Provoz v Baltimore po pádu mostu bude obnoven naplno koncem května
Armádní inženýrský sbor USA začátkem dubna uvedl, že očekává otevření nového kanálu do přístavu Baltimore do konce měsíce, čímž uvolní komerční lodní dopravu zablokovanou zříceným mostem, a poté obnoví přístup do přístavu na plnou kapacitu do konce května.
Hlavní kanál je zablokován troskami od 26. března, kdy plně naložená kontejnerová loď Dali ztratila výkon a narazila do podpěrného pilíře mostu Francise Scotta Keye, přičemž zahynulo 6 silničářů a dálniční most se zřítil do řeky Patapsco. Armádní sbor, který je součástí týmu reagujícího na neštěstí v Baltimoru, oznámil plány den před návštěvou prezidenta Joea Bidena na místě a uvedl, že do 4 týdnů bude kanál vhodný pro některá roll-on/roll-off plavidla, která přepravují automobily a zemědělskou techniku.
Podle údajů státu Maryland je baltimorský přístav na prvním místě ve Spojených státech, pokud jde o objem přepravy osobních a lehkých nákladních automobilů a zemědělských a stavebních strojů. Většina této dopravy byla po nehodě pozastavena, ačkoli některé terminály mimo postiženou oblast obnovily provoz.
Už na začátku dubna byly na obou stranách postižené lodi, která uvízla pod troskami mostu s tisíci kontejnery a posádkou 21 námořníků, otevřeny dva pomocné kanály vhodné pro nouzová plavidla, remorkéry a bárky.
Tyto dva kanály jsou však s hloubkou omezenou na 11 stop (3,35 m) a 14 stop příliš mělké pro velké nákladní lodě, které potřebují hloubku 35 stop. S touto hloubkou a šířkou 280 stop počítá provizorní řešení; kanál se buduje. Finální řešení koncem května by mělo mít parametry hloubky 50 stop a šířky 700 stop.
Do té doby musí záchranné týmy odstranit ocelové trosky mostu z vrcholu Dali, aby jej mohly vytáhnout z přístavu, a poté odklidit pokroucený kov a trosky dálnice, které spadly do vody. V těchto troskách jsou stále uvězněna těla 4 ze 6 pracovníků dálnice, kteří zahynuli. Americká administrativa poskytla počáteční nouzové financování ve výši 60 milionů dolarů na vyčištění kanálu a zahájení obnovy. Prezident Biden ohlásil, že požádá Kongres o financování kompletní rekonstrukce mostu.
Majitel lodi se snaží snížit svou odpovědnost
Majitel lodi, která neštěstí a následně chaos v dopravní síti na východě USA způsobila, se snaží omezit svou odpovědnost na přibližně 43,7 milionu USD. Podle právních expertů by nicméně společnost Grace Ocean mohla čelit stovkám milionů USD v nárocích na náhradu škody. Ta nedlouho po incidentu podala žádost společně se společností Synergy Marine, která provozovala nákladní loď Dali plující pod singapurskou vlajkou. Tvrdí, že ke zřícení mostu Francise Scotta Keye „nedošlo v důsledku pochybení, nedbalosti nebo nedostatečné péče“ těchto společností a že by neměly nést odpovědnost za jakékoli ztráty nebo škody způsobené touto katastrofou.
Pokud však budou činěny odpovědnými, nemělo by to být za více než současnou hodnotu lodi a jejího nákladu, uvedly společnosti. Po havárii klesla celková hodnota z celkových 90 milionů USD na 43 670 000 USD, uvádí se v podání k federálnímu soudu v Marylandu.
Podaná petice je běžným krokem majitelů lodí po katastrofických haváriích. Odvolává se na zákon z 19. století, který kdysi použil i majitel Titaniku, aby snížil odpovědnost majitele lodi po havárii na hodnotu lodi a veškerého nevyřízeného nákladu. Společnosti uvedly, že očekávají, že požadovaný limit odpovědnosti bude „podstatně nižší než částka, která byla nebo bude požadována“ jako ztráta nebo škoda. Chtějí také, aby případné žaloby podané proti nim v důsledku zřícení mostu byly projednávány u federálního soudu v Marylandu, kde společnosti podaly svou žádost.
Zákon, který by společnosti Grace Ocean umožnil omezit její odpovědnost, využil také majitel potápěčské lodi, která v roce 2019 u pobřeží jižní Kalifornie vzplála a zabila 34 lidí. V tomto případě podal majitel lodi Truth Aquatics svou žádost ke kalifornskému federálnímu soudu 3 dny poté, co došlo k osudné plavbě. Rodiny obětí podaly žalobu na náhradu škody způsobené protiprávním úmrtím v blíže nespecifikované výši. Tento soudní spor nebyl ani po více než 4 letech vyřešen, což je možný náznak dlouhého právního boje společností Grace Ocean a Synergy.Marine.
„Aby bylo možné překonat limit odpovědnosti, musel by každý, kdo by chtěl získat zpět finanční prostředky od majitelů lodi Dali, pravděpodobně prokázat, že loď nebyla způsobilá k plavbě kvůli problémům, jako je nekompetentní posádka nebo mechanické potíže,“ uvedl Steven Yerrid, právník, který zastupoval lodivoda lodi, která v roce 1980 narazila do mostu Sunshine Skyway v Tampě na Floridě a zabila 35 lidí.
„Je to nárok, který je povolen, není to záruka,“ vysvětlil Yerrid. „Majitel lodi, u kterého se zjistí, že má plavidlo nezpůsobilé k plavbě, ztrácí nárok na omezení fondu, který získají zpět zranění lidé nebo mrtví lidé nebo lidé se statusem žalujících. Limitní fond je určen pro ty, kteří plují na plavidlech způsobilých k plavbě s kompetentními posádkami. Pokud to není zjištěno, nedostanou toto omezení.“
oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
13.11.2024 Pojištění elektromobilů kryje specifická rizika
12.11.2024 Motorola má nový hit Black Friday, svůj…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?