Hongkong oživuje plány dostavby a modernizace veřejné dopravy
Hongkongská vláda na konci minulého roku nastínila své záměry na dobudování veřejné dopravní infrastruktury v časovém horizontu přesahujícím příští dekádu. Přijatý strategický dokument zahrnuje plány na dostavbu napojení v rámci lodní, letecké i pozemní dopravy, jež mají přispět k naplňování hospodářských a politických cílů vlády v rámci strategie „Hong Kong 2030+“. Kromě dalšího dokument oživil také dva dlouho diskutované, ale zatím nerealizované projekty zelených linek.
V případě zelených linek hromadné dopravy se má jednat o menší lokalizované linky, které budou propojovat stávající uzly městské hromadné dopravy buď v oblastech husté zástavby s limitovaným místem pro konstrukci, nebo v oblastech menšího vytížení. Tyto linky by měly být schopny v rozmezí jedné hodiny dopravit přibližně 10 tisíc pasažérů v jednom směru a dle vize vlády by neměly vyžadovat instalaci nadzemního vedení. Dalším z požadavků je, aby veškeré elektrické a mechanické podpůrné systémy byly relativně jednoduché tak, aby bylo splněno kritérium nákladové efektivity. Plány zelených linek se týkají oblastí East Kowloon, Kai Tak a Hung Shui Kiu/Ha Tsuen NDA.
TECHNOLOGICKÁ NEUTRALITA
Důvod, proč hongkongská vláda o těchto linkách mluví jako o „zelených systémech hromadné dopravy“ (anglicky smart and green mass transit systems), je, že nechce v této fázi technologickými kritérii zúžit škálu potenciálně vhodných řešení. Vláda si přitom uvědomuje, že projekty budou čelit řadě technických výzev. Trasy obou linek budou muset vzít v potaz stávající nebo plánovaný rozvoj podél koridorů i stávající komunikace a inženýrské sítě. Aby projekt vůbec mohl být realizován, musí nejprve být formulována prostorová omezení navrhovaných tras, technické požadavky a rozhraní se stávající zástavbou.
PŘÍPRAVNÉ PRÁCE
Jaký je tedy harmonogram dalších kroků? Na popud občanů se vláda rozhodla dále projekty neodkládat a přistoupila k přípravným pracím, tedy konzultacím dotčených distriktů a výběrovému řízení na angažování konzultantů pro vytvoření předběžného návrhu (častým vítězem tohoto typu zakázek je britská společnost AECOM). V létě, případně ve druhé polovině roku 2024 chce vláda vyzvat dodavatele a operátory z celého světa, aby ve čtvrtém čtvrtletí tohoto roku předložili vyjádření zájmu, aby mohla být dokončena technická specifikace. Souběžně vláda v letošním roce započne proces posuzování dopadu na životní prostředí (EIA) a ostatní regulatorně vyžadované úkony. Jelikož se má jednat o vůbec první projekty tohoto typu v Hongkongu, vláda musí také vypracovat finanční uspořádání, formulovat provozní požadavky a připravit regulační rámec. Samotné tendry na výstavbu linek budou vypsány v roce 2026 s cílem zadat zakázky v roce 2027.
DVA ODLIŠNÉ PROJEKTY
Plánovaná trasa nové zelené linky Hung Shui Kiu / Ha Tsuen NDA má spojit oblasti NDA s Yuen Long South a pokrýt trasu o délce 16 km. Populace této oblasti čítá přibližně 300 000 obyvatel a 160 000 pracovních míst. Současně je cílem výstavby i vytvořit lepší napojení na linku metra Tuen Ma a na stávající systém lehké kolejnice.
Studie proveditelnosti v zásadě navrhuje čtyři možná dopravní řešení: zelenou linku autobusu, bezkolejovou linku tramvaje, moderní kolejovou linku tramvaje, případně nadzemní dráhu typu APM.
Situace linky Kai Tak je zcela odlišná. Jedná se o prostory bývalé runwaye letiště Kai Tak, kde od jeho uzavření v roce 1997 proběhla masivní výstavba. Rovněž přímé okolí je velmi hustě obydlené. Cílem vlády je proto postavit 4 km dlouhou linku propojující oblast bývalého letiště se stanicí metra Kai Tak. Očekávaná přepravní kapacita je kolem 50 000 osob denně.
V oblasti Kai Tak bude část prací probíhat ve velmi kopcovitém terénu, což přispěje k větší komplexnosti požadovaných inženýrských prací. Část trasy bude muset být vybudována na vozovkách s již nyní přetíženými inženýrskými sítěmi. Pro vládu je klíčové se při výstavbě vyvarovat negativního dopadu na stávající silně frekventovaná silniční spojení New Clear Water Bay Road a Clear Water Bay Road. Studie proveditelnosti byla vypracována už k roku 2015.
MOŽNOST ZAPOJENÍ ČESKÝCH FIREM
Oba projekty se aktuálně nachází v předtendrové fázi a hongkongská vláda se snaží o nalezení nejlepšího zeleného a současně cenově nejefektivnějšího řešení. Ze zkušenosti z teritoria vyplývá, že zelené aspekty jsou při výběru vítěze tendrů často méně důležité než cenové kritérium.
České firmy mohou v této fázi uvážit zapojení do budoucího tendru, ať už samostatně, či v rámci společného podniku s partnerem, který je v teritoriu dlouhodobě přítomný. Výhledově bude také možné zapojit se do projektů v rámci dodavatelských řetězců. Vyplatí se proto sledovat, které společnosti budou reagovat na výzvu hongkongské vlády k vyjádření zájmu.
Další informace za tímto článkem na webu Generálního konzulátu ČR v Hongkongu.
Anna Dupalová, ekonomická diplomatka, Generální konzulát ČR v Hongkongu
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Nařízení vlády o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě č. 341/2017 Sb.
- Platové tabulky úředníků a odborníků ve státní a veřejné správě pro rok 2019
- Dálnice D1 aktuálně - doprava online, kolony
- Dálnice D5 aktuálně - doprava online, kolony
- Dálnice D10 aktuálně - doprava online, kolony
- Veřejná debata k Národnímu plánu obnovy: Je to plán pro každého z nás
- Referenta/referentky veřejné osobní dopravy oddělení veřejné osobní dopravy odboru dopravy - nabídka práce
- Sazka oživuje plán vstupu na burzu v Londýně
- Město Plzeň oživuje plán tramvajové trati na Vinice
- Projev premiéra Fialy při představení ozdravného programu pro veřejné finance - ozdravný plán vlády pro veřejné finance Česko ve formě - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Projev premiéra Fialy při představení ozdravného programu pro veřejné finance - ozdravný plán vlády pro veřejné finance Česko ve formě - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Olomouc: Had ve Smetanových sadech - další socha oživuje veřejný prostor
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Jak reagovat na konec smlouvy s dodavatelem? Pozor na vyšší ceny
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Flotilové pojištění ušetří firemní finance i starosti, které se týkají služebních i soukromých cest
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna