Míšek: Povede zdražení námořní dopravy k nové „inflační“ vlně?
Začátek nového roku je opět ve znamení geopolitického napětí na Blízkém východě. Největší světová námořní skupina Mediterranean Shipping Company (MSC) již oznámila, že kvůli zvýšené hrozbě útoků odklání své lodě od Rudého moře. Rozhodnutí přichází po útocích Íránem podporovaných húthijských povstalců v Jemenu. Jejich cílem jsou prý lodě směřující do Izraele. Tento neblahý vývoj může mít významný dopad na světovou ekonomiku nejen prostřednictvím cen ropy. Pokud by ale např. došlo k narušení Hormuzského průlivu na více než měsíc, ceny by u této komodity vzrostly podle analýzy investiční banky Goldman Sachs až o 20 %. Nicméně jak jsem psal, nejde jen o ceny „černého zlata“.
Náklady na námořní dopravu hrají významnou roli v celé řadě odvětví, globalizované výrobní řetězce jsou po pandemii COVID 19 totiž nadále velmi křehké. Zhoršování bezpečnostní situace v Rudém moři přitom již setrvale zdražuje námořní dopravu. Světový barometr tzv. „World Container Index“, který mapuje vývoj ceny tohoto typu dopravy, přitom roste již několik týdnů. Tento index se od začátku prosince minulého roku zvýšil o 61 % na 2 670 USD za kontejner a vykazuje výraznější růst poprvé od roku 2022.
Nezbývá než doufat, že současná situace v rozumném časovém horizontu odezní. Pokud by růst cen námořní dopravy pokračoval, došlo by k postupnému přenesení narůstajících nákladů na zákazníky ze strany firem, což by znatelně prodražilo zboží a nastartovalo novou fázi inflace. V posledních měsících se přitom globální ekonomika začala připravovat na možnou vlnu snižování úrokových sazeb a nový nabídkový šok by jistě v tomto ohledu mohl značně zamíchat kartami bankéřů. Podle aktuálních dat společnosti Bloomberg finanční trhy očekávají pokles úrokových sazeb v USA až o 125 bazických bodů v následujících 12 měsících. Výraznější narušení tohoto trendu by tak mohlo ohrozit stále značně křehký ekonomický vývoj ve světě.
Kryštof Míšek, hlavní ekonom Argos Capital
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Nový občanský zákoník č. 89/2012 Sb.
- Nový stavební zákon
- 2025 - Rok 2025. Co nového bude v roce 2025 ve financích?
- Dálnice D1 aktuálně - doprava online, kolony
- Dálnice D5 aktuálně - doprava online, kolony
- Dálnice D8 aktuálně - doprava online, kolony
- Míšek: Povede zdražení námořní dopravy k nové „inflační“ vlně?
- Nová vlna C-19 v Číně dopadá na výrobu i námořní přepravu
- Nová vlna C-19 v Číně dopadá na výrobu i námořní přepravu - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Nová vlna covid-19 v Číně dopadá na výrobu i námořní přepravu
- Nová vlna Covidu v Číně dopadá na výrobu i námořní přepravu
- Blíží se nová vlna zdražení energií. Dotkne se všech. A pokud dodavatelé energií nezareagují včas, pak i pád některých z nich
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Od slunečního světla do hlubin: Skrytý zdroj kyslíku, který vyvolává kontroverze
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada