Třetí měsíc v řadě reálné
tržby maloobchodních prodejců rostou, když v únoru stouply o 1,6 %. Zároveň byl revidován výrazně směrem výše lednový
výsledek, a to z 2,4 % na 3,2 %. I z tohoto důvodu v meziměsíčním srovnání
tržby poklesly o 0,8 %. Nicméně i přes meziměsíční snížení
tržeb lze konstatovat, že
spotřeba domácností se odráží ode dna.
Podíváme-
li se na jednotlivé složky
maloobchodního prodeje, zjistíme, že
tržby rostly meziročně jak za nepotravinářské zboží (+2,4 %), tak za
potraviny (+1,1 %) i
pohonné hmoty (+0,3 %). V případě
pohonných hmot ovšem nelze vyloučit v dalších měsících pokles reálných
tržeb, jelikož
ceny pohonných hmot na čerpacích stanicích od března minulého
roku významněji klesaly. Nyní ovšem pozorujeme jejich opětovné navyšování od letošního února. Naopak pokračovat by mohl
růst tržeb obchodů s potravinami, neboť
ceny zemědělských výrobců i nadále razantně padají a obchodníci začali i toto ve větší míře reflektovat v konečných cenách pro spotřebitele. Ti se tak nemusí již takovým způsobem omezovat při nákupu této základní
životní potřeby. Zaměříme-
li se na prodejny dle prodávaného sortimentu, nejvíce
rostly opět
tržby prodejců s kosmetickými a toaletními výrobky (+13,3 %). Vyšší
tržby evidovali také prodejci s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (+5,2 %). Nicméně
maloobchodní prodejci v dalších oblastech už ale tak úspěšní nebyli. Velmi podobné
výsledky zaznamenaly prodejny s výrobky pro
kulturu, sport a rekreaci (-10 %), s výrobky pro
domácnost (-9,9 %) a s počítačovým a komunikačním zařízením (-9,6 %). Maloobchodníkům působícím v oblasti rekreace pravděpodobně nepomohla velmi
teplá letošní zima a těm, kteří prodávají výrobky do
domácnosti, neprospívá stále velmi restriktivní měnová
politika České národní banky, což se podepisuje i na velmi nelichotivé náladě v oblasti
stavebnictví. Rozdíly dále panují mezi prodejnami dle jejich specifikace. Ve specializovaných prodejnách
potravin klesly
tržby o 5,4 %, zatímco v nespecializovaných prodejnách s převahou
potravin vzrostly o 1,8 %. Dvouciferný
nárůst opět zaznamenali obchodníci v nespecializovaných prodejnách, kteří ve vyšší míře prodávají nepotravinářské zboží (+16,4 %). Sektor
maloobchodu táhl zejména internetový a zásilkový prodej, kde
tržby meziročně vzrostly o 16,1 %.
Autor: Martin Kron, analytik
Editor: Lenka Kalivodová, analytička
Tým ekonomického výzkumu Raiffeisenbank a.s.