Istanbulský plán udržitelné městské mobility
Istanbulský plán udržitelné městské mobility
19.12.2023 / 15:28 | Aktualizováno: 19.12.2023 / 15:49
Magistrát města Istanbulu dne 12. prosince 2023 představil „Istanbulský plán udržitelné městské mobility“, který má být řešením narůstajících dopravních problémů a znečišťování ovzduší ve městě.
Zahajovací konference se zúčastnil starosta Istanbulu Ekrem Imamoglu, velvyslanec Evropské unie v Turecku Nikolaus Meyer-Landrut i zástupci tureckého Ministerstva dopravy a infrastruktury.
Istanbulský plán udržitelné městské mobility definuje novou vizi jako „inkluzivní a inovativní dopravní systém“, zaměřený na obyvatele, návštěvníky a životní prostředí, který poskytne kombinaci bezpečných, integrovaných a cenově dostupných alternativ mobility. Bude kompatibilní s jedinečnou geografií a historickými hodnotami Istanbulu. Vizionářský projekt má Istanbulu zajistit udržitelnou a komfortní dopravu.
Ekrem Imamoglu sdělil, že obdobný projekt již byl realizován v mnoha městech Evropy, je však prvním svého druhu v Turecku. Studie započaly před dvěma lety jako součást strategie „Green Solution“, jejímž cílem je přeměnit Istanbul na uhlíkově neutrální město do roku 2050.
Snahou je snížit provoz ve městě o 10 % do roku 2030. Toho by se mělo dosáhnout zejména zefektivněním využití městských trajektů na Bosporu, vybudování nové nadzemní i podzemní kolejové infrastruktury a zřizováním vyhrazených silničních pruhů pro autobusy. Dále mají být zavedeny nízkoemisní zóny se zákazem vjezdu nevyhovujících vozidel či zpoplatnění vjezdu v souladu se zásadou „znečišťovatel platí“. Zpoplatnění vjezdu bude v určitých čtvrtích uplatňováno také na soukromá vozidla. První zkušební fáze má být nejdříve implementována na ploše šesti kilometrů čtverečních v historické části istanbulského poloostrova, ve čtvrti Eminönü. Pilotní aplikace bude uvedena do praxe i na asijské straně, v turistické části Moda v Kadiköy.
Plán zavádí i další opatření, která mají odradit od používání soukromých vozidel v Istanbulu. Magistrát pracuje na několika projektech kolejové dopravy současně, modernizuje vozový park a především se také bude soustředit na rozvoj cyklotras, spojených s potřebnou infrastrukturou a doprovodnými službami. Pozornost také budí velkorysý projekt podzemní rychlodráhy HIZRAY. Starosta Imamoglu uvedl, že délka linky HIZRAY, u které se počítá s podporou EBRD, bude 74,5 km a předpokládá se, že denně přepraví 1,5 milionů pasažérů za pouhých 55 minut, z jednoho konce 20-ti milionové megapole na druhý. České firmy se již na projektech výstavby linek istanbulského metra podílely a magistrátem jsou oceňovány za své technologie a profesionalitu.
Pro české subjekty tedy Istanbulský plán udržitelné městské mobility nabízí další příležitosti ke spolupráci a dodávkám nejenom technologií a vlaků, ale také například právě jízdních kol se vším, co k tomuto druhu dopravy v moderním městě patří.
Bližší informace k Istanbulskému plánu udržitelné městské mobility v tomto odkazu:
https://surdurulebilirulasim.istanbul/en/home-page/
René Daněk, ekonomický diplomat, GK ČR v Istanbulu
Jakub Dluhosch, asistent ekonomického úseku, GK ČR v Istanbulu
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?