ropu již z více než 70 % za ceny do 80 USD/barel. Meziročně tak
očekává nákladové úspory na palivo ve výši 450 mil. EUR.
Celkové loňské provozní
náklady Ryanair vyúčtoval na 11,38 mld. EUR (+24 %). Příjmy vzrostly ještě o
jeden procentní bod více na 13,44 mld. EUR. Na každého pasažéra příjmy celkově stouply
o 15 %, když samotné ceny letenek v průměru vzrostly o 21 %. Pozitivně do
cen promluvily především loňské Velikonoce.Obsazenost letů se meziročně zvýšila o procentní bod na 94 %.
Ryanair každopádně loni zvýšil čistý zisk o 34 % na 1,92 mld. EUR. V přepočtu tedy na téměř 47,5 mld. Kč. Vzhledem k počtu přepravených osob lze zisk na každého cestujícího vyčíslit na necelých 10,5 EUR.
Akcionáři Ryanair se v návaznosti v září fyzicky dočkají finální dividendy 0,178 EUR/akcii, když v únoru obdrželi mezitimní ve výši 0,175 EUR. Akcie Ryanair nicméně na firemní zprávy v pondělí pozitivně nezareagovaly, když navázaly na předchozí pokles. Z dubnových letošních maxim tak již ztratily celkově přes 16 %, v pondělí zakončily na 18,10 EUR (-1,28 %). Jsou zkrátka nejlevnější za téměř 4 měsíce.
Ryanair každopádně zopakoval své dlouhodobé růstové cíle. Díky i obří objednávce letounů Boeing 737 MAX, o které jsme loni informovali, cílí do finančního roku 2034 dosáhnout roční přepravy již 300 mil. cestujících.
Doplnit závěrem lze, že aerolinky ke konci března disponovaly celkem již 584 letadly. Ryanair létá do 37 zemí na více než 250 letišť, denně uskuteční přes 3 600 letů.
Výsledky firem - tržby, zisk
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
21.06.2024 Ceny nových iPhonů letí dolů. Teď jsou v…
21.06.2024 Investujte a vybudujte si dodatečný příjem…
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Apple se stává první značkou s celosvětovou hodnotou 1 bilion dolarů
Petr Lajsek, Purple Trading
Nejlepší okamžik na tankování? Připlatíme si v létě za benzín i naftu?
Štěpán Křeček, BHS
Ceny v zemědělství dál klesají. Data z České republiky vévodí evropským statistikám
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Ali Daylami, BITmarkets
Miroslav Novák, AKCENTA
Domácí ekonomika v 1. čtvrtletí vzrostla, ale čekala se trochu lepší čísla