Sdělení o řízení klimatických rizik v zájmu ochrany lidí a prosperity (Otázky a odpovědi)
Sdělení o řízení klimatických rizik
Jaká jsou klimatická rizika, jimž EU čelí?
Věda je jasná a naši občané vidí a pociťují dopady změny klimatu již nyní. Jak potvrzují výsledky poslední konference smluvních stran UNFCCC COP28 v Dubaji, vlády se nyní zaměřují na přijetí opatření k minimalizaci změny teploty a přizpůsobení se nevyhnutelným dopadům. Dnešní sdělení spolu s evropským posouzením klimatických rizik k této práci přispívá.
Extrémní povětrnostní jevy na našem kontinentu v posledních letech vzrostly, neboť teploty nadále rostou. Rok 2023 byl nejteplejším rokem rekordní a v různých částech Evropy zasáhly velké bouře, povodně, sucha a lesní požáry. V roce 2022 bylo 60,000 až 70,000 předčasných úmrtí v Evropě připisováno rekordním letním vlnám veder.
Evropa bude čelit vyšším celkovým teplotám, riziku intenzivnějších a častějších vln veder, dlouhotrvajícím suchům, intenzivnějším srážkám, nižším průměrným rychlostem větru a menšímu počtu sněhů. Evropa se vytápává dvakrát rychleji než v celosvětovém měřítku a bude se muset naučit žít s klimatem, které je o tři stupně teplejší, a to i v nejlepším případě, kdy je globální oteplování omezeno na hranici 1,5 °C podle Pařížské dohody.
Evropské posouzení klimatických rizik (EUCRA), které zveřejnila Evropská agentura pro životní prostředí, poskytuje nejnovější analýzu toho, jak budou měnící se teploty v Evropě ovlivňovat různé části našeho hospodářství a společnosti.
Identifikuje 36 klíčových rizik – rozdělených do pěti různých úrovní naléhavosti – a zaměřuje se na komplexní klimatická rizika, jako je kaskádová a složená rizika. Poskytuje tvůrcům politik důkazy o tom, jak mohou klimatická rizika ovlivnit odvětvové politiky. Hlavní aspekty zahrnují:
- Extrémní horko, sucho, požáry a další násilné povětrnostní jevy jsou umocněny změnou klimatu a budou častější a ničivější. Hlavní riziko pro naše společenské systémy, jako je zdraví, potraviny a materiálová a nehmotná aktiva, však nastane, pokud politická rozhodnutí náležitě nezohlední klimatická rizika.
- Několik klimatických rizik již dosáhlo kritické úrovně a mnoho dalších by mohlo do konce tohoto století dosáhnout kritické nebo katastrofické úrovně, pokud nebudou přijata rozhodná opatření.
- Ze zprávy vyplývá, že klimatická rizika mohou kaskádovat z jednoho systému nebo regionu do druhého a kombinovat se s neklimatickými faktory (např. roztříštěnost ekosystémů, znečištění, neudržitelné zemědělské postupy a hospodaření s vodou, způsoby využívání půdy a osídlení a sociální nerovnosti). Ukazuje rovněž, že tato rizika nejsou v současné době dobře pochopena, a proto jsou často podceňována. Rozsáhlá sucha by například mohla vést k nedostatku vody a potravin, narušení kritické infrastruktury a ohrožení finančních trhů a stability.
- Konzervativní odhad je takový, že zhoršující se dopady změny klimatu by mohly do konce století snížit HDP EU přibližně o 7 %. Kumulativní dodatečné snížení HDP pro EU jako celek by mohlo v období od roku 2031 do roku 2050 dosáhnout 2,4 bilionu EUR, pokud globální oteplování trvaleji překročí prahovou hodnotu 1,5 °C stanovenou Pařížskou dohodou. Pokud jde o náklady spojené se specifickými povětrnostními extrémy, odhaduje se, že náklady na sucho činí 9 miliard EUR ročně a náklady na povodně činí od roku 1980 celkem více než 170 miliard EUR. V budoucnu by roční škody v Evropě způsobené pobřežními povodněmi mohly do roku 2100 překročit 1,6 bilionu EUR, přičemž pobřežním záplavám by každoročně čelilo 3,9 milionu EUR.
- Rozsah potenciálních škod rovněž může mít další dopady na konkurenceschopnost ekonomik a podniků, geopolitické prostředí (např. globální bezpečnost, zabezpečení, obchodní toky a hospodářskou stabilitu), pracovní sílu a prohlubování sociálních nerovností.
Souběžně se sdělením ze dne 12. března byla rovněž zveřejněna zpráva „Prevence a řízení rizika katastrof v Evropě“. Ukazuje, že rizika související se změnou klimatu jsou jednou z priorit programu řízení rizik katastrof v celé Evropě a že je třeba učinit více pro zohlednění dopadů souvisejících s klimatem při posuzování rizik katastrof.
Jak můžeme vybudovat kontinent odolný vůči změně klimatu?
Zatímco dopady na klima jsou již zde a rizika se budou i nadále zvyšovat, EU může tyto dopady účinně překonat. Za tímto účelem je nezbytné zvýšit odolnost společnosti a hospodářství EU a lépe se přizpůsobit klimatickým rizikům a připravit se na ně s cílem chránit občany, jejich živobytí, konkurenceschopnost našich průmyslových odvětví a zajistit naši budoucí prosperitu. Provádění strategie EU pro přizpůsobení se změně klimatu z roku 2021 probíhá dobře. Země EU zlepšují opatření v oblasti přizpůsobování se změně klimatu a učinily první kroky, včetně odolnosti zemí EU vůči změně klimatu do svých návrhů vnitrostátních plánů v oblasti energetiky a klimatu. Zásadní význam má však větší úsilí v oblasti přizpůsobení se změně klimatu a budování odolnosti vůči změně klimatu.
Toto úsilí v oblasti odolnosti vůči změně klimatu a přizpůsobení se této změně musí jít ruku v ruce s našimi stávajícími závazky v oblasti klimatu, které snižují emise a globální oteplování. EU přijímá opatření s ambiciózními právními předpisy a cíli s cílem snížit emise skleníkových plynů a stát se do roku 2050 klimaticky neutrální.
V reakci na evropské posouzení klimatických rizik (EUCRA) navrhuje Komise ve svém sdělení o řízení klimatických rizik několik horizontálních opatření s cílem zajistit, aby rozhodovací procesy byly vhodné pro řešení klimatických rizik. Ty jsou rozděleny do čtyř kategorií: lepší správa, nástroje pro vlastníky rizik, využívání strukturálních politik a financování odolnosti vůči změně klimatu.
- Správa a řízení: Je nezbytné identifikovat vlastníky rizik na úrovni EU, na vnitrostátní, regionální a místní úrovni. Komise zajistí, aby procesy na úrovni EU lépe začleňovaly klimatická rizika, aniž by docházelo ke zdvojování úsilí, a vyzývá členské státy, aby ověřily, zda mají odpovídající kapacity pro řešení rizik. Komise rovněž prozkoumá, jak usnadnit a zefektivnit provádění požadavků na úrovni EU týkajících se klimatických rizik.
- Nástroje: Komise zlepší přístup k údajům, modelům a scénářům potřebným pro informované rozhodování, od systémů včasného varování až po dlouhodobé plánování. Komise bude i nadále podporovat budování kapacit, poskytovat pokyny a využívat stávající nástroje, jako je služba programu Copernicus v oblasti změny klimatu nebo družicová služba systému Galileo pro nouzové varování. Sdělení zdůrazňuje význam správních kapacit a vysvětluje nástroje na pomoc celostátním, regionálním a místním správním orgánům při začleňování klimatických rizik do rozhodovacích procesů. Sdělení dále zdůrazňuje, že je důležité monitorovat dezinformace v oblasti klimatu a bojovat proti nim.
- Strukturální politiky: Komise vyzývá členské státy, aby zajistily, že jejich územní plánování a opatření na ochranu kritické infrastruktury odrážejí klimatická rizika. Komise bude rovněž usilovat o posílení mechanismů solidarity EU, aby lépe motivovaly k předvídání rizik.
- Financování odolnosti vůči změně klimatu: Komise zajistí, aby odolnost vůči změně klimatu byla nedílnou součástí všech příslušných výdajů EU, a bude spolupracovat s finančním sektorem na lepší mobilizaci veřejných a soukromých investic. Komise vyzývá členské státy, aby při začleňování environmentální udržitelnosti jako kritéria do zadávání veřejných zakázek zvážily odolnost vůči změně klimatu, například prostřednictvím urychleného provádění příslušných ustanovení aktu o průmyslu pro nulové čisté emise. Komise svolá dočasnou reflexní skupinu pro mobilizaci financování odolnosti vůči změně klimatu. Reflexní skupina bude sdružovat klíčové průmyslové subjekty a zástupce veřejných a soukromých finančních institucí, aby se zamysleli nad tím, jak usnadnit financování odolnosti vůči změně klimatu.
V jakých odvětvových klastrech navrhuje Komise konkrétní opatření?
Jak ukazuje sdělení Komise a evropské posouzení klimatických rizik, klimatická rizika ohrožují všechny společenské systémy a oblasti politiky. Stejná nebezpečí mohou mít dopad na několik společenských funkcí. Některá řešení mohou řešit rizika v několika odvětvích. Důraz by měl být v každém případě kladen na systémové přístupy.
Komise ve svém sdělení předkládá řadu nových a stávajících klíčových opatření týkajících se vybraných klastrů s dopadem, konkrétně přírodních ekosystémů, zdraví, potravin, infrastruktury a zastavěného prostředí, hospodářství a vody.
- Přírodní ekosystémy: Komise bude i nadále prosazovat zdravé ekosystémy, které podporují společenské funkce, včetně prevence narušení lesů a ochrany mořských ekosystémů. Aby byla zachována a obnovena odolnost ekosystémů a služeb, které poskytují, bude třeba zachovat přibližně 30–50 % půdy, sladké vody a oceánů na Zemi. Komise bude společně s členskými státy pracovat na pokynech pro rozvoj krajiny odolné vůči změně klimatu, která může zmírnit dopady klimatických příležitostí.
- Voda: Rizika spojená s vodou se týkají všech hlavních odvětví, o nichž se sdělení pojednává. Voda hraje zásadní úlohu při zachování života a prosperity. Komise komplexně zhodnotí otázky týkající se vody, přičemž bude vycházet ze zjištění probíhajících hodnocení plánů povodí a zvládání povodňových rizik, jakož i z programů opatření pro mořské prostředí zavedených členskými státy, a na tomto základě zváží potřebu opatření.
- Zdraví: Změna klimatu má dopad na lidské zdraví, například úmrtí související s vlnou veder, vliv na nepřenosné nemoci a infekční nemoci citlivé na klima, jako je dengue. V souvislosti s probíhající prací Komise posílí středisko pro sledování klimatu a zdraví a zváží další opatření na ochranu pracovníků vystavených vysokému teplu.
- Potraviny: Potravinové zabezpečení je ovlivněno změnou klimatu v jejích čtyřech pilířích: dostupnost, přístup, využívání a stabilita. V rámci diskusí o zlepšení potravinového zabezpečení v EU bude Komise i nadále spolupracovat s členskými státy na tom, aby produkce potravin v EU obstála i v budoucnu. Bude nezbytné vytvořit možnosti pro adaptační opatření na úrovni zemědělských podniků nebo rybolovných činností s odpovídajícími podpůrnými opatřeními pro přechod na odolné zemědělství a rybolov a udržitelný příjem pro zemědělce.
- Infrastruktura a zastavěné prostředí: Aktiva infrastruktury jsou značně ohrožena povodněmi, požáry, vysokými teplotami a dalšími extrémními jevy. Komise bude usilovat o to, aby byly normy pro budovy a navrhování infrastruktury lépe vybaveny k řešení klimatických rizik a aby prosazovala lepší začlenění klimatických rizik do plánování dopravní a energetické infrastruktury, a to za podpory příslušných pokynů.
- Hospodářství: Každá katastrofa související se změnou klimatu bude dále zatěžovat hospodářství v důsledku ztráty produktivity a života, přímých škod, sníženého růstového potenciálu a tlaku na veřejné rozpočty. Komise bude pokračovat ve své práci na pomoci společnostem v EU, zejména malým a středním podnikům, lépe řídit klimatická rizika tím, že zajistí, aby se důkazy odrazily v různých procesech EU, včetně posuzování zranitelných míst v dodavatelských řetězcích. Probíhají rovněž práce na vypracování prognózy dopadů změny klimatu na udržitelnost dluhu.
Většina odvětvových politik EU má zavedeny postupy a přístupy k zohledňování klimatických rizik při tvorbě politik, rozhodování a provádění. Komise podnikne kroky k zajištění toho, aby se tento systém stal systematičtějším.
Jaké jsou potenciální náklady na tato klimatická rizika a jak můžeme chránit lidi a prosperitu?
Konzervativní odhad je takový, že zhoršující se dopady změny klimatu by mohly do konce století snížit HDP EU přibližně o 7 %. Zlepšení připravenosti a odolnosti vůči dopadům změny klimatu bude mít pozitivní vedlejší účinky a zlevní a usnadní dosahování dalších cílů. Například investice do budov odolných vůči změně klimatu, dopravy a energetického systému by mohly vytvořit významné obchodní příležitosti a v širším měřítku by mohly být přínosem pro evropské hospodářství, neboť by vytvářely vysoce kvalifikovaná pracovní místa a cenově dostupnou čistou energii. Územní a městské plánování odolné vůči změně klimatu a odolná krajina budou mít vedlejší přínosy pro zdravější životní prostředí a dobré životní podmínky Evropanů.
Investice do odolnosti od samého počátku projektu infrastruktury znamenají, že aktivum bude lépe schopno odolat extrémním povětrnostním podmínkám, aby se zabránilo ad hoc výdajům na rekonstrukci a obnovu. Každé euro potřebné k nápravě škod je euro, které není vynaloženo na produktivnější investice. Naopak každé euro vynaložené na prevenci a připravenost přinese prospěch všem, a to nad rámec počáteční investice[1]. Rozhodnutí o plánování z dnešního dne musí vycházet z důkladného anticipačního posouzení rizik[2].
Klimatická rizika, jimž Evropa čelí, nelze řešit izolovaně od jiných společenských výzev. Nejlepší a trvalá řešení jsou ta, která zajišťují více výhod. Důkazy obsažené ve zprávě agentury EUCRA poukazují na několik oblastí, v nichž mohou průřezová řešení pomoci odstranit překážky pro přizpůsobení se změně klimatu. Proto je zapotřebí systémový přístup.
Jak se sdělení Komise zabývá mezinárodními klimatickými riziky?
Ačkoli se zpráva EUCRA a sdělení Komise zaměřují na budování odolnosti vůči změně klimatu v Evropě, přizpůsobení se změně klimatu zůstává klíčovým tématem spolupráce s mezinárodními partnery. EU a členské státy nadále úzce spolupracují s partnerskými zeměmi, jak je stanoveno ve strategii EU pro přizpůsobení se změně klimatu z roku 2021.
Strategie EU Global Gateway, komplexní strategie EU v hodnotě 300 miliard eur, hospodářské a investiční plány pro jižní sousedství EU, Východní partnerství a západní Balkán mohou nabídnout nástroje ke zmírnění klimatických rizik na celosvětové úrovni.
EU bude rovněž nadále podporovat odolnost vůči změně klimatu a řízení klimatických rizik a přispívat k přizpůsobování se změně klimatu a předcházení konfliktům ve svých nástrojích diplomatické činnosti v oblasti klimatu, které využívají evropských zkušeností v rámci dvoustranných jednání (např. zelených aliancí a zelených partnerství) a na příslušných mnohostranných fórech OSN a dalších mnohostranných fórech (G7, G20, OECD, WEF, WTO).
Komise prozkoumá možnost uspořádat v roce 2025 mezinárodní sympozium o řízení globálních klimatických rizik, na němž se setkají zástupci vlád, finančníci a odborné organizace po celém světě.
Pro více informací
Poslední zprávy z rubriky Evropská unie:
Přečtěte si také:
Prezentace
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
13.11.2024 Pojištění elektromobilů kryje specifická rizika
12.11.2024 Motorola má nový hit Black Friday, svůj…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?