Nejvíce nehod v České republice se stane v Praze
Naprosto přesvědčivě zaujímá Praha nechvalné první místo z hlediska počtu nehod v rámci České republiky. Bez ohledu na velikost krajů či jejich umístění Praha s průměrným počtem více než 19 tisíc nehod ročně za sebou s dalekým odstupem nechává všechny ostatní kraje České republiky. Například Středočeský kraj, který je po Praze druhý nejhorší z hlediska počtu nehod, jich má ročně o celou třetinu méně.
Ve srovnání s „nejlepším“, Karlovarským krajem je Praha z hlediska počtu nehod horší téměř 10x. Absolutní většinu, 69,8 procenta, nehod přitom způsobí řidiči svou nezpůsobnou jízdou. Dalších 20,7 % nehod pak vznikne nedáním přednosti v jízdě a 6 % je způsobeno nepřiměřenou rychlostí. Na rozdíl od ostatních krajů podíl nehod, které vzniknou tak, že jejich viníkem není řidič, je minimální – pouhá 3 %. Vyplývá to z údajů Portálu nehod, který již více než dva roky výrazně napomáhá v bezpečnosti silničního provozu, pravidelně hodnotí rizikovost jednotlivých lokalit častých dopravních nehod v České republice.
„Doprava v Praze je velmi specifická, ukazují to všechny statistiky nehodovosti, které máme k dispozici. Nehody velmi často souvisí s velkou intenzitou dopravy, jejich příčinou jsou dlouhé kolony nebo náhlá změna plynulosti provozu. I z tohoto důvodu se chystáme při výpočtu rizikovosti vybraných míst v Praze zohledňovat počet vozidel, která daným úsekem projíždí. Dokážeme tak zjistit nejen absolutní, ale také relativní nehodovost, která nám poskytne další informace o výši rizika pro řidiče,“ komentuje Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod.
Praha 4 – tam, kde se potkává tranzit a dálková doprava s místní dojížďkou
Oblastí s největším počtem dopravních nehod je obvod Praha 4 (pozn.: jde o policejní obvod, který je širší než městská část, Praha má čtyři policejní obvody). Ročně se zde stane průměrně 5 531 nehod – tedy téměř 30 % všech nehod na území Prahy. Je to poměrně logické – Praha 4 je oblastí, kterou protíná magistrála navazující na příjezd po D1, zároveň zde vede městský okruh a tzv. Jižní spojka. Je zde silná tranzitní a dálková příjezdová doprava, kdy veškerá doprava, která směřuje do Prahy po D1, se ocitne nejprve na Praze 4. Zde se zároveň setkává se silnou pražskou dopravou – ať už individuální, nebo městskou – obsluhující hustě obydlené rezidenční oblasti na jihovýchodě hlavního města.
Následují Praha 3 s průměrně 4 670 nehodami ročně, Praha 2 se 4 478 a Praha 1 s průměrně 4 356 nehodami ročně. Zajímavostí je, že u Prahy 3 je oproti ostatním částem poněkud vychýlen podíl jednotlivých příčin nehod, kdy způsob jízdy řidičů je příčinou 66,6 % dopravních nehod a nedání přednosti v jízdě 23,7 % nehod, zatímco u ostatních městských částí má nedání přednosti v jízdě podíl kolem 20 % a naopak nesprávný způsob jízdy zaviní více než 70 % nehod. Městské uličky v rezidenční zástavbě Žižkova zřejmě řidičům přinášejí řadu rébusů z hlediska toho, kdo má přednost a jak správně uplatňovat pravidlo přednosti zprava.
Místem nejvyšší míry rizika vzniku dopravní nehody v Praze jsou křižovatky
Ty jsou často komplikované, s obrovskou frekvencí provozu, s dálkovou i místní dopravou, tramvajemi a dalšími záludnostmi, které mohou často řidiče zaskočit. Zvláště když řada z nich se ve velkoměstském provozu pohybuje pouze příležitostně. Top 10 rizikových křižovatek v Praze, které byly sledovány v pětiletém období, se nachází na následujících místech:
- Mimoúrovňová křižovatka ulic Kbelská a Novopacká poblíž letiště Kbely v Praze zaznamenala 128 nehod se 14 zraněnými. Nejčastější příčinou bylo nedání přednosti při přejíždění z pruhu do pruhu a škody podle policie dosáhly téměř 11,5 milionu Kč.
- S 93 nehodami a 15 zraněnými byla křižovatka ulic Klárov a Valdštejnská v Praze dalším místem častých incidentů. Nejčastější příčinou bylo nedání přednosti při odbočování vlevo a škody podle policie činily téměř 12 milionů Kč.
- Křižovatka ulic M. Horákové a Korunovační u Letenského náměstí v Praze evidovala 89 nehod se 14 zraněnými, přičemž nesprávný způsob jízdy byl nejčastější příčinou. Škody podle policie téměř dosáhly 6,5 milionu Kč.
- S 86 nehodami a 21 zraněnými je problematickým místem i křižovatka ulic Svatovítská a Gen. Píky. Nejčastější příčinou bylo nedání přednosti při odbočování vlevo a škody podle policie přesáhly 10 milionů Kč.
- Křižovatka ulic Povltavská a Bulovka v Praze byla svědkem 82 nehod s 12 zraněnými. Nejčastější příčinou bylo nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem a škody podle policie činily bezmála 8 milionů Kč.
- Okružní křižovatka u obchodního centra Chodov v Praze evidovala 80 nehod s 13 zraněnými, přičemž nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem bylo hlavním problémem. Škody podle policie přesáhly 5 milionů Kč.
- Na výjezdu z OMV a McDonald’s v ulici Cínovecká v Praze došlo k 75 nehodám s 9 zraněnými. Nedání přednosti při přejíždění z pruhu do pruhu bylo nejčastější příčinou a škody podle policie přesáhly 11 milionů Kč.
- Křižovatka ulic Františka Diviše a Podleská v Praze evidovala 41 nehod s 8 zraněnými, přičemž porušení příkazu Dej přednost v jízdě bylo hlavní příčinou. Škody podle policie nebyly vyčísleny.
- Křižovatka ulic Chuchelská a Modřanská v Praze zaznamenala 35 nehod s 5 zraněnými. Porušení příkazu Dej přednost v jízdě bylo nejčastější příčinou a škody podle policie nebyly vyčísleny.
- Křižovatka ulic Sokolovská a Za Invalidovnou v Praze byla místem 27 nehod s 9 zraněnými, přičemž porušení příkazu Stůj, dej přednost v jízdě bylo hlavní příčinou.
V Praze proběhla regionální konference právě s cílem prevence dopravních nehod
Právě zlepšení bezpečnosti na silnicích a upozornění na místa, kde se stává nejvíce nehod, se věnovala regionální dopravní konference, která se uskutečnila v rezidenci primátora na pražském Mariánském náměstí 9. listopadu 2023. Rozebíralo se na ní výše uvedených deset nejrizikovějších míst – křižovatek – na území hlavního města Prahy, ale i případové studie dalších lokalit, které se už i díky těmto konferencím v minulosti podařilo lépe zabezpečit. Organizátory letošního ročníku jsou společnosti RSE Project a DataFriends. Projekt je financován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.
Datoví analytici Portálu nehod zpracovávají pro každý kraj analýzy dopravní nehodovosti včetně nejrizikovějších míst v daném regionu. Na finálním výběru a pořadí rizikových míst se následně shoduje expertní komise složená ze zástupců BESIP, Policie ČR a RSE Project. „V rámci letošního ročníku jsme nabídli široké veřejnosti ucelený a empiricky doložený pohled na nehodová místa na rizikových křižovatkách v Praze. Zároveň jsme se podívali na to, zda opatření, která byla v daném místě provedena, přinesla v čase požadované výsledky,“ uvádí Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod, a dodává: „Některá nehodová místa ale z mapy rizikových míst nezmizí, pokud řidiči v daném úseku nezmění své chování. Proto na ně nesmíme zapomínat a musíme apelovat na řidiče.“
oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Poslední zprávy z rubriky Povinné ručení:
Přečtěte si také:
Prezentace
11.10.2024 RoboMarkets upravuje svůj evropský obchodní…
11.10.2024 Buďte v zisku. Využívejte řízení…
02.10.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ztracené dekády. Jak ustát nevyhnutelné výkyvy a vyjít z nich silnější
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Index STOXX 600 dosáhl rekordní úrovně: Pomohly mu čínské stimuly a zisky v luxusním sektoru*
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Richard Bechník, Swiss Life Select
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Iva Grácová, Bezvafinance
Finanční gramotnost v digitální éře: Na co si dát pozor při používání online bankovnictví?
Lukáš Raška, Portu
Nejdéle se vydělává na nový byt v Praze. Potřeba je 14,4 ročních platů