Komise vítá předběžnou dohodu o boji proti znečištění z lodí s cílem přispět k čistším evropským mořím
Předběžná dohoda o řešení znečištění z lodí
Komise vítá politickou dohodu, které bylo v noci dosaženo mezi Evropským parlamentem a Radou ohledně změny směrnice 2005/35/ES o znečištění z lodí a o zavedení sankcí za protiprávní jednání v oblasti znečištění. Spolunormotvůrci se dohodli, že směrnici sladí s Mezinárodní úmluvou o zabránění znečištění z lodí (Marpol) a rozšíří oblast působnosti směrnice tak, aby zahrnovala více druhů znečišťujících látek vypouštěných do moře, jako jsou odpadní vody a odpadky.
Nová pravidla zlepší transparentnost tím, že na internetu zpřístupní informace o trestných činech znečištění v evropských mořích a uložených sankcích. Kromě toho budou na internetu k dispozici informace o tom, jak pobřežní orgány ověřily potenciální únik po varování prostřednictvím satelitního sledování. Pozměňovací návrh vyjasňuje uplatňování správních sankcí, aby byly účinnější: například při ukládání sankcí členskými státy bude zvážena velikost nezákonného vypouštění, jeho dopad na životní prostředí nebo finanční způsobilost odpovědného subjektu. Budou existovat silnější nástroje a platformy pro výměnu informací a zkušeností pro orgány členských států. Například družicový dohled nad znečištěním z lodí (CleanSeaNet – databáze agentury EMSA pro dohled a sdílení informací) bude zlepšen a bude lépe vyřešen.
Všechna nová opatření posilují odrazující účinek a přispívají k prevenci znečištění v evropských mořích.
Další kroky
Politická dohoda dosažená v noci musí být nyní formálně přijata. Jakmile Evropský parlament a Rada tento proces dokončí, budou nová pravidla zveřejněna v Úředním věstníku Evropské unie a vstoupí v platnost o 20 dní později. Členské státy budou mít 30 měsíců na provedení směrnice ve vnitrostátním právu.
Pozadí
Tento právní předpis předložila Komise v červnu 2023 jako součást balíčku pro námořní bezpečnost, což je konkrétní výsledek závazků Komise v oblasti udržitelné a inteligentní mobility.
Směrnice se podruhé reviduje. V roce 2009 byla revidována s cílem doplnit trestní sankce, zatímco současná revize odstranila trestněprávní ustanovení a přesunula je do nové směrnice o trestněprávní ochraně životního prostředí, která se nyní vztahuje na trestný čin související s nezákonným znečištěním z lodí a trestní sankce za znečištění z lodí.
Jak je stanoveno v Zelené dohodě pro Evropu, ve strategii pro inteligentní a udržitelnou mobilitu a v akčním plánu pro nulové znečištění, má Komise vizi nasměrovat lodní dopravu na cestu k nulovým emisím, znečištění a nehodám.
Quote
Poslední zprávy z rubriky Evropská unie:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz