Nápojový průmysl opět sráží slabá poptávka
Odvětví výroby nápojů se v roce 2022 dařilo a v řadě ohledů se dorovnalo předkrizové úrovni. Následně však bylo opět zasaženo útlumem spotřeby domácností.
Výroba nápojů představuje v Česku jedno z menších tradičních průmyslových odvětví. Byť se spolu s příbuzným potravinářstvím řadí k oborům s nízkou technologickou náročností (a tedy i slabou rolí vědy a výzkumu), jde o dlouhodobě stabilní odvětví, jež na konci minulé dekády zažívalo rozvoj. Vzhledem k tomu, že nápoje patří takřka výhradně ke zboží krátkodobé spotřeby, je citlivé na výkyvy poptávky, a tak jej zásadně zasáhla regulační opatření v období koronavirové pandemie.
Výroba piva převažuje
V tuzemském nápojovém průmyslu působí téměř tři tisíce aktivních podnikatelských subjektů. Z hlediska počtu sice převažují podniky v oblasti destilace, rektifikace a míchání lihovin, ve výkonových ukazatelích však dominují firmy zabývající se výrobou piva. S tou souvisí i výroba sladu, jehož je Česko významným evropským exportérem. Podobně závislé na lokální zemědělské produkci je také vinařství. Spektrum nápojového průmyslu doplňuje výroba nealkoholických nápojů a stáčení minerálních vod. U nealkoholických nápojů je patrná částečná provázanost s nepříliš rozsáhlým tuzemským ovocnářstvím, u minerálních vod je výroba kvůli dostupnosti přírodních zdrojů územně silně koncentrovaná do lázeňských oblastí. Celkově je nápojový průmysl více rozvinut i v regionech, jež nepatří mezi tradičně průmyslové (jižních Čechy a jižní Morava).
Výroba nápojů se proti ostatním zpracovatelským oborům v Česku vyznačuje výrazně nižší dovozní náročností, neboť téměř veškerý dovoz je určen k přímé spotřebě domácností a jen minimum z něho směřuje jako mezivstupy do další tuzemské výroby. Více než tři čtvrtiny domácí produkce míří na tuzemský trh, přesto zde drží silné postavení podniky pod zahraniční kontrolou. Ty v roce 2020 vytvářely mezi podniky v tomto odvětví 66 % hrubé přidané hodnoty a bezmála 90 % zisku (čistého provozního přebytku). V obou případech jde o dvojnásobně vyšší podíly než v potravinářství, a také o vyšší procenta než v celém průmyslu (56 %, 71 %). Vedle podniků působí ve výrobě nápojů i drobní podnikatelé. Na celkovém počtu pracovníků v odvětví (20 tis.) se podílejí skoro pětinou, na rozdíl od jiných průmyslových oborů s vysokým podílem sebezaměstnaných (oděvnictví, zpracování dřeva, nábytkářství) nemá však většina jejich produkce tržní charakter (slouží pro vlastní konečné užití – samozásobení domácností). Nápojový průmysl se vyznačuje vyšší produktivitou práce – vytvořená přidaná hodnota na jednu odpracovanou hodinu zde v roce 2022 převyšovala úroveň celého průmyslu o 40 %. To se odráží ve výši průměrné mzdy, jež v kontextu celého průmyslu patří k mírně nadprůměrným.
Hlavní ekonomické ukazatele nápojového průmyslu v Česku
Citelný dopad pandemie
Nápojový průmysl v Česku dlouhodobě nejvíce ovlivnila hospodářská recese spojená s globální finanční krizí v roce 2008. V roce 2009 se tuzemská produkce propadla o pětinu a následující rok o další desetinu. Souhrnný pokles výkonu za toto dvouleté období byl ze všech hlavních průmyslových odvětví u nás nejhlubší. Řádově nižší negativní dopad na produkci nápojů měla recese v roce 2012 doprovázená omezením spotřeby domácností. V následující části minulé dekády zažívali výrobci nápojů, stejně jako v potravinářství, mírný, ale stabilní růst. Během konjunktury se spolu rostoucí životní úrovní měnily nároky domácností na spotřebu (z hlediska objemu i kvality) a produkci nápojů podpořil i rozvíjející se cestovní ruch či klimatické změny. To se projevilo např. v rychlém růstu sítě minipivovarů. Následující „pandemické období“ spojené s přísnými regulačními opatřeními mělo na výrobce nápojů tvrdý dopad. Opakované uzávěry restaurací a dalších stravovací zařízení, rušení kulturních a sportovních akcí či útlum příjezdového cestovního ruchu si vybraly svou daň. Navzdory podpůrným i alternativním formám prodeje (akce „Zachraň pivo“, výdej „u okének“) a přesunu konzumace nápojů do soukromých zařízení nepodléhajících regulacím, propadly za celý rok 2020 produkce i export nápojového průmyslu o desetinu. Vyšší útlum průmyslové produkce postihl jen obuvnictví a některé investičně náročné obory (strojírenství a výrobu aut). Naopak výkon potravinářství, na nějž restrikce přímo nedopadly, pokračoval v mírném růstu. V dalších dvou letech nastalo oživení poptávky a některé výkony nápojového průmyslu (produkce, přidaná hodnota) se dorovnaly předkrizové úrovni. Míra investic i zisku v tomto odvětví, shodně jako v celém průmyslu, ale zůstala pod úrovní roku 2019. Během roku 2022 se v nápojovém průmyslu začaly projevovat dopady energetické krize. Ačkoli výroba nápojů nepatří, na rozdíl od potravinářství, mezi energeticky vysoce náročná odvětví, byli tuzemští výrobci nuceni významně navýšit ceny produkce (např. i kvůli rostoucím nákladům na obalové materiály). Vlivem toho vzrostly ve 3. čtvrtletí 2023 spotřebitelské ceny nápojů meziročně o 8,4 %, za dva roky o 15,8 %. Domácnosti zasažené citelným propadem reálných příjmů začaly omezovat zbytné výdaje. Produkce ve výrobě nápojů tak v 1. až 3. čtvrtletí 2023 meziročně klesla o 3,3 % (obdobně jako v potravinářství). Využití výrobních kapacit zde nepřesáhlo 75 % a 90 % podniků na počátku 4. čtvrtletí uvedlo, že je limituje nedostatečná poptávka. Celková důvěra výrobců nápojů setrvávala po celý rok v mírně negativním pásmu.
Další vybrané ukazatele nápojového průmyslu v Česku
Obchodní přebytek postupně klesal
Zahraniční obchod Česka s nápoji, na rozdíl od obchodu s potravinářskými produkty, dlouhodobě vykazoval mírně přebytky. Ty však od roku 2015 postupně slábly. V letech 2021 i 2022 se pak bilance propadla do deficitu, který v úhrnu činil 1,7 mld. Kč (při obratu zahraničního obchodu ve výši 75 mld. Kč). Aktuální údaje ale vyznívají optimističtěji – za tři čtvrtletí roku 2023 se obchod s nápoji vrátil k přebytku (+0,5 mld. Kč), který nastal při svižném 17% meziročním růstu hodnoty vývozu, zatímco dovoz vzrostl o 10 %. Z pohledu dílčích komodit se obchod tradičně značně liší. Česko dosahuje výrazných přebytků u piva a sladu, zatímco u vína a destilovaných alkoholických výrobků je tomu naopak. Schodek, byť jen mírný, panoval od roku 2021 i v kategorii nealkoholických nápojů a minerálních vod. Čtyři pětiny vývozu i dovozu všech nápojů byly realizovány se státy EU. Za poslední tři a půl roku putovalo 27 % českého exportu na Slovensko, 12 % shodně do Německa a Polska, do Maďarska pak 7 %. Dováželo se naproti tomu nejvíce z Itálie (14 %), z Německa (13 %), ze Slovenska (9 %), z Polska a z Francie (shodně 8 %), z Maďarska (7 %) či ze Španělska (3 %). Mimoevropské státy se více podílely na dovozu (10 %) než vývozu (7 %).
Spotřeba vína roste
Okolo 30 % tuzemské spotřeby nápojů (v peněžním vyjádření) pochází z přímo dovozu, tedy podstatně méně než např. u potravin (50 %). Domácí soběstačnost ve spotřebě se značně liší dle různých kategorií nápojů. Kromě výše uvedených ekonomických vlivů spoluurčují spotřebu také tradice či rozvinutý marketing, akcentující i posun ke zdravému životnímu stylu. Trend růstu naturální spotřeby nápojů v Česku, patrný v nulté dekádě, byl zastaven nástupem hospodářské recese v roce 2009. U lihovin k tomu mohlo přispět i zvýšení sazby daně (v roce 2010) či nárůst otrav metanolem (2012). V roce 2021 činila odhadovaná spotřeba vysokoprocentních lihovin (v hodnotě čistého alkoholu) 2,8 litru na obyvatele, o dvacet let dříve to bylo 3,3 litru. U piva, jehož spotřeba v Česku je dlouhodobě stabilní, došlo k citelnějšímu poklesu v letech 2020 i 2021. V roce 2021 dosáhla spotřeba 135 litrů na obyvatele, přičemž v roce 2001 to bylo 157 litrů. Spotřeba piva v hodnotě čistého alkoholu se díky vyšší oblibě „silnějších piv“ za toto období téměř nezměnila. Dlouhodobě se ovšem zvyšuje spotřeba vína.
V roce 2022 vydaly rezidentské domácnosti v Česku na alkoholické nápoje 3,6 % z celkových spotřebních výdajů, na nealkoholické nápoje 1,5 %. Tyto útraty se v celkové skladbě výdajů mezi hlavními typy domácností zásadně neodlišují, poměrně stabilní jsou i v čase. Roste však reálná hodnota výdajů na nápoje, což při stagnaci či poklesu naturální spotřeby většiny druhů nápojů naznačuje postupný příklon domácností k produktům s vyšší kvalitou.
Spotřeba nápojů v Česku (litry na obyvatel za rok)
Nápojový průmysl u nás patří k průměrným
Slabý aktuální výkon většiny ekonomik v EU se podepisuje na spotřebě domácností. Produkce ve výrobě nápojů se tak v 1. pololetí 2023 v Unii meziročně snížila o 1,6 %, tedy více než v celém průmyslu, kde činil pokles 0,3 %. Ve 3. kvartále se pokles u nápojů ve většině zemí prohloubil (v Česku na 5,1 %, v Německu na 3,8 %, ve Francii až na 10,6 %). Z dostupných údajů plyne, že růst produkce pokračoval jen v Rakousku. Ve srovnání s rokem 2019 byla však výroba nápojů ve většině zemí (včetně Česka) stále mírně vyšší.
Význam výroby nápojů v rámci průmyslu se mezi státy EU liší. V Česku v roce 2021 představovala výroba nápojů 1,3 % pracovníků a 1,7 % přidané hodnoty celého průmyslu, což nás řadilo v rámci EU k průměrným. Nejvyšší specializací na výrobu nápojů se vyznačuje Malta (která je současně celkově slabě průmyslovou zemí), nejnižší Dánsko. Podíl přidané hodnoty vytvořené ve výrobě nápojů je u drtivě většiny zemí vyšší než v případě zaměstnanosti. Výroba nápojů tak obecně patří k průmyslovým oborům s vyšší produktivitou práce. Strukturu výroby nápojů naznačují údaje o zaměstnanosti. V řadě jihoevropských států, ale i v Maďarsku má silnou váhu vinařství, v Beneluxu, v Německu, v Česku či ve Švédsku zase pivovarnictví. Výroba destilátů je relativně významná v Pobaltí nebo v Bulharsku.
Zahraniční obchod s nápoji (mld. Kč, úhrn za leden 2020 až červen 2023)
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?