Míšek: Povede zdražení námořní dopravy k nové „inflační“ vlně?
Začátek nového roku je opět ve znamení geopolitického napětí na Blízkém východě. Největší světová námořní skupina Mediterranean Shipping Company (MSC) již oznámila, že kvůli zvýšené hrozbě útoků odklání své lodě od Rudého moře. Rozhodnutí přichází po útocích Íránem podporovaných húthijských povstalců v Jemenu. Jejich cílem jsou prý lodě směřující do Izraele. Tento neblahý vývoj může mít významný dopad na světovou ekonomiku nejen prostřednictvím cen ropy. Pokud by ale např. došlo k narušení Hormuzského průlivu na více než měsíc, ceny by u této komodity vzrostly podle analýzy investiční banky Goldman Sachs až o 20 %. Nicméně jak jsem psal, nejde jen o ceny „černého zlata“.
Náklady na námořní dopravu hrají významnou roli v celé řadě odvětví, globalizované výrobní řetězce jsou po pandemii COVID 19 totiž nadále velmi křehké. Zhoršování bezpečnostní situace v Rudém moři přitom již setrvale zdražuje námořní dopravu. Světový barometr tzv. „World Container Index“, který mapuje vývoj ceny tohoto typu dopravy, přitom roste již několik týdnů. Tento index se od začátku prosince minulého roku zvýšil o 61 % na 2 670 USD za kontejner a vykazuje výraznější růst poprvé od roku 2022.
Nezbývá než doufat, že současná situace v rozumném časovém horizontu odezní. Pokud by růst cen námořní dopravy pokračoval, došlo by k postupnému přenesení narůstajících nákladů na zákazníky ze strany firem, což by znatelně prodražilo zboží a nastartovalo novou fázi inflace. V posledních měsících se přitom globální ekonomika začala připravovat na možnou vlnu snižování úrokových sazeb a nový nabídkový šok by jistě v tomto ohledu mohl značně zamíchat kartami bankéřů. Podle aktuálních dat společnosti Bloomberg finanční trhy očekávají pokles úrokových sazeb v USA až o 125 bazických bodů v následujících 12 měsících. Výraznější narušení tohoto trendu by tak mohlo ohrozit stále značně křehký ekonomický vývoj ve světě.
Kryštof Míšek, hlavní ekonom Argos Capital
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Nový občanský zákoník č. 89/2012 Sb.
- Nový stavební zákon
- Dálnice D1 aktuálně - doprava online, kolony
- Dálnice D5 aktuálně - doprava online, kolony
- Dálnice D10 aktuálně - doprava online, kolony
- Míšek: Povede zdražení námořní dopravy k nové „inflační“ vlně?
- Nová vlna C-19 v Číně dopadá na výrobu i námořní přepravu
- Nová vlna C-19 v Číně dopadá na výrobu i námořní přepravu - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Nová vlna covid-19 v Číně dopadá na výrobu i námořní přepravu
- Nová vlna Covidu v Číně dopadá na výrobu i námořní přepravu
- Blíží se nová vlna zdražení energií. Dotkne se všech. A pokud dodavatelé energií nezareagují včas, pak i pád některých z nich
- Blíží se nová vlna zdražení energií. Dotkne se všech. A pokud dodavatelé energií nezareagují včas, pak i pád některých z nich - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
Prezentace
28.11.2024 Nejlepší chytré hodinky na světě jsou Samsung.
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory