Maloobchod překonává očekávání
Tržby v maloobchodním sektoru vzrostly čtvrtý měsíc v řadě, když v březnu byly meziročně reálně vyšší o 6,1 %. Takto vysoký nárůst nebyl žádným z analytiků očekáván a nabízí se tak domněnka, že spotřeba domácností bude v letošním roce silnější, než se původně očekávalo. Zároveň došlo k revizi únorového výsledku z 1,6 % na 2,5 %. V meziměsíčním srovnání tržby maloobchodních prodejců stouply o 1,3 %.
Zaměříme-li se blíže na jednotlivé oddíly maloobchodního prodeje, zjistíme, že tržby v meziročním srovnání rostly u prodeje potravin (+4,0 %), u nepotravinářského zboží (+7,7 %), ale také za pohonné hmoty (6,7 %). V případě posledně jmenovaného stouply tržby, a to navzdory tomu, že ceny na čerpacích stanicích byly ve srovnání s loňským březnem na vyšší úrovni. Nicméně důležitou roli v tomto zajisté sehrály Velikonoční prázdniny, kdy lidé ve větší míře navštěvovali své rodiny a přátele. Podíváme-li se na prodejny dle prodávaného sortimentu, nejvíce rostly opět tržby prodejců s kosmetickými a toaletními výrobky (+27,4 %), což bylo dvojnásobně rychlejší tempo než v únoru. Růst tržeb byl také zaznamenán u prodejců s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (+6,3 %), s oděvy a obuví (+5,2 %), či s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (-2,7 %). Po velmi dlouhé době stouply reálné tržby také obchodníkům s výrobky pro domácnost (+3,1 %), které souvisí s postupným uvolňováním měnové politiky ČNB a z toho plynoucího oživování hypoteční aktivity. Tržby rostly rovněž v prodejnách napříč jejich specifikacím. Ve specializovaných prodejnách potravin byly tržby vyšší o 1,8 % a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin vzrostly dokonce o 4,2 %. Žně zažívají obchodníci v nespecializovaných prodejnách, kteří ve vyšší míře prodávají nepotravinářské zboží, těm stouply tržby o více než 17 %. Rovněž internetovému a zásilkovému prodeji se daří, tam obchodníci zaznamenali reálný nárůst tržeb oproti minulému roku o takřka 15 %.
Rovněž meziměsíčně rostly tržby napříč kategoriemi. Za pohonné hmoty došlo k nárůstu o 1,9 %, u nepotravinářského zboží o 1,8 % a u potravin o 0,5 %.
Maloobchodní sektor těží z poklesu inflace, vyšších reálných mezd tuzemských zaměstnanců. Důvěra spotřebitelů v normální časy je zpět, a tak se nebojí ve vyšší míře utrácet. Dokonce se zdá, že by spotřeba domácností v tomto roce mohla být silnější, než jsme původně očekávali. To je pozitivní signál pro českou ekonomiku, která se konečně vydává na cestu vzestupu.
Autor: Martin Kron, analytik
Editor: Vít Mikušek, analytik
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
17.05.2024 Nejlepší Samsung v Česku extrémně zlevnil,...
17.05.2024 Česká auta v zahraničí: Úspěchy solidní reputace..
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
Okénko investora
Michal Brothánek, AVANT IS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Průlomové partnerství: Microsoft a Stockholm Exergi budou dekarbonizovat
Miroslav Novák, AKCENTA
Štěpán Křeček, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři