Sazby za námořní pojištění v Rudém moři rostou po dalších útocích na lodě
Pojistné za pojištění válečného rizika pro přepravu přes Rudé moře míří vzhůru po dalších útocích na obchodní lodě ze strany jemenského hnutí Hútíů, a rovněž v očekávání, že se terčem útoků stanou častěji i lodě s vazbou na Velkou Británii nebo USA, uvedly v polovině ledna pojišťovací zdroje.
Hútíové, kteří jsou napojeni na Írán a jsou relativně dobře vybaveni a vycvičeni, podnikli v poslední době několik seriózních útoků na nákladní lodě v Rudém moři. Současně jejich zástupci prohlašují, že své cíle významně rozšíří i o další americké lodě. Původně byly terčem lodě Izraele a jeho spojenců na podporu hnutí Hamás. Už před útoky těchto militantních povstalců ovládajících nejlidnatější oblasti Jemenu patřilo ovšem jižní Rudé moře na londýnském pojistném trhu k vysoce rizikovým oblastem. Lodě musely při plavbě těmito oblastmi informovat své pojistitele a platit dodatečné pojistné, které až do začátku tohoto měsíce obvykle platily za sedmidenní pojistné období.
Zdroje z pojišťovacího odvětví nicméně uvedly, že pojistné za válečné riziko se nyní zvýšilo na přibližně 1 % hodnoty lodi, přičemž začátkem ledna činilo ještě přibližně 0,7 % a upisovatelé uplatňovali různé slevy. Zainteresovaní specialisté navíc dodávají, že se očekává další růst sazeb. Co to v praxi znamená? Statisíce USD dodatečných nákladů na sedmidenní plavbu. Časové lhůty nabízené nyní pro krytí válečných rizik jsou ovšem teď výrazně kratší. „Normou je 24 hodin. Sazby se zvyšují, což odráží vážnou a nepřehlednou rizikovou situaci v Rudém moři,“ uvedl Munro Anderson, vedoucí operací ve společnosti Vessel Protect, která se specializuje na námořní válečná rizika a pojištění a je součástí společnosti Pen Underwriting.
„Od zahájení námořních a leteckých úderů v Jemenu se má nyní obecně za to, že kromě plavidel spojených s Izraelem existuje zvýšené ohrožení plavidel s vlajkami Spojeného království, USA, včetně lodí plujících pod závislými vlajkami, a také plavidel spojených s Austrálií, Nizozemskem, Bahrajnem a Kanadou,“ vyjmenoval s odkazem na koalici námořnictva vedenou USA, která se snaží chránit obchodní lodní dopravu.
Nejasné cíle útočníků a nepřehledná rizika vedou lodě na náhradní trasu
Americký námořní opertor Eagle Bulk Shipping v polovině ledna uvedl, že jedno z jeho plavidel bylo zasaženo „neidentifikovaným projektilem“ během plavby 100 mil (160 km) od Adenského zálivu. „Útoky Hútíů míří na všechna plavidla se stále méně jasnými kritérii,“ uvedl zdroj z pojišťovnictví. „Vlajkám USA a Spojeného království se nyní doporučuje, aby Rudým mořem neproplouvaly.“
V posledních týdnech tak komerční lodě utlumují plavbu přes Rudé moře. Mnohem více se jich vydává na delší trasu okolo Jihoafrické republiky tzv. Kapskou cestou. „S rostoucím napětím v Rudém moři se zvýší náklady na globální přepravu zboží, a ty se nevyhnutelně promítnou i do cen pro koncového spotřebitele,“ uvedla Nicole Hudsonová, ředitelka platformy pro dodavatelské řetězce e2open.
Na druhou stranu kombinace vyšších pojistných sazeb a také rostoucích poplatků za použití Suezského průplavu ale v praxi znamená, že je stále levnější zvolit delší trasu, což ovšem současně může znamenat i menší jistotu ohledně doby doručení takto dopravovaného zboží, uvedly zdroje z lodní dopravy. „Majitelé lodí a charterové společnosti mohou zjistit, že změna trasy kolem Afriky je nákladově efektivnější než kombinované náklady na aktuální poplatky za tranzit Suezským průplavem a zvýšené pojistné,“ upozornil v polovině ledna ve své poznámce makléř Clarksons Securities.
Bezzubá koalice musí posílit
Koalice námořnictva vedená Spojenými státy je dosud slabá, protože v ní nefigurují regionální velmoci Saúdská Arábie, Spojené arabské emiráty a Egypt. „Pokud se koalici vedené Spojenými státy nepodaří zmařit další útoky a zajistit svobodu plavby v regionu, předpokládáme, že válečné pojištění se stane nedostupným, což donutí většinu dopravy využívat mnohem delší trasu kolem mysu Dobré naděje,“ varovala v půlce ledna v poznámce ratingová služba Morningstar DBRS.
oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Poslední zprávy z rubriky Pojištění:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun
Iva Grácová, Bezvafinance
Inflace a její dopad na osobní finance: Jak se připravit na rok 2025?
Richard Bechník, Swiss Life Select