Export (export.cz)
Export  |  17.04.2024 09:03:00

Hongkong oživuje plány dostavby a modernizace veřejné dopravy

Hongkongská vláda na konci minulého roku nastínila své záměry na dobudování veřejné dopravní infrastruktury v časovém horizontu přesahujícím příští dekádu. Přijatý strategický dokument zahrnuje plány na dostavbu napojení v rámci lodní, letecké i pozemní dopravy, jež mají přispět k naplňování hospodářských a politických cílů vlády v rámci strategie „Hong Kong 2030+“. Kromě dalšího dokument oživil také dva dlouho diskutované, ale zatím nerealizované projekty zelených linek.

Veřejná doprava v Hongkongu. Ilustrační foto: Shutterstock

V případě zelených linek hromadné dopravy se má jednat o menší lokalizované linky, které budou propojovat stávající uzly městské hromadné dopravy buď v oblastech husté zástavby s limitovaným místem pro konstrukci, nebo v oblastech menšího vytížení. Tyto linky by měly být schopny v rozmezí jedné hodiny dopravit přibližně 10 tisíc pasažérů v jednom směru a dle vize vlády by neměly vyžadovat instalaci nadzemního vedení. Dalším z požadavků je, aby veškeré elektrické a mechanické podpůrné systémy byly relativně jednoduché tak, aby bylo splněno kritérium nákladové efektivity. Plány zelených linek se týkají oblastí East Kowloon, Kai Tak a Hung Shui Kiu/Ha Tsuen NDA.

TECHNOLOGICKÁ NEUTRALITA

Důvod, proč hongkongská vláda o těchto linkách mluví jako o „zelených systémech hromadné dopravy“ (anglicky smart and green mass transit systems), je, že nechce v této fázi technologickými kritérii zúžit škálu potenciálně vhodných řešení. Vláda si přitom uvědomuje, že projekty budou čelit řadě technických výzev. Trasy obou linek budou muset vzít v potaz stávající nebo plánovaný rozvoj podél koridorů i stávající komunikace a inženýrské sítě. Aby projekt vůbec mohl být realizován, musí nejprve být formulována prostorová omezení navrhovaných tras, technické požadavky a rozhraní se stávající zástavbou.

PŘÍPRAVNÉ PRÁCE

Jaký je tedy harmonogram dalších kroků? Na popud občanů se vláda rozhodla dále projekty neodkládat a přistoupila k přípravným pracím, tedy konzultacím dotčených distriktů a výběrovému řízení na angažování konzultantů pro vytvoření předběžného návrhu (častým vítězem tohoto typu zakázek je britská společnost AECOM). V létě, případně ve druhé polovině roku 2024 chce vláda vyzvat dodavatele a operátory z celého světa, aby ve čtvrtém čtvrtletí tohoto roku předložili vyjádření zájmu, aby mohla být dokončena technická specifikace. Souběžně vláda v letošním roce započne proces posuzování dopadu na životní prostředí (EIA) a ostatní regulatorně vyžadované úkony. Jelikož se má jednat o vůbec první projekty tohoto typu v Hongkongu, vláda musí také vypracovat finanční uspořádání, formulovat provozní požadavky a připravit regulační rámec. Samotné tendry na výstavbu linek budou vypsány v roce 2026 s cílem zadat zakázky v roce 2027.

DVA ODLIŠNÉ PROJEKTY

Plánovaná trasa nové zelené linky Hung Shui Kiu / Ha Tsuen NDA má spojit oblasti NDA s Yuen Long South a pokrýt trasu o délce 16 km. Populace této oblasti čítá přibližně 300 000 obyvatel a 160 000 pracovních míst. Současně je cílem výstavby i vytvořit lepší napojení na linku metra Tuen Ma a na stávající systém lehké kolejnice.

Studie proveditelnosti v zásadě navrhuje čtyři možná dopravní řešení: zelenou linku autobusu, bezkolejovou linku tramvaje, moderní kolejovou linku tramvaje, případně nadzemní dráhu typu APM.

Situace linky Kai Tak je zcela odlišná. Jedná se o prostory bývalé runwaye letiště Kai Tak, kde od jeho uzavření v roce 1997 proběhla masivní výstavba. Rovněž přímé okolí je velmi hustě obydlené. Cílem vlády je proto postavit 4 km dlouhou linku propojující oblast bývalého letiště se stanicí metra Kai Tak. Očekávaná přepravní kapacita je kolem 50 000 osob denně.

V oblasti Kai Tak bude část prací probíhat ve velmi kopcovitém terénu, což přispěje k větší komplexnosti požadovaných inženýrských prací. Část trasy bude muset být vybudována na vozovkách s již nyní přetíženými inženýrskými sítěmi. Pro vládu je klíčové se při výstavbě vyvarovat negativního dopadu na stávající silně frekventovaná silniční spojení New Clear Water Bay Road a Clear Water Bay Road. Studie proveditelnosti byla vypracována už k roku 2015.

MOŽNOST ZAPOJENÍ ČESKÝCH FIREM

Oba projekty se aktuálně nachází v předtendrové fázi a hongkongská vláda se snaží o nalezení nejlepšího zeleného a současně cenově nejefektivnějšího řešení. Ze zkušenosti z teritoria vyplývá, že zelené aspekty jsou při výběru vítěze tendrů často méně důležité než cenové kritérium.

České firmy mohou v této fázi uvážit zapojení do budoucího tendru, ať už samostatně, či v rámci společného podniku s partnerem, který je v teritoriu dlouhodobě přítomný. Výhledově bude také možné zapojit se do projektů v rámci dodavatelských řetězců. Vyplatí se proto sledovat, které společnosti budou reagovat na výzvu hongkongské vlády k vyjádření zájmu.

Další informace za tímto článkem na webu Generálního konzulátu ČR v Hongkongu.

Anna Dupalová, ekonomická diplomatka, Generální konzulát ČR v Hongkongu

Moderní ekonomická diplomacie



Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.










Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688