Nárůst ceny kakaa nedával smysl. Stála za ním panika a spekulace
Cena kakaa se v posledních letech pohybovala v rozmezí 2200-2500 dolarů za tunu. Jen za poslední rok ale vzrostla na více než 10 000 dolarů, z níž poté klesla. Co stálo za pozorovaným zdražením?
Já osobně jsem přesvědčen, byť přiznávám, že toto přesvědčení částečně slábne, že největší vliv na takto velký růst ceny má panika a spekulace. Jednoznačně vnímáme na trhu i fundamentální důvody, ale nárůst ve stovkách procent nedává smysl.
Jak se vás toto zdražení dotýká a jaký vliv to bude mít na finální cenu pro zákazníky?
Dnešní čerstvá zkušenost. Náš dodavatel (farma) kakaového másla z poslední sklizně již nic nemá. Znovu bude mít až v létě a cena je vyšší o 300,-Kč na jeden kilogram. Kakao sice má, ale je dražší o 100 %. Samotné kakaové boby o 130 %. Upřímně jsem tak velké propsání do našich cen nečekal. Nekupujeme komoditní kakao, ale kakao vyšší kvality. Které je obecně oproti tomu burzovnímu dražší o stovky procent. Proto je dobrým zvykem, že není tak náchylné na ceny na burze. Bohužel nyní je.
![](https://img.kurzy.cz/zpravy/obrazky/98/767598/JV7_0572-EDIT-1-scaled.jpg)
Může se malý výrobce čokoládových produktů proti takto razantnímu zdražení základní suroviny zajistit?
Může. Ale jen na určitou dobu. My jsme minimálně polovinu surovin domlouvali vždy na rok dopředu. S ohledem na vysokou cenu koncem roku jsme letos udělali kontrakt pouze do léta. Zbytek surovin už bohužel nakupujeme průběžně a tam nejsme chráněni nijak.
Bude se růst cen výrobků z čokolády lišit podle toho, kolik kakaa daný výrobek tvoří?
Toto nyní zvažujeme. U finálních kalkulací se ukazuje, že je téměř lhostejné, jestli se jedná o mléčnou nebo bílou čokoládu. Bílá čokoláda totiž obsahuje kakaové máslo, a to ve finále zdražilo nejvíce a je nedostupné. Největší objem je u tmavé čokolády. U té ale vznikla malá rezerva s ohledem na to, že v posledních letech rostla především cena sušeného mléka a cukru. Zatím jsme k tomu přistoupili tak, že drtivá většina produktů zůstává na původní ceně a dnešním dnem přeceňujeme spíše samotné suroviny nebo výrobky, které jsou jen z jedné suroviny. Například kakaové máslo pro další zpracování už u nás zákazník nenakoupí za původní cenu, protože bychom jej dotovali.
O jak velkém zdražení se v průměru bavíme a co podle vás zdraží nejvíce?
Osobně jako absolutní minimum vnímám 10 %, ale je potřeba říct, že je to produkt od produktu (suroviny) a někde to bude zásadně více. A i tak budeme mít problém vyrábět ziskově.
Jak citlivě reagují zákazníci na změnu cen? Čokoláda je velmi oblíbený produkt, ekonom by uvedl, že jde o zboží s neelastickou poptávkou, tedy že velký nárůst ceny se neprojeví v až tak velkém poklesu poptávky. Je tomu opravdu tak?
Protože jsme nikdy takto razantně nezdražili, tak nejsme schopni toto komentovat.
![](https://img.kurzy.cz/zpravy/obrazky/98/767598/JV9_3028-scaled.jpg)
Není jednou z možností, jak omezit zdražení, úprava receptury směrem k menšímu podílu kakaa? Případně, máte něco takového v plánu?
Toto NIKDY! Čokoládu jsme začali dělat z nějakého přesvědčení a kvůli ceně nikdy nebudeme snižovat kvalitu. Taková rozhodnutí před námi byla již několikrát (například cena vanilky apod) a vždy jsme zboží raději zdražili. Chceme, aby u JANKA mohl mít zákazník jednu jistotu. A to sice tu, že si možná připlatí, ale ví, že kupuje kvalitu.
Pokud by cena kakaa dál rostla, povede to podle vás k možnému přesunu zákazníků od kvalitních výrobků k těm méně kvalitním, například k průmyslově vyráběnému zboží?
Ano, je logické, že tohle se může stát.
Je moc je čokoládový byznys sezónní? Kdy evidujete největší poptávku a najdou se období, která jsou naopak pravidelně nejslabší?
Určitě je to výrobce od výrobce, jak moc se sezónnost projeví. Každopádně léto je nejslabší částí roku. U nás dokonce nejslabší letní měsíc s nejsilnějším předvánočním dělá rozdíl 1000 %.
Jak velkou roli hraje design čokoládových produktů?
Jak u kterých produktů. Jsou produkty, které zákazníci kupují díky chuti a pak ty, které jako dárek.
![](https://img.kurzy.cz/zpravy/obrazky/98/767598/JV9_2745-scaled.jpg)
O co je v rámci vašeho aktuálního sortimentu největší zájem? Co zákazníci nejvíce kupují?
Nejspíš to bude nugát a obecně kombinace ořechů a čokolády.
Jakou volíte marketingovou strategii, abyste motivovali zákazníky k nákupům? Jak dostat vaši čokoládu mezi lidi?
Předně jsme nyní s marketingem opatrní. Velmi těžce se predikuje, za kolik budeme vůbec na podzim vyrábět. A v tomto prostředí se těžce marketuje na tuto nejsilnější část roku.
Během pandemie se vám podařilo výrazně navýšit tržby. Pokračujete v tomto trendu i dál?
Ne. Toto pro nás není cíl. Narostli jsme do velikosti, která nám vyhovuje a teď se soustředíme na kvalitu a její zvyšování. Nechceme se hnát někam, kam jsme nikdy nemířili. Chceme budovat ve všech aspektech udržitelný podnik. Takový, který na sebe vydělá, zaplatí zaměstnance a bude stabilní. V tomto směru máme na čem pracovat dalších pár let.
Jaký je váš firemní výhled pro letošní rok s ohledem na zmíněný vývoj cen kakaa?
Očekáváme stagnaci nebo mírný růst v objemu vyrobeného zboží, což znamená růst na úrovni zdražení. Tedy kolem 10-15 %.
Nemáte v plánu expanzi do zahraničí?
Aktuálně ne. Případně až s novým provozem.
A na závěr, jaký je váš nejoblíbenější čokoládový produkt?
Bývala to pralinka slaný karamel, ale dnes jsou to naše čokoládové dukátky. Takové malé čokoládové placičky plněné nugátem. ??
![](https://img.kurzy.cz/zpravy/obrazky/98/767598/JV6_3280-1.jpg)
Václav Durďák je zakladatel a spolumajitel Čokoládovny JANEK z Uherského Brodu. Ještě před pár lety znali JANKA jen věrní zákazníci z regionu a jejich obrat tvořil jednotky milionů korun. Dnes patří mezi jednu z nejznámějších čokoládoven v České republice s obratem téměř 100 milionů korun a bez nadsázky se dá označit jako typický Lovebrand. Václav Durďák firmu spoluvlastní a vede společně se svou manželkou Anetou Durďákovou a kamarádem Vlastimilem Urbancem. Součástí Čokoládovny Janek je rovněž vyhlášená pražírna kávy Coffeespot.