ec.europa.eu (Evropská komise)
Evropská unie  |  08.02.2024 13:04:00

Revidované sdělení o definici trhu pro věci týkající se hospodářské soutěže. Otázky a odpovědi

Revidované sdělení o definici trhu

  1. Proč Komise přijímá revidované sdělení?

Dnešní revize pokynů je první revizí sdělení o definici trhu (dále jen „sdělení“) od jeho přijetí v roce 1997. Od té doby došlo k významným společenským a technologickým změnám, zejména k digitalizaci, ale i k významnému vývoji v praxi Komise v oblasti prosazování práva hospodářské soutěže a v judikatuře soudů Unie.

Komise v letech 20202021 provedla důkladné hodnocení sdělení, které ukázalo, že ačkoli sdělení z roku 1997 je i nadále pro daný účel relevantním a vhodným nástrojem, jsou nutné určité aktualizace a objasnění, aby bylo adaptováno na novou situaci na trhu a výše uvedený vývoj. Sdělení mimo jiné zachycuje politické směry vyjádřené ve sdělení Komise s názvem Politika hospodářské soutěže připravená na nové výzvy z listopadu 2021.

  1. Proč je vymezení trhu důležité?

Vymezení trhu je obecně důležitým mezikrokem v rámci posuzování spojování podniků a většiny antimonopolních věcí ze strany Komise. Umožňuje Komisi identifikovat hranice hospodářské soutěže mezi podniky a posoudit tržní sílu podniků. Soudy Unie zdůraznily význam definice trhu pro prosazování právních předpisů EU v oblasti hospodářské soutěže.

Vymezení trhu má rovněž dopad na další hmotněprávní a procesní aspekty práva EU v oblasti hospodářské soutěže. Například z hmotněprávního hlediska je vymezení trhů nezbytné ke stanovení podílů na trhu, pod nimiž mohou některé dohody mezi podniky těžit z vynětí z pravidel hospodářské soutěže. Pokud jde o procesní aspekty, podíly na trhu lze použít k určení, zda se na konkrétní případ spojení vztahuje zjednodušený postup.

  1. Vztahuje se revidované sdělení na všechna průmyslová odvětví?

Ano. Cílem revidovaného sdělení je poskytnout komplexní přehled zásad uplatňovaných při vymezování trhů bez ohledu na konkrétní dotčené odvětví nebo trhy. V případě, že poskytuje konkrétní vodítka, například pokud jde o inovace, vícestranné trhy nebo poprodejní trhy, lze stanovené zásady uplatnit napříč odvětvími, a to i v případě, že existují relevantnější úvahy pro některá konkrétní odvětví (např. digitální odvětví).

  1. Co jsou hlavní rozdíly oproti předchozímu sdělení?

Revidované sdělení obsahuje nové nebo další pokyny ke klíčovým otázkám vymezení trhu, jde například o:

  • Vysvětlení zásad vymezování trhu a způsobu, jakým je vymezení trhu používáno pro účely uplatňování pravidel hospodářské soutěže.
  • Větší důraz na necenové prvky, jako jsou inovace, spolehlivost dodávek a kvalita výrobků a služeb.
  • Upřesnění ohledně budoucího uplatňování definice trhu, zejména na trzích, u nichž se očekává, že projdou strukturálními změnami, jako jsou technologické nebo regulační změny.
  • Pokyny týkající se vymezení trhu na digitálních trzích, například vícestranné platformy a „digitální ekosystémy“ (např. výrobky založené na mobilním operačním systému).
  • Zásady týkající se trhů zaměřených na inovace, které objasňují, jak by měly být hodnoceny trhy, v nichž společnosti soutěží v oblasti inovací, a to i zohledněním výrobků ve fázi přípravy.
  • Více pokynů k vymezení zeměpisného trhu, včetně podmínek pro vymezení trhů jako celosvětových, v celém Evropském hospodářském prostoru, vnitrostátních či místních, jakož i k otázce, jak při vymezování relevantního zeměpisného trhu zohlednit dovoz.
  • Objasnění kvantitativních technik, jako je ověření malé, ale významné, nikoliv přechodné zvýšení ceny (test SSNIP), které může Komise použít při vymezování trhu.
  • Rozšířené pokyny týkající se možných zdrojů důkazů a jejich důkazní hodnoty na základě oborových zkušeností Komise a přístupu k vymezení trhu založeného na faktech.

Sdělení připomíná, že definice trhu je mezikrokem při celkovém posouzení z hlediska hospodářské soutěže. Posuzuje všechny relevantní omezení dotčeného podniku (dotčených podniků) na relevantním výrobkovém a zeměpisném trhu, což může zahrnovat posouzení překážet vstupu nebo expanze, dopad úspor z rozsahu (včetně těch vyplývajících z aktivit mimo trh), síťové účinky, přístup k zvláštním aktivům nebo vstupům, jakož i diferenciaci výrobků.

  1. Jak se revidované sdělení zabývá celosvětovou hospodářskou soutěží?

Revidované sdělení odráží stále více provázanou a globalizovanou povahu obchodních výměn, která je typická pro některé trhy.

Za prvé, revidované sdělení objasňuje, kdy mohou být trhy celosvětové. Vycházíme-li z předpokladu, že relevantní zeměpisný trh zahrnuje oblasti s dostatečně stejnorodými podmínkami hospodářské soutěže, revidované sdělení objasňuje, že trhy budou pravděpodobně celosvětové, mají-li zákazníci na celém světě „přístup ke stejným dodavatelům za podobných podmínek bez ohledu na lokalitu těchto zákazníků“(bod 69). Revidované pokyny rovněž vyjasňují úlohu některých faktorů, jako jsou podíly na trhu, ceny, preference zákazníků, nákupní chování, náklady na změnu dodavatele a další překážky dodávek zákazníkům v různých oblastech, náklady na dopravu, jakož i obchodní toky. Sdělení v souvislosti s tím podrobně uvádí, kdy konkurenční tlak ze strany dovozu lze považovat za dostatečný k vytvoření celosvětových trhů.

Za druhé, v revidovaném sdělení existuje několik odkazů na trhy, které mají potenciálně celosvětový rozsah, přičemž je uváděno několik precedentů z řady odvětví (např. služby informačních technologií, civilní letecké a kosmické vybavení), kde Komise dospěla k závěru, že trhy mají pravděpodobně rozsah celosvětový.

Za třetí, revidované sdělení obsahuje vysvětlení, jak bude Komise ve svém posouzení přihlížet ke skutečnému nebo budoucímu dovozu. Revidované sdělení především objasňuje, že pokud skutečné nebo budoucí globální obchodní toky nepostačují k tomu, aby vedly ke vzniku celosvětových trhů, mělo by posouzení Komise z hlediska hospodářské soutěže plně zohlednit veškerý konkurenční tlak vyplývající z dovozu.

Za čtvrté, revidované sdělení zdůrazňuje, že při vymezování relevantního trhu lze zohlednit strukturální transformace, kterými mohou procházet konkrétní trhy, včetně případných transformací souvisejících s globalizací. To například znamená, že očekávané změny regulačního rámce (v Evropě nebo v zahraničí) mohou případně umožnit vymezení širších zeměpisných trhů.

Za páté, revidované sdělení naznačuje, že trhy lze rovněž definovat jako globální, s výjimkou specifických oblastí, pokud se musí některé země vyloučit kvůli vysokým překážkám vstupu na trh nebo jiným překážkám spojeným s globálními dodávkami zákazníkům.

Tyto body společně poskytují komplexní vodítka k přístupu Komise a ilustrují, jak může Komise v jednotlivých případech odpovídajícím způsobem zohlednit různé tržní podmínky v odlišných odvětvích.

  1. Jak se revidované sdělení zabývá digitalizací?

Revidované sdělení poskytuje konkrétní vodítka k otázkám, na něž zúčastněné strany upozornily, že jsou obzvláště důležité pro digitální trhy. Patří mezi ně například definice trhu ve vztahu k vícestranným platformám, hospodářská soutěž v oblasti inovací, digitální ekosystémy, výpočet podílu na trzích s nulovými cenami a off-line versus on-line trhy.

  1. Jak revidované sdělení zohledňuje necenovou hospodářskou soutěž?

Revidované sdělení uznává, že necenové parametry mohou být relevantní pro vymezení trhu, pokud je zákazníci zohledňují při rozhodování o nákupu.

Mezi tyto parametry hospodářské soutěže může patřit cena výrobku, ale také úroveň jeho inovace a jeho kvalita v různých aspektech – jako je například jeho udržitelnost, účinné využívání zdrojů, trvanlivost, hodnota a rozmanitost způsobů použití, jež výrobek nabízí, možnost integrovat výrobek s jinými výrobky, zprostředkovaný dojem nebo poskytovaná bezpečnost a ochrana soukromí, a také jeho dostupnost, a to i z hlediska doby realizace, odolnosti dodavatelských řetězců, spolehlivosti dodávek a nákladů na dopravu. Tyto uvedené prvky jsou pouze orientační a nikoliv vyčerpávající.

Sdělení se rovněž výslovně zabývá otázkou trhů s výrobky s nulovou peněžní hodnotou (na nichž jsou výrobky nebo služby nabízeny zdarma nebo alespoň bez peněžního protiplnění), které jsou obzvláště běžné v kontextu vícestranných platforem, jež z podstaty věci nemohou vést k cenové hospodářské soutěži. V této souvislosti sdělení uznává, že konkrétní nástroje, například test SSNIP, nemusí být pro vymezování těchto trhů nejvhodnější.

  1. Naznačuje revidované sdělení větší intervenci na trzích náročných na inovace?

Ochrana inovací má zásadní význam pro hospodářství EU i pro občany Unie. Proto jsou inovace jedním z faktorů, které Komise při posuzování případů hospodářské soutěže zvažovala. Například v případech spojení jsou podniky povinny na standardním oznamovacím formuláři poskytovat informace týkající se inovací a výrobků ve vývoji.

Celkově je zkoumání možných účinků na hospodářskou soutěž v oblasti inovací pro Komisi prioritní oblastí zájmu. Proto byl do revidovaného sdělení zařazen zvláštní oddíl, který se týká vymezování trhu v případě významného výzkumu a vývoje, jakož i různé odkazy na inovace jako faktor necenové hospodářské soutěže. Aktualizované pokyny k definici trhu a inovacím však samy o sobě nenaznačují, že bude Komise v této oblasti zasahovat častěji. Cílem revidovaného sdělení je poskytnout více vodítek a transparentnosti podnikům, které jsou zapojeny do těchto trhů náročných na inovace, a to vyjasněním zásad uplatňovaných při vymezování trhů v odvětvích náročných na výzkum a vývoj.

  1. Jaká je úloha testu SSNIP podle sdělení?

Test SSNIP je založen na myšlence vymezit hranice trhu určením výrobků, na které by zákazníci přešli, pokud by se cena referenčního výrobku mírně zvýšila, a do jaké míry by tak učinili. Revidované sdělení objasňuje, že ve většině případů slouží test SSNIP totiž primárně jako koncepční rámec pro interpretaci dostupných důkazů. Ačkoli se Komise může při posuzování relevantního trhu opírat o zásady testu SSNIP, nemá povinnost používat test SSNIP empiricky a pro vymezení trhu jsou stejně platné i jiné druhy důkazů.

Revidované sdělení rovněž ukazuje, že nástroje, které Komise používá k vymezení trhů, se v průběhu času vyvíjejí. Vzhledem k tomu, že test SSNIP je založen na změnách cen, nelze jej používat u výrobku, který zákazníci používají zdarma – jak je tomu na mnoha digitálních trzích. Komise proto vycházela z kvalitativních vlastností příslušných výrobků nebo služeb a použila zásady metody malého, ale významného snížení kvality při posuzování chování zákazníků při změně dodavatele v těchto případech (např. věc AT.40099 Google Android), jak je vysvětleno v revidovaném sdělení.

  1. Proč revidované sdělení poskytuje vodítka k podílům na trhu, která souvisí s posouzením hospodářské soutěže, a nikoli s definicí trhu jako takovou?

Stejně jako sdělení z roku 1997 obsahují revidované pokyny oddíl zaměřený na výpočet podílů na trhu. Je tomu tak proto, že jedním z bezprostředních důsledků vymezení trhu je to, že umožňuje vypočítat podíl každého podniku působícího na relevantním trhu (relevantních trzích), což může být důležité pro posouzení případu, který je předmětem šetření, z hlediska hospodářské soutěže.

Sdělení však objasňuje, že výpočet podílů na trhu je pouze jedním z několika účelů vymezování trhu a že Komise a podniky mohou (ale nemusí) použít podíly na trhu k posouzení konkurenční síly podniku.

Praxe Komise ukazuje, že podíly na trhu mohou poskytnout užitečné informace, například na trzích s poměrně homogenními výrobky a omezenými změnami dynamiky trhu v průběhu času. V jiných případech se Komise při posuzování tržní síly opírá spíše o jiné faktory. To může být obzvláště důležité při posuzování účinků na inovace, tržní sílu jinak konkurenceschopně významných podniků (např. začínajících podniků) nebo budoucí vstup na trh.

Jinými slovy, revidované sdělení popisuje, jak mohou Komise a podniky vypočítat podíly na trhu, pokud to považují za užitečné pro posouzení, ale nijak neomezuje možnost pro Komisi nebo podniky využít alternativní způsoby měření tržní síly.

  1. Jak se s revidovaným sdělením změní prosazování pravidel hospodářské soutěže?

Revidované sdělení o definici trhu podpoří snahu Komise a vnitrostátních orgánů pro hospodářskou soutěž v Evropském hospodářském prostoru (dále jen „EHP“) vymezovat relevantní trhy, což je důležitý krok v mnoha řízeních týkajících se antimonopolních pravidel a spojování podniků. Očekává se, že zvýší právní jistotu a předvídatelnost, povede k vyšší procesní ekonomii orgánů a pomůže podnikům dodržovat právní předpisy EU v oblasti hospodářské soutěže.

Vymezení trhu je prvním a důležitým krokem při posuzování věci týkající se hospodářské soutěže, jehož výsledek však závisí na jiných faktorech (např. existenci tržní síly, účinků daného jednání, dopadu spojení). Na základě spolehlivé metodiky vymezování relevantních trhů však toto posouzení usnadňuje tím, že pomáhá posouzení hospodářské soutěže strukturovat a orientovat šetření na ty aspekty, které jsou relevantní.

  1. Jak toto revidované sdělení zajišťuje sladění s mezinárodními protějšky?

Komise při hodnocení a přezkumu sdělení úzce spolupracovala s vnitrostátními orgány pro hospodářskou soutěž z EHP. Během svého přezkumu Komise rovněž konzultovala vnitrostátní orgány pro hospodářskou soutěž několika jurisdikcí mimo EHP. Zpětná vazba získaná během těchto výměn byla pro proces přezkumu přínosná a usnadní mezinárodní sladění přístupů k definici trhu.

  1. Bude mít revidované sdělení nějaký význam pro prosazování podle aktu o digitálních trzích?

Ne, nebude. Komise neočekává, že bude provádět posouzení vymezení trhu pro účely aktu o digitálních trzích, neboť regulační přístup aktu o digitálních trzích není založen na tvorbě tržní síly ve smyslu právních předpisů EU v oblasti hospodářské soutěže.

***

Další informace:

Tisková zpráva

Internetové stránky věnované sdělení

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688