Francie zažívá boom elektromobility. Chystá další gigatovárny
Rok 2023 byl pro francouzský sektor elektromobility výjimečný: země překonala hranici 1 milionu zaregistrovaných elektroaut, přičemž jen loni bylo ve Francii uvedeno do provozu téměř půl milionu elektromobilů. Zároveň země s předstihem dosáhla milníku 100 tisíc veřejných dobíjecích míst. Staví se navíc další gigatovárny na baterie, které mají posílit evropskou elektromobilitu.
Ilustrační foto: Shutterstock
Celkový počet registrovaných elektrických a hybridních dobíjecích vozidel ve Francii činil ke konci minulého roku 1 594 841, z toho 64 % bateriových modelů a 36 % dobíjecích hybridů. Z přibližně půl milionu nově registrovaných elektromobilů v roce 2023 představují dvě třetiny bateriová vozidla (nárůst o 49,5 % oproti roku 2022) a jednu třetinu plug-in hybridní vozy (o 28,5 % více než za rok 2022). Mezi nejoblíbenější modely patřily v loňském roce: Tesla Model Y, Dacia Spring, Peugeot e-208, Tesla Model 3, Fiat 500e. K výraznému nárůstu došlo rovněž u nákupů a registrace nákladních elektrických vozidel, jejichž počet se oproti roku předchozímu téměř ztrojnásobil. Registrace dvoustopých motorových vozidel s elektrickým pohonem však po velkém boomu předchozích let o 22 % poklesly.
Dynamického rozvoje se dočkala i síť veřejných dobíjecích stanic, jejichž počet loni vzrostl o 44 % oproti roku 2022. Cílená státní podpora jejich výstavby formou dotací tedy zjevně přináší pozitivní výsledky. Na konci roku 2023 bylo po území Francie rozmístěno v přibližně 40 tisíc veřejných dobíjecích stanicích přes 118 tisíc dobíjecích míst. Dostatečná dobíjecí infrastruktura je základním předpokladem rozvoje elektromobility a Francie odhaduje do roku 2035 celkovou potřebu veřejných dobíjecích míst na 300–400 tisíc pro více než 12 milionů elektromobilů.
Elektrovozy na sociální leasing
I letos proto bude v souladu se zásadními strategickými dokumenty francouzský stát nadále významně podporovat přechod k bezemisní mobilitě, k čemuž mají napomoci nejrůznější formy státních dotací a podpory, včetně letošní novinky – sociálního leasingu. Tento dotační program se vztahuje pouze na elektromobily a má jasně definované podmínky poskytování (profil oprávněných osob, typ vozidla, výše podpory a podmínky pro leasingové společnosti). Sociální leasing je určen především nejskromnějším domácnostem, odkázaným na dojíždění za prací autem, měsíční splátky se pohybují od 100 do 150 eur měsíčně u rodinných modelů vozů a po zájemcích není vyžadována počáteční záloha.
Vláda podporuje přechod na bezemisní formy dopravy i u ostatních skupin obyvatelstva. Při koupi nového elektromobilu lze využít finanční pomoc v podobě ekologického bonusu ve výši až do 7 000 eur. Vozidlo však musí splňovat minimální ekologická kritéria, která budou zohledňovat způsob výroby a náklady na přepravu. Přesná částka závisí na pořizovací ceně vozidla, typu motoru a příjmech zájemce o koupi.
Podpora domácích nabíječek
Kromě dotací na nákup či užívání elektromobilu i nadále platí dotace na instalaci dobíjecího místa v soukromých domech, bytových domech nebo ve firmách. Pro soukromé potřeby lze na instalaci domácích dobíjecích míst využít daňové úlevy nebo snížené sazby DPH ve výši 5,5 % za podmínky instalace dobíjecího řešení specializovanou firmou. Obyvatele bytových domů mohou využít programu Advenir, stejně tak jako firmy, které chtějí instalovat nabíjecích zařízení na svých parkovištích. O finanční podporu na zřízení nových elektrických dobíjecích míst lze v některých lokalitách žádat i přímo u místních či regionálních úřadů, které elektromobilitu podporují.
Podpora a rozvoj elektromobility a její infrastruktury ve Francii skýtají příležitosti pro uplatnění českých výrobků, komponentů a řešení. Plánované navyšování počtu dobíjecích stanic, ať už veřejných či soukromých, rezidenčních nebo firemních, předpokládá zvýšenou poptávku po komponentech, údržbě nebo softwarových řešeních. Další příležitosti spolupráce se otevírají ve strategickém odvětví výroby baterií v rámci výstavby a provozu čtyř francouzských gigatováren.
Tři nové gigatovárny na severu země
První z těchto továren na elektrické baterie slavnostně uvedlo do provozu v květnu 2023 konsorcium Automotive Cells Company (ACC: Stellantis, TotalEnergies a Mercedes) v Billy-Berclau-Douvrin. Další tři mají být postupně otevřeny taktéž na severu Francie během několika příštích let ve městech Dunkerque et Douai (Envision AESC v roce 2024 v Douai, Verkor v roce 2025 v Dunkerque a ProLogium v roce 2030 v Dunkerque). Francie chce vytvořit z regionu Hauts-de-France (sever Francie) evropské centrum pro výrobu elektrických baterií.
Cílem těchto strategických projektů je posílení odolnosti a konkurenceschopnosti Evropy a snížení závislosti na Asii, která je stále zdaleka největším dodavatelem baterií pro světový automobilový průmysl.
Lada Billardová, ekonomická specialistka, Velvyslanectví ČR v Paříži
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun