Hongkong oživuje plány dostavby a modernizace veřejné dopravy
Hongkongská vláda na konci minulého roku nastínila své záměry na dobudování veřejné dopravní infrastruktury v časovém horizontu přesahujícím příští dekádu. Přijatý strategický dokument zahrnuje plány na dostavbu napojení v rámci lodní, letecké i pozemní dopravy, jež mají přispět k naplňování hospodářských a politických cílů vlády v rámci strategie „Hong Kong 2030+“. Kromě dalšího dokument oživil také dva dlouho diskutované, ale zatím nerealizované projekty zelených linek.

V případě zelených linek hromadné dopravy se má jednat o menší lokalizované linky, které budou propojovat stávající uzly městské hromadné dopravy buď v oblastech husté zástavby s limitovaným místem pro konstrukci, nebo v oblastech menšího vytížení. Tyto linky by měly být schopny v rozmezí jedné hodiny dopravit přibližně 10 tisíc pasažérů v jednom směru a dle vize vlády by neměly vyžadovat instalaci nadzemního vedení. Dalším z požadavků je, aby veškeré elektrické a mechanické podpůrné systémy byly relativně jednoduché tak, aby bylo splněno kritérium nákladové efektivity. Plány zelených linek se týkají oblastí East Kowloon, Kai Tak a Hung Shui Kiu/Ha Tsuen NDA.
TECHNOLOGICKÁ NEUTRALITA
Důvod, proč hongkongská vláda o těchto linkách mluví jako o „zelených systémech hromadné dopravy“ (anglicky smart and green mass transit systems), je, že nechce v této fázi technologickými kritérii zúžit škálu potenciálně vhodných řešení. Vláda si přitom uvědomuje, že projekty budou čelit řadě technických výzev. Trasy obou linek budou muset vzít v potaz stávající nebo plánovaný rozvoj podél koridorů i stávající komunikace a inženýrské sítě. Aby projekt vůbec mohl být realizován, musí nejprve být formulována prostorová omezení navrhovaných tras, technické požadavky a rozhraní se stávající zástavbou.
PŘÍPRAVNÉ PRÁCE
Jaký je tedy harmonogram dalších kroků? Na popud občanů se vláda rozhodla dále projekty neodkládat a přistoupila k přípravným pracím, tedy konzultacím dotčených distriktů a výběrovému řízení na angažování konzultantů pro vytvoření předběžného návrhu (častým vítězem tohoto typu zakázek je britská společnost AECOM). V létě, případně ve druhé polovině roku 2024 chce vláda vyzvat dodavatele a operátory z celého světa, aby ve čtvrtém čtvrtletí tohoto roku předložili vyjádření zájmu, aby mohla být dokončena technická specifikace. Souběžně vláda v letošním roce započne proces posuzování dopadu na životní prostředí (EIA) a ostatní regulatorně vyžadované úkony. Jelikož se má jednat o vůbec první projekty tohoto typu v Hongkongu, vláda musí také vypracovat finanční uspořádání, formulovat provozní požadavky a připravit regulační rámec. Samotné tendry na výstavbu linek budou vypsány v roce 2026 s cílem zadat zakázky v roce 2027.
DVA ODLIŠNÉ PROJEKTY
Plánovaná trasa nové zelené linky Hung Shui Kiu / Ha Tsuen NDA má spojit oblasti NDA s Yuen Long South a pokrýt trasu o délce 16 km. Populace této oblasti čítá přibližně 300 000 obyvatel a 160 000 pracovních míst. Současně je cílem výstavby i vytvořit lepší napojení na linku metra Tuen Ma a na stávající systém lehké kolejnice.
Studie proveditelnosti v zásadě navrhuje čtyři možná dopravní řešení: zelenou linku autobusu, bezkolejovou linku tramvaje, moderní kolejovou linku tramvaje, případně nadzemní dráhu typu APM.
Situace linky Kai Tak je zcela odlišná. Jedná se o prostory bývalé runwaye letiště Kai Tak, kde od jeho uzavření v roce 1997 proběhla masivní výstavba. Rovněž přímé okolí je velmi hustě obydlené. Cílem vlády je proto postavit 4 km dlouhou linku propojující oblast bývalého letiště se stanicí metra Kai Tak. Očekávaná přepravní kapacita je kolem 50 000 osob denně.
V oblasti Kai Tak bude část prací probíhat ve velmi kopcovitém terénu, což přispěje k větší komplexnosti požadovaných inženýrských prací. Část trasy bude muset být vybudována na vozovkách s již nyní přetíženými inženýrskými sítěmi. Pro vládu je klíčové se při výstavbě vyvarovat negativního dopadu na stávající silně frekventovaná silniční spojení New Clear Water Bay Road a Clear Water Bay Road. Studie proveditelnosti byla vypracována už k roku 2015.
MOŽNOST ZAPOJENÍ ČESKÝCH FIREM
Oba projekty se aktuálně nachází v předtendrové fázi a hongkongská vláda se snaží o nalezení nejlepšího zeleného a současně cenově nejefektivnějšího řešení. Ze zkušenosti z teritoria vyplývá, že zelené aspekty jsou při výběru vítěze tendrů často méně důležité než cenové kritérium.
České firmy mohou v této fázi uvážit zapojení do budoucího tendru, ať už samostatně, či v rámci společného podniku s partnerem, který je v teritoriu dlouhodobě přítomný. Výhledově bude také možné zapojit se do projektů v rámci dodavatelských řetězců. Vyplatí se proto sledovat, které společnosti budou reagovat na výzvu hongkongské vlády k vyjádření zájmu.
Další informace za tímto článkem na webu Generálního konzulátu ČR v Hongkongu.
Anna Dupalová, ekonomická diplomatka, Generální konzulát ČR v Hongkongu

Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Nařízení vlády o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě č. 341/2017 Sb.
- Platové tabulky úředníků a odborníků ve státní a veřejné správě pro rok 2019
- Dálnice D1 aktuálně - doprava online, kolony
- Dálnice D8 aktuálně - doprava online, kolony
- Veřejná debata k Národnímu plánu obnovy: Je to plán pro každého z nás
- Referenta/referentky veřejné osobní dopravy oddělení veřejné osobní dopravy odboru dopravy - nabídka práce
- Sazka oživuje plán vstupu na burzu v Londýně
- Město Plzeň oživuje plán tramvajové trati na Vinice
- Projev premiéra Fialy při představení ozdravného programu pro veřejné finance - ozdravný plán vlády pro veřejné finance Česko ve formě - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Projev premiéra Fialy při představení ozdravného programu pro veřejné finance - ozdravný plán vlády pro veřejné finance Česko ve formě - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Olomouc: Had ve Smetanových sadech - další socha oživuje veřejný prostor
- Olomouc: Had ve Smetanových sadech - další socha oživuje veřejný prostor