České pivovarnictví se prezentovalo na veletrhu Beijing Brew (10.5.2024)
Čínský pivovarnický trh zůstává pro české firmy nadále atraktivní a očekává se jeho další pozitivní vývoj. Potvrdila to i účast osmi českých firem na letošním čtvrtém pivovarnickém veletrhu Beijing International Craft Brewing Exhibition, který je známý také pod názvem Beijing Brew.
Foto Velvyslanectví ČR v Pekingu
Na ploše 12 tisíc metrů čtverečních vystavovalo své produkty a služby 160 firem. V průběhu tří dní veletrh navštívilo téměř 19 tisíc lidí. Návštěvníci byli převážně profesionálové z oboru, nákupčí ze segmentu hotelnictví a turistiky a milovníci piva, díky čemuž veletrh vystavovatelům poskytl řadu nových a vysoce relevantních kontaktů. Českému stánku se díky poloze v samém srdci výstavní haly dostalo dobré viditelnosti. Silná účast zároveň zvýšila povědomí o českém pivovarnictví a kvalitě české produkce. Český stánek navštívila také tajemnice pivovarnické odnože China Alcoholic Drinks Association paní Yuan Yue, která ocenila české produkty a projevila zájem o prohloubení spolupráce mezi Českem a Čínou.
Kvalita vítězí nad kvantitou
Celková čínská produkce piva v roce 2023 dosáhla téměř 379 milionů hektolitrů a meziročně vzrostla o 0,8 %. Obecně však v posledních letech objemy čínské produkce výrazně poklesly a od roku 2017 se drží pod hranicí 400 milionů hektolitrů. K nejvýraznějšímu poklesu došlo v roce 2020, kdy Čína vyprodukovala necelých 359 milionů hektolitrů, což je ale připisováno vlivu pandemie nemoci covid-19. Z geografického hlediska jsou svou produkcí nejvýznamnější provincie Shandong, Guangdong, Zhejiang a Sichuan.
Pokles kvantity nicméně vyvažuje rostoucí kvalita produkce. Celková hodnota prodaného piva oproti předchozímu roku stoupla o 8,55 %. Čínské pivovarnictví prochází procesy optimalizace, modernizace, přizpůsobování produktového portfolia a díky velkému množství aktérů panuje v odvětví silná konkurence nutící výrobce pružněji reagovat na požadavky a očekávání spotřebitelů.
Spotřeba piva loni v Číně dosáhla 380 milionů hektolitrů, což v meziročním srovnání představuje nárůst o 0,05 %. Nadále však nedosahuje předcovidové úrovně. Spotřeba na obyvatele činí 26,9 litrů a potenciál pro její další růst je značný.
Fotogalerie
Na letošním Beijing Brew vystavovalo osm českých firem. Foto Velvyslanectví ČR v Pekingu
Import piva jde nahoru
Loni Čína importovala přes 4 miliony hektolitrů piva v hodnotě 578 milionů USD. U obou veličin byl zaznamenán meziroční propad, v případě objemu o 13 %, v případě hodnoty o 11 %. Mezi desíti největšími exportéry piva do Číny jsou co do objemu Německo, Belgie, Nizozemsko, Rusko, Španělsko, Francie, Mexiko, Velká Británie, Irsko a Japonsko. Čínské vývozy piva do světa naopak v loňském roce vzrostly, objemem o téměř 30 %, hodnotou dokonce o 38 %. Na čínském pivovarnickém trhu působí pět hlavních hráčů. Jedná se o CR Beer s tržním podílem 28,89 %, Tsingtao s 19,71 %, Budweiser s 19,5 %, Yanjing Beer s 10,48 % a Carlsberg s 7,45 %. Těchto pět pivovarů společně stojí za 86 % čínské produkce.
Řemeslná piva a nové trendy
Segment řemeslných piv zaznamenává rychlý růst a dostává se mu větší pozornosti spotřebitelů, kteří již delší dobu projevují zvýšený zájem o různorodost a prémiovou kvalitu piva. Stále se jedná pouze o malé procento trhu s pivem, ale odborníci tomuto segmentu předpovídají velký rozvoj. Zákazníci u řemeslných piv vyhledávají zejména bohaté a neobvyklé chutě, přitahují je příběhy a zážitky.
Na základě výsledků loňského China International Beer Challenge lze vypozorovat, že se zvláštní popularitě těší světlé ležáky a pšeničná piva. Kromě toho se však rýsují i specifické čínské styly piv s čajovým aroma, z čínského vysokohorského ječmene či s příchutí tradičních surovin a koření. Piva, která se do soutěže zapojila, měla některé sdílené charakteristiky, ze kterých se dají usuzovat další preference čínských spotřebitelů, například menší obsah alkoholu a nižší úroveň hořkosti.
Hlavní centra spotřeby prémiových piv představují největší a nejrozvinutější města Číny. Tyto trhy jsou již do značné míry saturované, mezi jednotlivými aktéry panuje silná konkurence a nabízí pouze omezený prostor pro růst nových značek. Očekává se, že do budoucna poroste poptávka i v menších městech, na což se již připravují velké pivovary, které si zde vytváří podmínky pro brzkou expanzi.
Ondřej Plaček, zemědělský diplomat, Velvyslanectví ČR v Pekingu
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Česká koruna, CZK - kurzy měn české koruny
- Kurzy ČNB - Kurzovní lístek České Národní Banky
- Kurzovní lístek Česká spořitelna, Kurzovní lístky bank
- Česká spořitelna, a. s. - euro, vývoj kurzu měny
- Volná místa region Česká Lípa - Volná pracovní místa Česká Lípa
- Podnikání v České republice
- USD, americký dolar - převod měn na CZK, českou korunu
- Česká pošta - ceník poštovného 2020
- UAH, ukrajinská hřivna - převod měn na CZK, českou korunu
- THB, thajský baht - převod měn na CZK, českou korunu
- GBP, britská libra - převod měn na CZK, českou korunu
- AED, SAE dirham - převod měn na CZK, českou korunu
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
?