Lidé ve střední a východní Evropě si umí osladit život. Na penězích záleží, ale větší roli hrají tradice a zděděné kuchařské umění
V konzumaci sladkostí, jako jsou cukr, džem či čokoláda, vedou v rámci Evropy středoevropské a východoevropské země (CEE) a Pobaltí. Vůbec první místo v žebříčku, který sestavila ve své nedávné studii Sváteční sezóna ve střední a východní Evropě (Festive Season in Central and Eastern Europe) společnost Colliers, zaujímá Bulharsko, které na třetím místě následuje Lotyšsko. Tyto země převyšují průměr EU zhruba dvojnásobně, přičemž sladké výrobky tvoří přibližně 2 % jejich spotřebitelského koše.
Sladkosti jako sváteční dárek
Z výsledků průzkumu, do kterého se zapojilo zhruba 500 respondentů z Bulharska, České republiky, Maďarska, Polska, Rumunska a Slovenska, dále vyplynulo, že v některých zemích jsou sladkosti a cukrovinky poměrně oblíbeným svátečním dárkem. V Bulharsku kupuje sladké dárky 47 % respondentů, v Rumunsku 45 % a v Polsku 32 %. Naopak v České republice a na Slovensku se sladkosti ve svátečnímu období téměř nekupují – volí je pouze 3 %, respektive 13 % respondentů.
Nejvíce za sladké utrácí severské země
Při pohledu na výdaje za cukrovinky přepočtené na jednoho obyvatele vedou v rámci Evropy severské země, těsně následované Estonskem, Litvou a Českou republikou. Dominika Jędrak, ředitelka oddělení výzkumu a poradenství pro Polsko a střední a východní Evropu ve společnost Colliers, k výsledkům průzkumu dodává: „Překvapivě se ukázala souvislost mezi průměrnými teplotami a výdaji za cukrovinky. Obecně se zdá, že chladnější podnebí pozitivně koreluje s vyšší spotřebou sladkých výrobků. Konkrétně v kategorii cukrovinek zjistili ještě silnější korelaci mezi teplotami a objemem nákupů této kategorie potravin. Vedou zde Švédsko a Dánsko, první pětku uzavírají Estonsko, Česká republika a Litva. V posledních třech jmenovaných zemích tvoří cukrovinky přibližně 0,6 % celkového spotřebního koše, což je více než dvojnásobek průměru EU. Polsko a Slovensko rovněž vykazují výrazně nadprůměrné hodnoty, zatímco Maďarsko a Lotyšsko se pohybují kolem průměru."
Značky „nové vlny sladkostí“ a jejich původ
Nejvýraznějšími prodejními značkami cukrovinek v regionu CEE jsou přitom dle studie Colliers Candy Cat, Candy Pop a německá značka Haribo. Za zmínku stojí také rozšíření značky Bob Snail Store, která dosud působila především na ukrajinském trhu. Další značkou jsou cukrárny Roshen, které nedávno otevřely své prodejny v Rumunsku, a italská značka ODStore, jež letos vstoupila na polský trh nákupních center. V České republice patří k významným hráčům Pražská čokoláda Steiner & Kovařík. Tento rodinný podnik funguje na českém trhu již od roku 2011 a postupně expandoval do Německa a Dubaje, později i do Japonska, Ománu a Španělska. Většinu míst, kde se prodejny cukrovinek nacházejí, tvoří nákupní centra. Dalším oblíbeným místem pro tyto prodejny jsou hlavní ulice.
Skupina Colliers
Colliers (NASDAQ, TSX: CIGI) je přední diverzifikovaná společnost poskytující profesionální služby a správu investic. Naše společnost působí v 62 zemích a 17 000 podnikavých profesionálů spolupracuje na poskytování odborného realitního a investičního poradenství klientům. Již více než 27 let přináší naše zkušené vedení s významným vnitřním podílem akcionářů složené roční investiční výnosy ve výši 20 %. S ročními příjmy ve výši 4,1 miliardy dolarů a více než 50 miliardami dolarů spravovaných aktiv společnost Colliers maximalizuje potenciál nemovitostí a reálných aktiv, aby urychlila úspěch našich klientů, našich investorů a našich lidí.
Více informací na: www.colliers.com/cs-cz
Poslední zprávy z rubriky Osobní finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun
Iva Grácová, Bezvafinance
Inflace a její dopad na osobní finance: Jak se připravit na rok 2025?
Richard Bechník, Swiss Life Select