Sodexo Benefity: Ceny obědů za rok vzrostly o pětinu
V prosinci 2021 to bylo 151,20 korun, v prosinci 2022 už 180,40 korun. Průměrná útrata za oběd v restauraci se za rok zvýšila o 29 korun, tedy o 19 %. Vyplývá to z plateb stravenkovými kartami Gastro Pass Card společnosti Sodexo Benefity, největšího poskytovatele benefitů v České republice.
„Jde o bezprecedentní růst, který za uplynulých dvacet let nepamatujeme. Příčinou jsou samozřejmě rostoucí ceny surovin, nájmů, energií, ale i růst mezd doprovázený nedostatkem pracovních sil v gastro oboru. Obědy za loňský rok v podstatě zdražily o inflaci, byť ještě v létě to vypadalo, že se inflace do jejich cen celá nepromítne,“ říká Jan Michelfeit ze společnosti Sodexo Benefity a dokládá své tvrzení čísly: „Zatímco od začátku loňského roku se ceny meziměsíčně zvyšovaly maximálně o dvě koruny, v září přišel skok o více než pět korun. Zřejmě to souvisí s tím, že provozovatelé restaurací se po skončení prázdnin odvážili do konečných cen výrazněji promítnout své rostoucí náklady. Už jim totiž nic jiného nezbývalo. Někteří restauratéři se zdražováním v první polovině roku váhali, aby nepřišli o zákazníky - o to znatelnější cenový skok museli na podzim učinit.“
Nejdražší byly v prosinci obědy v Praze, kde za ně lidé v průměru platili 203,50 Kč, nejlevněji se v posledním měsíci loňského roku obědvalo na Vysočině a v Ústeckém kraji, kde cena překročila 161 korun.
„Ještě palčivěji si zdražování obědů uvědomíme při pohledu na roky 2021 a 2020. Už v prosinci 2021 byl totiž meziroční růst dvanáctiprocentní. O rok dříve – tedy mezi prosincem 2019 a prosincem 2020 – to přitom bylo jen o 3 %,“ připomíná Jan Michelfeit, podle něhož ceny budou růst i nadále, byť zdražování nebude tak drastické.
„Zdražení dle mého názoru ještě v roce 2023 uvidíme, ale bude pozvolnější se zpomalujícím se tempem inflace. Pokles inflace pod desetiprocentní hranici očekáváme v polovině letošního roku. Zároveň platí, že stále více strávníků už není ochotno zvyšující se ceny akceptovat, což na restaurace vytváří tlak z druhé strany,“ míní Michelfeit. Opačným směrem než ceny obědových menu totiž už několik měsíců v řadě míří počty transakcí v restauracích. Z dat Sodexo Benefity vyplývá, že zákazníci se stravenkovými kartami se přelévají do obchodů s potravinami a posilují tak mezinárodní řetězce či online hráči s dovozem jídla nebo potravin. „Lidé logicky hledají způsoby, jak ušetřit a je zřejmé, že si mnohem častěji vaří doma z nakoupených surovin,“ konstatuje Michelfeit.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři