Nárůst ceny kakaa nedával smysl. Stála za ním panika a spekulace
Cena kakaa se v posledních letech pohybovala v rozmezí 2200-2500 dolarů za tunu. Jen za poslední rok ale vzrostla na více než 10 000 dolarů, z níž poté klesla. Co stálo za pozorovaným zdražením?
Já osobně jsem přesvědčen, byť přiznávám, že toto přesvědčení částečně slábne, že největší vliv na takto velký růst ceny má panika a spekulace. Jednoznačně vnímáme na trhu i fundamentální důvody, ale nárůst ve stovkách procent nedává smysl.
Jak se vás toto zdražení dotýká a jaký vliv to bude mít na finální cenu pro zákazníky?
Dnešní čerstvá zkušenost. Náš dodavatel (farma) kakaového másla z poslední sklizně již nic nemá. Znovu bude mít až v létě a cena je vyšší o 300,-Kč na jeden kilogram. Kakao sice má, ale je dražší o 100 %. Samotné kakaové boby o 130 %. Upřímně jsem tak velké propsání do našich cen nečekal. Nekupujeme komoditní kakao, ale kakao vyšší kvality. Které je obecně oproti tomu burzovnímu dražší o stovky procent. Proto je dobrým zvykem, že není tak náchylné na ceny na burze. Bohužel nyní je.
Může se malý výrobce čokoládových produktů proti takto razantnímu zdražení základní suroviny zajistit?
Může. Ale jen na určitou dobu. My jsme minimálně polovinu surovin domlouvali vždy na rok dopředu. S ohledem na vysokou cenu koncem roku jsme letos udělali kontrakt pouze do léta. Zbytek surovin už bohužel nakupujeme průběžně a tam nejsme chráněni nijak.
Bude se růst cen výrobků z čokolády lišit podle toho, kolik kakaa daný výrobek tvoří?
Toto nyní zvažujeme. U finálních kalkulací se ukazuje, že je téměř lhostejné, jestli se jedná o mléčnou nebo bílou čokoládu. Bílá čokoláda totiž obsahuje kakaové máslo, a to ve finále zdražilo nejvíce a je nedostupné. Největší objem je u tmavé čokolády. U té ale vznikla malá rezerva s ohledem na to, že v posledních letech rostla především cena sušeného mléka a cukru. Zatím jsme k tomu přistoupili tak, že drtivá většina produktů zůstává na původní ceně a dnešním dnem přeceňujeme spíše samotné suroviny nebo výrobky, které jsou jen z jedné suroviny. Například kakaové máslo pro další zpracování už u nás zákazník nenakoupí za původní cenu, protože bychom jej dotovali.
O jak velkém zdražení se v průměru bavíme a co podle vás zdraží nejvíce?
Osobně jako absolutní minimum vnímám 10 %, ale je potřeba říct, že je to produkt od produktu (suroviny) a někde to bude zásadně více. A i tak budeme mít problém vyrábět ziskově.
Jak citlivě reagují zákazníci na změnu cen? Čokoláda je velmi oblíbený produkt, ekonom by uvedl, že jde o zboží s neelastickou poptávkou, tedy že velký nárůst ceny se neprojeví v až tak velkém poklesu poptávky. Je tomu opravdu tak?
Protože jsme nikdy takto razantně nezdražili, tak nejsme schopni toto komentovat.
Není jednou z možností, jak omezit zdražení, úprava receptury směrem k menšímu podílu kakaa? Případně, máte něco takového v plánu?
Toto NIKDY! Čokoládu jsme začali dělat z nějakého přesvědčení a kvůli ceně nikdy nebudeme snižovat kvalitu. Taková rozhodnutí před námi byla již několikrát (například cena vanilky apod) a vždy jsme zboží raději zdražili. Chceme, aby u JANKA mohl mít zákazník jednu jistotu. A to sice tu, že si možná připlatí, ale ví, že kupuje kvalitu.
Pokud by cena kakaa dál rostla, povede to podle vás k možnému přesunu zákazníků od kvalitních výrobků k těm méně kvalitním, například k průmyslově vyráběnému zboží?
Ano, je logické, že tohle se může stát.
Je moc je čokoládový byznys sezónní? Kdy evidujete největší poptávku a najdou se období, která jsou naopak pravidelně nejslabší?
Určitě je to výrobce od výrobce, jak moc se sezónnost projeví. Každopádně léto je nejslabší částí roku. U nás dokonce nejslabší letní měsíc s nejsilnějším předvánočním dělá rozdíl 1000 %.
Jak velkou roli hraje design čokoládových produktů?
Jak u kterých produktů. Jsou produkty, které zákazníci kupují díky chuti a pak ty, které jako dárek.
O co je v rámci vašeho aktuálního sortimentu největší zájem? Co zákazníci nejvíce kupují?
Nejspíš to bude nugát a obecně kombinace ořechů a čokolády.
Jakou volíte marketingovou strategii, abyste motivovali zákazníky k nákupům? Jak dostat vaši čokoládu mezi lidi?
Předně jsme nyní s marketingem opatrní. Velmi těžce se predikuje, za kolik budeme vůbec na podzim vyrábět. A v tomto prostředí se těžce marketuje na tuto nejsilnější část roku.
Během pandemie se vám podařilo výrazně navýšit tržby. Pokračujete v tomto trendu i dál?
Ne. Toto pro nás není cíl. Narostli jsme do velikosti, která nám vyhovuje a teď se soustředíme na kvalitu a její zvyšování. Nechceme se hnát někam, kam jsme nikdy nemířili. Chceme budovat ve všech aspektech udržitelný podnik. Takový, který na sebe vydělá, zaplatí zaměstnance a bude stabilní. V tomto směru máme na čem pracovat dalších pár let.
Jaký je váš firemní výhled pro letošní rok s ohledem na zmíněný vývoj cen kakaa?
Očekáváme stagnaci nebo mírný růst v objemu vyrobeného zboží, což znamená růst na úrovni zdražení. Tedy kolem 10-15 %.
Nemáte v plánu expanzi do zahraničí?
Aktuálně ne. Případně až s novým provozem.
A na závěr, jaký je váš nejoblíbenější čokoládový produkt?
Bývala to pralinka slaný karamel, ale dnes jsou to naše čokoládové dukátky. Takové malé čokoládové placičky plněné nugátem. ??
Václav Durďák je zakladatel a spolumajitel Čokoládovny JANEK z Uherského Brodu. Ještě před pár lety znali JANKA jen věrní zákazníci z regionu a jejich obrat tvořil jednotky milionů korun. Dnes patří mezi jednu z nejznámějších čokoládoven v České republice s obratem téměř 100 milionů korun a bez nadsázky se dá označit jako typický Lovebrand. Václav Durďák firmu spoluvlastní a vede společně se svou manželkou Anetou Durďákovou a kamarádem Vlastimilem Urbancem. Součástí Čokoládovny Janek je rovněž vyhlášená pražírna kávy Coffeespot.