Izrael chystá revoluci na kolejích, chce nové metro, rychlodráhu i VRT
Izrael čelí mnohým výzvám v hromadné dopravě, zejména v oblastech s hustým osídlením jako Tel Aviv a Jeruzalém, kde zácpy představují stále rostoucí problém. Země proto plánuje investice do rozšíření a modernizace kolejové dopravy a inteligentního řízení dopravních systémů. Otevírají se tím i příležitosti pro české firmy.
Foto: Shutterstock
Mezi klíčové projekty patří rozšiřování železniční sítě a infrastruktury, výstavba linek rychlodráhy (light rail) nejenom v Tel Avivu a Jeruzalémě, ale i mezi regionálními centry, a konečně připravovaný rozsáhlý projekt tří linek metra, které budou pokrývat celou aglomeraci metropole. Investice do těchto projektů mají za cíl zlepšit dostupnost, spolehlivost a efektivitu hromadné dopravy, snížit zácpy a minimalizovat zátěž silniční sítě. Na projektech a plánech na zlepšení a zefektivnění hromadné dopravy se usilovně pracuje, dokončení a implementaci většiny z nich se však Izraelci dočkají až v horizontu několika let.
Železniční doprava v Izraeli je rozdělena do tří systémů hromadné dopravy, které se liší podle povahy jízdy a poskytovaných služeb. Vlaková doprava zajišťuje spojení na celostátní úrovni a propojuje vzdálené oblasti s centrálními městy. Plánovaný systém metra bude poskytovat služby v rámci celé metropolitní oblasti a bude spojovat okrajová města s centrem metropole. Již zčásti funkční tramvajová síť (Light Rail Dankal) slouží k obsluze centra aglomerace. Na tramvajových linkách je zčásti založen i systém veřejné dopravy v Jeruzalémě, který se nadále buduje.
Metro pro Tel Aviv i Jeruzalém
Dalším klíčovým prvkem modernizace veřejné dopravy je již pokročilý a schválený projekt metra v metropolitní oblasti Tel Avivu. V počáteční fázi posuzování se nachází projekt dodatečných dvou linek metra v Tel Avivu a nově také projekt dvou linek metra v Jeruzalémě, který by měl být později doplněn o spojení Jeruzaléma formou metra/light rail s městem Bet Shemesh.
Celková délka sítě schválených tří linek telavivského metra bude činit 150 km se 109 stanicemi a čtyřmi depy. Bude se jednat o automatizované vlakové soupravy bez řidiče, obdobně jako v případě trasy D pražského metra. Očekává se, že metro ročně využijí asi 2 miliony cestujících, kteří uskuteční přibližně 450 milionů jízd. Trasy by měly být postupně uváděny do provozu v letech 2034–2037. Celkové náklady mají činit 55 mld. USD. Metro má přinést i silné impulsy pro lokální rozvoj v blízkosti nových stanic. Tendry mají začít být vyhlašovány v průběhu roku 2025.
Zodpovědnost za projekt, výstavbu a provoz systému veřejné dopravy včetně metra v metropolitní oblasti Tel Avivu nese vládní organizace NTA–Metropolitan Mass Transit Systém. Podrobnější informace o systému řízení celého projektu a zodpovědných firmách poskytne Velvyslanectví ČR v Tel Avivu na vyžádání. Vzhledem k dosavadním velmi negativním reakcím populace na probíhající výstavbu hloubených podzemních stanic tramvajových linek v centru Tel Avivu má NTA u výstavby budoucích stanic metra velký zájem o účast českých stavebních firem se zkušenostmi s budováním ražených, nikoli hloubených stanic.
Rychlodráha propojí města
Dankal (Gush Dan Light Rail) v metropoli Izraele je jedním z největších projektů veřejné dopravy v zemi. Tento elektrický vlak/tramvaj nabízí ekologicky šetrné řešení, až 15 % potřebné energie získává rekuperací. Projekt má tři trasy, které jsou v centrální části Tel Avivu zapuštěné pod zem a na předměstích vedou po povrchu jako klasická tramvaj. Na jedné lince již byl zahájen provoz a další dvě by měly být zprovozněny v letech 2027, respektive 2028. Stávající červená linka, otevřená v roce 2023, přepravuje 234 000 pasažérů denně a stala se páteří systému hromadné dopravy v metropolitní oblasti Tel Avivu. Prochází některými z nejlidnatějších oblastí v Gush Dan. Zelená linka bude spojovat střední Izrael od Holonu a Rishon LeZion na jihu přes Tel Aviv až po Herzliyu na severu. Fialová linka začíná ve východních částech metropolitní oblasti, prochází Ramat Gan a Givatayim a končí v centru Tel Avivu.
Rozšiřování klasické železnice
Nové projekty se ale chystají i na klasických kolejích. Plánuje se zdvojení stávající dvoukolejné vysokorychlostní tratě mezi Tel Avivem a Haifou (68 km, plánované náklady 5 mld. USD), stavba je v počáteční fázi zpracování prováděcího projektu. Dále je v plánu dvoukolejná vysokorychlostní trať mezi Tel Avivem a Beer Shevou (106 km, odhadované náklady 3 mld. USD), úvodní projekt bude schvalován v roce 2024). Zvažuje se stavba podzemní dvoukolejné vysokorychlostní trati v Tel Avivu v koridoru Ayalon (30 km a dvě podzemní stanice) a nadzemních VRT v úseku Karmiel – Kiryat Shmona (54 km);
A Eilat – Beer Sheva (275 km, z toho 170 km zcela nová trať). V plánu je také prodloužení vlakové tratě v Jeruzalémě (tunel 3,5 km a dvě podzemní stanice).
České firmy, pohybující se v oblasti kolejové veřejné dopravy, mají tradice, zkušenosti a zajímavé produkty, které by se mohly na izraelském trhu uplatnit, a otevírá se tak řada potenciálních příležitostí pokusit se na něj vstoupit. Česko je dnes v Izraeli vnímáno velmi pozitivně a představitelé zdejších institucí opakovaně vyjádřili otevřený zájem o to, aby se české firmy aktivně účastnily připravovaných tendrů.
Milan Slanec, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Tel Avivu
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Nový občanský zákoník č. 89/2012 Sb.
- Nový stavební zákon
- 2025 - Rok 2025. Co nového bude v roce 2025 ve financích?
- Sdružení Chceme metro, ne rychlodráhu , Praha IČO 70832161 - Obchodní rejstřík firem
- Sdružení Chceme metro, ne rychlodráhu - fyzické osoby, právnické osoby
- Izrael chystá své první metro. Linka povede i na letiště
- Izrael chce stavět metro i elektrárny - šance mají i české firmy
- Režisér Zdeněk Troška se chystá do Francie a příští rok chce natočit nový film
- Obama chystá nová opatření, chce omezit růst nezaměstnanosti
- Škoda vyjíždí na koleje varšavského metra
- Izrael: První linka strategického projektu metra v Tel Avivu byla schválena
Prezentace
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
?