Udržitelné elektromobily? Ani náhodou. Mechaniků je nedostatek a vozidla končí na vrakovištích
Počet elektromobilů ve světě sice postupně roste, ale už méně se mluví o klesajícím počtu mechaniků specializovaných na opravy jejich baterií a složitých obvodů. To je problém zejména ve Velké Británii, kde lidé nechávají plně funkční elektromobily na vrakovištích. Ve skutečnosti je pouze 10 % z 236 000 tamních mechaniků kvalifikováno pro opravy elektromobilů. Takže i lehce havarovaná vozidla se hodnotí na vrakovištích, ale jejich recyklace v praxi selhává.
Situace v Británii je alarmující
Nízká poptávka po práci mechaniků způsobuje problémy při rozvoji elektromobility, protože není dostatek lidí s kvalifikací pro opravy vozidel. V důsledku toho roste poptávka po mechanicích a s ní i ceny běžných kontrol, oprav a náhradních dílů, které se obvykle musí dovážet, což výrazně prodlužuje čekací dobu na opravu vozidla. Náhradní díly a opravy jsou někdy dokonce dražší než samotný vůz, takže majitelé často přemýšlejí, zda vůbec mají vůz nechat opravit, nebo zda jej mají rovnou vyměnit. Podle Synetiq, britské společnosti zabývající se likvidací a recyklací vozidel pro udržitelná řešení, to za poslední rok vedlo k 55% nárůstu počtu zničených elektromobilů.
Do roku 2035 bude přetrvávat nedostatek odborníků
S 1 milionem elektromobilů na silnicích se očekává, že se situace ještě zhorší. I když opravny začínají školit zaměstnance, podle odhadů IMI bude ve Velké Británii do roku 2035 stále chybět přibližně 30 000 kvalifikovaných techniků a mechaniků. Zároveň má vstoupit v platnost zákaz prodeje nových vozidel se spalovacími motory.
Předražené pojistky a udržitelnost pouze jako planý slib
Británie není jediná, která se s tímto problémem potýká. Vzhledem k tomu, že opravy jsou často nemožné nebo nerentabilní kvůli nedostatku odborníků a vysokým cenám, pojišťovnám často nezbývá nic jiného než odpisovat i vozidla po menších haváriích, která končí přímo na vrakovištích. Tento krok je nevýhodný i pro samotné pojišťovny, neboť vede k prudkému nárůstu pojistného, které je zhruba o 27 % vyšší než u klasických vozů, a zároveň k poklesu zisku pojišťoven. Jak uvedla agentura Reuters, trend odpisu elektromobilů po malých nehodách stále roste. Problémem je také skutečnost, že třetí strany nemají přístup k údajům o opravách baterií. Přitom počet prodaných elektromobilů neustále roste. V roce 2023 bude přibližně každý čtvrtý prodaný automobil elektrický. V Norsku tento podíl činil více než 90 % a v Číně téměř 40 %. „Počet případů se bude zvyšovat, takže manipulace s bateriemi je klíčovým bodem,“ řekl Christoph Lauterwasser, výkonný ředitel výzkumného institutu Allianz Center for Technology. Nemluvě o tom, že pro baterie neexistuje žádný funkční recyklační vzorec, takže vize udržitelnosti v praxi rázem selhává.
Vývoj podílu prodaných elektromobilů v letech 2010 až 2023, který zahrnuje plně bateriové elektromobily a plug-in hybridy
Udržitelnost dostává na frak
Je důležité si uvědomit, že samotná výroba elektromobilu produkuje mnohem více CO2 než výroba konvenčních automobilů. Musí tedy najezdit nepoměrně více tisíc kilometrů, aby tyto emise kompenzovaly. Když však vozidla končí na skládkách, k ničemu takovému nedochází. Když k tomu přidáme problém s recyklací baterií, zjistíme, že tak, jak je systém v jednotlivých zemích v současnosti nastaven, o udržitelnosti v podstatě nemůže být řeč.
Cestou může být přeškolování
Mezi země, které tuto krizi zvládají a zlepšují dovednosti mechaniků při opravách elektromobilů, patří Švédsko, Norsko, kde bude v roce 2023 až 82 % prodaných nových vozidel na elektrický pohon, a Německo, které plánuje zakázat dovoz elektromobilů z Číny. Více plně vyškolených techniků schopných opravovat elektromobily by mohlo zabránit zbytečnému předražování oprav, stabilizovat ceny a zabránit tomu, aby téměř nová vozidla končila na skládkách.
Situaci přehodnocují také autopůjčovny.
Problémům se svým vozovým parkem elektromobilů čelí také americká autopůjčovna Hertz Global Holdings Inc., která oznámila prodej třetiny svého vozového parku elektromobilů s celkovým počtem přibližně 20 000 vozidel. Důvod? Vyšší výdaje na opravy elektromobilů. Společnost přitom původně plánovala převést 25 % svého vozového parku na elektromobily do konce roku 2024. Plány se však mění. Peníze získané z prodeje chce společnost použít na nákup vozidel s benzinovým pohonem. Ve zprávě pro SEC uvedla, že kvůli odpisům elektromobilů očekává ztrátu přibližně 245 milionů USD, což je v průměru asi 12 250 USD na vozidlo. Přitom asi 80 % vozového parku společnosti sHertz s elektrickým pohonem tvoří vozidla společnosti Tesla. K prodeji jsou však také modely BMW nebo Chevrolet. Celkově tvoří elektromobily asi 11 % vozidel nabízených společností Hertz k pronájmu. Své modely Tesla prodává v rámci obnovy vozového parku také německá půjčovna Sixt, která už dříve v prosinci 2023 uvedla, že od roku 2022 nebude modely Tesla nakupovat.
Amerika v tom má jasno
Americký senátor Sherrod Brown naléhá na prezidenta Joe Bidena, aby stejně jako Německo zakázal dovoz elektromobilů z Číny. Počet používaných elektromobilů tedy nebude mít tak výrazný nárůst, jaký některé státy plánovaly. Vzhledem k omezené úpravě těchto vozidel se pravděpodobně sníží i potřeba techniků pro elektromobily. Pokud však nebudou přijata potřebná opatření, problém bude nadále narůstat. Jedním z řešení je prestižní dotované školení mechaniků. Vláda a soukromý sektor by měly podporovat instituce a školení, které zvýší počet kvalifikovaných odborníků.
Zasáhnout by měly také státy
Řada výrobců se snaží vylepšit své elektrické baterie a usnadnit jejich opravy. Například Elon Musk a jeho tým v současné době pracují na manganové baterii, která má potenciál snížit náklady na opravu baterií a také jejich účinnost. Jednotlivé státy by však měly také zasáhnout a zavést politiku a předpisy, které by podporovaly údržbu a opravy těchto vozidel namísto jejich předčasné likvidace. Cenové pobídky na předsériové opravy by také mohly pomoci snížit počet zbytečně vyřazených jednotek, které by nemusely skončit na šrotišti.
Olívia Lacenová, hlavní analytička společnosti Wonderinterest Trading Ltd.
Olívia Lacenová
Ve světě finančních trhů začínala na oddělení sales, kde se věnovala klientům obchodujícím prostřednictvím CFD certifikátů. Fascinoval ji zejména svět akcií a komodit, kterým se chtěla věnovat podrobněji. Rok a půl strávila psaním odborných článků na tuto tématiku v redakci Hospodářských novin. Momentálně se zabývá analytickou činností, kde se věnuje hlavně trhům s komoditami a vývoji drahých kovů, které ve fyzické podobě považuje za nejlepší formu zajištění majetku proti nejistotě.
Wonderinterest Trading Ltd
Váš úspěch je pro nás prioritou, a proto ke klientům přistupujeme individuálně. Společnost Wonderinterest Trading Ltd tvoří tým nejlepších odborníků a vyškolených profesionálů, kteří jsou připraveni poskytnout vám pomoc při vstupu do světa investic tím správným způsobem - cestou k úspěchu. Wonderinterest Trading Ltd je kyperská investiční společnost (CIF), která je regulována a dohlížena Kyperskou komisí pro cenné papíry (CySEC) s licencí číslo 307/16. Poskytuje klientům obchodní příležitosti v dynamickém prostředí globálních trhů.
Více informací na https://www.wonderinterest.com/.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Okénko investora:
Přečtěte si také:
Prezentace
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
16.12.2024 Vybrali jsme TOP 5 dárků ze světa technologií.
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Inflace v listopadu 2024: Jakou investiční strategii zvolit?
Miroslav Novák, AKCENTA
John J. Hardy, Saxo Bank
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Okénko finanční rady
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Ztráta zaměstnání vás může potkat nejen v předdůchodovém věku
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Oznámení o zvýšení důchodu přijde letos naposledy na papíru zdarma
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
I přes zdražení distribuce mohou domácnosti v roce 2025 ušetřit
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Umíme si chránit svůj majetek pojištěním? Průzkum ukazuje zajímavá čísla