Unikátní nabídka a věrní zákazníci. Proč se malým e-shopům daří i s nástupem online tržišť?
Marketplace bylo jedno z hlavních hesel loňského roku, které si razí cestu napříč Českem i letos. Nejdříve šlo o evropské hráče, které ale aktuálně zastiňuje asijská konkurence. Ta podle reakcí z trhu nenechává nikoho spát. Stále častěji se objevují negativní reakce. Fungování levné konkurence v Česku také vyvolává otázku, jaký vliv bude mít především na menší a střední hráče v e-commerce. Čísla malých a středně velkých e-shopů však i nadále rostou, v únoru jsme zaznamenali jejich 24% růst a podobně na tom byly i v lednu.
Dopad vstupu online tržišť na tuzemský trh e-commerce
Jejich nástup byl agresivní, což umocnilo to, jak moc jsou vidět napříč marketingovými kanály. Jinak aktuálně se již řeší známé problémy jako padělky. Otázka bezpečnosti a využívání dat, respektive možné zneužití dat zákazníků, případně nulový zákaznický servis jsou dávno zřejmé. Nicméně v tuto chvíli bych situaci viděl hlavně jako zkušební období u zákazníků a hodnocení úspěchu strategie nás jen čeká, poté co odezní masivní marketingové kampaně.
V kontextu globálního trhu je střední Evropa relativně malou příležitostí
V minulosti tu už podobné případy v rámci CEE regionu byly. Podobně agresivně vstupovala například na polský trh značka Shopee. Vytapetovala tehdy online i fyzický prostor agresivním marketingem. Spálili u toho obrovské množství peněz. Ale pak z týdne na týden se celá firma stáhla z trhu, zbyly po nich prázdné kanceláře a billboardy u silnic. Ukázalo se totiž, že firma má větší příležitosti na jiném, zejména větším trhu. Pro Temu a Shein v kontextu globálního trhu je Česká republika taky jen relativně malou příležitostí.
Menší a střední e-shopaři neustále rostou
Je dobré si uvědomit, na koho tato tržiště cílí. Se svým levným zbožím zaujmou zejména nakupující, u kterých je hlavním kritériem extrémně nízká cena. V tomto ohledu jejich hlavní konkurencí nejsou malí a středně velcí online podnikatelé, ale především velcí online prodejci a klasičtí retailoví hráči, tedy řetězce velkých nadnárodních společností.
To potvrzuje i dvouciferné tempo růstu našich e-shopařů. Bylo tomu už tak loni a stejně tak mají za sebou silný začátek tohoto roku. Takže situaci bych rozhodně neviděl černě. Dosavadní čísla výkonnosti e-shopů na Shoptetu ukazují, že malým a středně velkým podnikatelům se stále daří. Jen v únoru vykázaly růst 24 %, přičemž v lednu byl růst obdobný. Důvodem je i to, že prodávají unikátní zboží, které má své věrné zákazníky. Proto bych humbuk kolem marketplace viděl obdobně jako jakékoliv jiné změny, novinky nebo inovace na trhu. Ti, co jsou dobře připraveni, mohou v podobných situací vyjít ještě silnější.
Komentář Samuela Huby, ředitele společnosti Shoptet
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Práce - aktuální nabídky práce ve vaše městě, novinky.
- Práce - aktuální nabídky práce ve vaše městě, novinky.
- Úřad práce - nabídky práce, úřady práce
- Nabídky práce podle cz regionů
- Kalkulačka přídavků na děti 2024: 2.660 Kč měsíčně dostanou na 2 malé děti rodiče s čistým příjmem 45.000 Kč měsíčně.
- Unikátní, inovativní koncept Nabídka společnosti SLOVENSKE-MINCE.SK (Pražská mincovna a.s.)
- Unikátní, inovativní koncept Nabídka společnosti Pražskámincovna.cz (Pražská mincovna a.s.)
- Proč je důležité nabízet zákazníkům platbu bankovním převodem
- Eurotel chce nalákat zákazníky MMS nabídkou telefonů na splátky - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Administrativní pracovnice v obchodní firmě, kontakt se zákazníky, obchodní agenda, (nejedná se o pozici obchodního zástupce) - nabídka práce
- Obchodní manažeři pro firemní zákazníky vodafone cz pro region česká lípa, rumburk, varnsdorf, liberec - nabídka práce
- Prodej zboží, přímá podpora prodeje, aktivní prodej, distribuce, vyhledávání zákazníků , aktivní marketing - nabídka práce