Vaši oblíbenou restauraci možná nahradí franšíza. Centra čeká příchod nových značek, mizí z nich živnostníci
Nejen pražské, ale obchodní ulice i dalších velkých českých měst čeká nejviditelnější změna za posledních pět let – a leckdy možná dokonce celou dekádu. Majitelé byli nuceni promítnout alespoň část inflace do výše nájmů a stále častěji také preferují nové koncepty využití prostor. Zejména ve větších městech však na tomto mixu může zákazník vydělat: přijdou nové značky, mnohdy zastoupené těmi, které se snaží profilovat především nízkými cenami, všímá si Jiří Skotnica, šéf valuačního oddělení poradenské společnosti RSM.
Pro pražský parter bylo posledních 24 měsíců turbulentních. Spojený byl se značný růstem nájmů, a zatímco si například ti, kdo v obchodních centrech a logistických parcích platí nájemné v eurech, dle statistik RSM připlatili v průměru asi o 10 % více, v případě korunového nájemného je rozdíl oproti loňskému roku 16%. Aktuální ceny se tak pohybují mezi 800 a 1200 Kč/m2. „V případě prémiových lokalit v rámci turisticky exponovaných míst jde až o 2000 korun za metr,“ doplňuje Skotnica. Následně všechny bez výjimek dostihla energetická krize spojená s růstem dalších provozních nákladů. Pro řadu obchodů, gastronomických podniků i služeb ale toto zvýšení nákladů znamenalo i konec jejich podnikání.
Co se týká nájmů, v letošním roce dobíhaly vyšší indexace zohledňující vysokou inflaci, kterou se částečně dařilo pronajímatelům do nájemného promítnout. Podle Jiřího Skotnici, šéfa valuačního oddělení poradenské společnosti RSM, jsme uprostřed poměrně překotných změn, na jejichž konci bude nová podoba nejen pražských výloh.
„Tak jako vždy, kdy klesá prostor pro marži, se trh rozdělí v podstatě do dvou skupin. Na podnikatele, kteří dokážou dělat svůj byznys s vysokou přidanou hodnotou a za nadprůměrné peníze a ty, kteří dokáží zisk generovat přes množství a cenou se spíše podbízejí,“ vysvětluje Skotnica. „A podle toho se napárují na dostupné obchodní prostory. Ze změny by však měli těžit především zákazníci.“
Gastroscéna se vydá cestou, kterou známe ze zahraničí
Restaurace, bistra ale i kavárny se minimálně v Praze mohou opřít o to, že poptávka po kvalitním gastru je i nadále poměrně vysoká a Češi zatím na vyšší ceny dokázaly přistoupit. Letité vymírání „trojek“ a „čtyřek“ se tak dostává do finální fáze. Ta nahrává výrazné profesionalizaci gastra jakožto premiové služby. Sledované ruku v ruce vznikem konceptů z opačného pólu spektra, nabízející omezený servis výměnou za nižší ceny.
„V Česku očekávám kombinaci ‚Newyorkského‘ a ‚Berlínského‘ či ‚Varšavského‘ modelu. Na jedné straně se restaurace, kam skočíte na oběd jednou za pár let a kam se bez rezervace nemáte šanci dostat, na druhé straně kombinace fastfoodu a ‚automatu‘ pro 21. století – tedy do ulic přenesené koncepty, které známe například z foodcourtů obchodních center,“ vyjmenovává Skotnica.
Vůbec první třídou, která takovou změnou prošla, byla pražská Vodičkova ulice, kde v roce 1992 vyrostl první McDonald’s a o dva roky později KFC. „Dnes se v Praze franšízy rozšiřují do center jednotlivých městských částí a v případě gastra tak často najdete české a zahraniční řetězové koncepty těsně vedle sebe,“ uvádí Jiří Skotnica z RSM s tím, že v případě Brna je populární především centrum, kde jsou také franšízy a obchodní řetězce významně zastoupeny, podobný trend lze sledovat například i v Liberci a zdaleka nezůstává pouze u restaurací. Jsou to i supermarkety, které v centrech měst otevírají nové, menší, ale prémiové prodejny. Následovat by je do budoucna měl i trend butikových outletů.
Změny jsou šancí pro globální hráče, řada značek a frenšíz na trh vstoupí po letech čekání
Změny na trhu s komerčními nemovitostmi dobře ilustruje ještě další fenomén: rostoucí zájem značek, které v Česku doposud nebyly a které ho nyní označují za důležitý trh. Jejich apetit totiž zvyšuje nejen rostoucí kupní síla obyvatel metropole, ale také šance, že získají odpovídající obchodní lokalitu. A to se shodně týká jak provozoven, kterým stačí stovky metrů čtverečních, tak velkým prodejnám, které jich vyžadují hned několik tisíc. A ne vždy se musí jednat o značky, které se podbízí cenou.
„Pro nové hráče se spojují dvě důležité věci – výrazná změna v uvažování Čechů, jejichž střední třída za poslední roky zbohatla natolik, že přestává být v tak velkém měřítku cenově senzitivní. A pak také možnost ‚vyčíhat‘ si dobré obchodní prostory, bez kterých se jejich byznys dělat nedá a které se uvolňují doslova jednou za dekádu. Zejména v centru a širším centru je dobrých provozoven s odpovídajícím zázemím stále nedostatek a ilustruje to i rychlost, s jakou se okamžitě zaplní partery nového developmentu,“ zmiňuje Skotnica.
Do Česka se tak díky přesunům v áčkových lokalitách otevírá cesta například pro nové frenšízy – ať už gastronomické nebo retailové. Řada z nich bude na trh vstupovat po letech čekání právě na vhodné prostory a soutěžit o nájem ani nadále nebudou jen cenou. Franšízanty aktuálně v tuzemsku hledají například Duck Donuts, Pizza Inn, Pepe Taco či The Good Burger, oficiálně už se hovoří i o otevření první restaurace řetězce Five Guys v roce 2024. Na poli technologií má prémiové prodejně iStyle v pražské Masaryčce už příští rok konkurovat první český Google Store. Vlastníci poučení z koronavirové krize totiž věnují zvýšenou pozornost skladbě svých nájemců – klíčové je mít v obchodních jednotkách mix obchodníků rezistentních vůči ekonomickým otřesům, atraktivním pro novou generaci zákazníků a návštěvníků.
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Práce - aktuální nabídky práce ve vaše městě, novinky.
- Práce - aktuální nabídky práce ve vaše městě, novinky.
- Vaši oblíbenou restauraci možná nahradí franšíza. Centra čeká příchod nových značek, mizí z nich živnostníci
- Co je franšíza? Proč zrovna franšíza? A je to dobré pro mne?
- Návod: Aneb jak připnout váš oblíbený web?
- Kdo je vaše oblíbená historická osobnost a proč právě Lenin?
- Kdo je vaše oblíbená historická osobnost a proč právě Lenin? - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Anketa - Oblíbená akcie - Jaký známý cenný papír je váš favorit?
- Máte podezření, že váš oblíbený obchod prodává zkažené potraviny? Zkontrolujte si ho na internetu
- K vašemu oblíbenému jídlu může stačit jen jedno otočení knoflíkem
Prezentace
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
16.12.2024 Vybrali jsme TOP 5 dárků ze světa technologií.
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Inflace v listopadu 2024: Jakou investiční strategii zvolit?
Miroslav Novák, AKCENTA
John J. Hardy, Saxo Bank
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
?