Německé automobilky zaostávají za světovými konkurenty, ceny akcií klesly o pětinu
-
Ceny akcií německých automobilek klesly od roku 2014 o 21 %, v čele poklesu stojí VW
-
15 největších světových výrobců automobilů dohromady za posledních deset let posílilo o 104 %, letos o 22 %
-
Japonská Toyota za posledních deset let vzrostla o 232 %, čímž výrazně překonala VW
-
BMW, Mercedes-Benz a Porsche zaostávají za lídry v oblasti elektromobilů Tesla a BYD
Podle nového výzkumu obchodní a investiční platformy eToro ztrácejí německé automobilky, vlajkové lodě největší evropské ekonomiky, podíl na trhu a investorům přinášejí nižší výnosy oproti svým globálním konkurentům.
Průzkum společnosti eToro sleduje výkonnost 15 největších světových výrobců automobilů a odhaluje desetiletý pokles německých kótovaných výrobců automobilů (Mercedes-Benz Group, BMW, Volkswagen a Porsche), přičemž za poslední rok zaznamenala skupina společný pokles ceny akcií o 9 % a za posledních deset let o 21 %. V průměru 15 největších výrobců automobilů (včetně čtyř německých kótovaných značek) zaznamenalo za posledních deset let nárůst ceny akcií o 105 %, přičemž jen za poslední rok vzrostly o 22 %.
V Číně, která je největším světovým trhem s automobily, dochází k poklesu objemu dodávek německých stěžejních automobilek, které se snaží udržet krok s místními konkurenty. VW byl koncem roku 2022 předstižen čínskou společností BYD jako nejprodávanější místní značka, zatímco jeho podíl na čínském trhu loni klesl na 14,5 % (z 19,3 % v roce 2020). Mezitím dodávky značky Mercedes-Benz v Číně klesaly již třetím rokem v řadě a v roce 2023 se snížily o 2 %. Dodávky značky Porsche v Číně v loňském roce rovněž poklesly o 15 %.
Německým automobilkám se v segmentu elektromobilů nedaří ani v porovnání s americkými a čínskými konkurenty Tesla a BYD. Za posledních deset let vzrostla cena akcií Tesly o 1229 % a BYD o 374 %. Tesla ovládá 19,9 % světového trhu s elektromobily, zatímco VW, její nejbližší německý konkurent, drží pouze 4,8 %. Čínskému trhu s elektromobily dominují z 84 % místní výrobci, přičemž německé automobilové značky dosahují pouze 5% podílu na trhu.
Stratég pro globální trhy společnosti eToro Ben Laidler k těmto údajům uvedl: „Světový automobilový sektor kótovaný na burze je nejvíce rozdělený ze všech, které jsme kdy viděli. Tolik opěvovaný německý automobilový průmysl čelí bezprecedentní konkurenci v oblasti cen a technologií. V rámci Evropy si mnoho spotřebitelů ponechává starší modely déle nebo se rozhoduje zbavit se automobilů. Mezitím američtí, čínští a indičtí konkurenti vyvíjejí levnější modely a vedou v segmentu elektromobilů, čímž ohrožují tržní pozici německých automobilek.“
Starší světoví konkurenti si také vedou lépe než německé automobilové značky uvedené na seznamu. Japonská Honda zvýšila cenu svých akcií za 12 měsíců o 50 % a za 10 let vzrostla o 64 %. Toyota mezitím za poslední rok vzrostla o 95 % a za posledních deset let o 232 %.
Výkonnost indexu:
|
Cenový index německých automobilů | (15 největších výrobců automobilů podle tržní kapitalizace) |
YTD | 5% | -3% |
1Y | -9% | 22% |
5Y | 14% | 123% |
10Y | -21% | 105% |
Výkonnost jednotlivých akcií:
|
VW | BMW | Mercedes-Benz | Porsche | Honda | Toyota | Tesla | BYD |
YTD | 12% | 1% | 12% | 4% | 24% | 40% | -26% | 13% |
1Y | -12% | 2% | 1% | -25% | 50% | 95% | 14% | -15% |
5Y | 45% | 35% | -17% | Pre-IPO | 75% | 163% | 1052% | 284% |
10Y | -29% | 14% | 25% | Pre-IPO | 64% | 232% | 1229% | 374% |
|
Ferrari | Stellantis | GM | Ford | Maruti Suzuki | Hyundai | Tata Motors |
YTD | 23% | -1% | 24% | 0% | 26% | 25% | 28% |
1Y | 51% | 42% | 35% | 3% | 46% | 25% | 110% |
5Y | 206% | 93% | 14% | 16% | 92% | 81% | 370% |
10Y | Pre-IPO | 356% | 31% | -25% | 569% | 7% | 149% |
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
21.06.2024 Ceny nových iPhonů letí dolů. Teď jsou v…
21.06.2024 Investujte a vybudujte si dodatečný příjem…
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Apple se stává první značkou s celosvětovou hodnotou 1 bilion dolarů
Petr Lajsek, Purple Trading
Nejlepší okamžik na tankování? Připlatíme si v létě za benzín i naftu?
Štěpán Křeček, BHS
Ceny v zemědělství dál klesají. Data z České republiky vévodí evropským statistikám
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Ali Daylami, BITmarkets
Miroslav Novák, AKCENTA
Domácí ekonomika v 1. čtvrtletí vzrostla, ale čekala se trochu lepší čísla