Češi se učí dávat dárky z druhé ruky. Na Vánoce po nich podle Knihobotu sáhne třetina jeho zákazníků
Co vede lidi k nákupům z druhé ruky? Kolik chystají utratit na Vánoce? A budou letos o svátcích dávat dárek z druhé ruky? Na tyto otázky se rozhodl najít odpověď knižní secondhand Knihobot. Pomohl mu k tomu výzkum v řadách jeho zákazníků, kterého se během listopadu účastnilo 1 700 dotázaných z celé České republiky.
Dárek pod stromeček z druhé ruky věnuje každý třetí, důvodem ale nejsou finance
Rostoucí ceny nutí Čechy šetřit už od loňského podzimu. Na rostoucím zájmu to zaznamenal v průběhu roku také Knihobot. Finanční situace se promítla i do vánočních nákupů – více než polovina z dotázaných se při jejich pořizování vejde do 5 tisíc korun. Nejčastěji se lidé chystají utratit do 3 000 Kč (36 %) nebo od 3 000 do 5 000 Kč (35 %). Více jak 9 000 Kč se chystá utratit pouze 12 % dotázaných.
Kolik se chystáte utratit za Vánoční dárky?
| |
Do
3 000 Kč
|
36 %
|
3 –
5 000 Kč
|
35 %
|
5 – 8 000
Kč
|
17 %
|
9 000
Kč a více
|
12 %
|
Ačkoliv by se dalo předpokládat, že omezený rozpočet bude motivací sáhnout pro dárky z druhé ruky, není tomu tak. Důvodem darování věci z druhé ruky jako dárku je především to, že nebyla možnost ji koupit jinde (52 %). Omezený rozpočet sehrál roli pouze v 7 % případů.
„Zákazníci jsou cenově senzitivní. U dárků ale stále přetrvává přesvědčení, že by měli být nové. Darovat věc z druhé ruky se Češi teprve učí. Pokud to udělají, je to většinou pragmatický důvod – nelze věc sehnat jinde. Za naší jedinečnou nabídkou k nám míří i většina zákazníků před Vánoci,“ uvádí Barbora Votavová, brand manažerka Knihobotu a dodává: „Podle průzkumu se u nás chystá nakoupit vánoční dárek třetina zákazníků, což nám dělá velkou radost.“
Přesto, že věc z druhé ruky jako dárek už někdy věnovaly téměř dvě třetiny dotázaných (60 %), pod stromeček se ji chystá věnovat 30 % dotázaných. Stejné procento jej ale určitě dávat nebude. 40 % zatím neví. V postoji k použitým věcem je ale znát generační rozdíl. Dárky z druhé ruky se častěji objeví u mladší nebo střední generace. Mezi dotázanými nad 60 let po nich sáhne pouze 17 %.
Žádnou použitou věc pak nikdy nedarovala třetina dotázaných. Nejčastějším důvodem těch, kteří dárek z druhé ruky nikdy nedali, je, že jako dárky by se měli dávat pouze nové věci (54 %).
Budete dávat na Vánoce dárek z druhé
ruky?
|
18–35 let
|
36–60 let
|
61 a více let
|
Ne
|
23 %
|
31 %
|
45 %
|
Ano
|
35 %
|
29 %
|
17 %
|
Nevím
|
42 %
|
40 %
|
38 %
|
Darovali jste někdy věc z druhé ruky jako
dárek?
| |
Ano
|
60 %
|
Ne
|
33 %
|
Nevím
|
7 %
|
Nákupy z druhé ruky lákají především na nedostatkové zboží
Co se týče samotných nákupů z druhé ruky, využívá je většina zákazníků Knihobotu. Často nebo občas (1x za čtvrt roku) věci z druhé ruky nakoupí 89 % z nich. Stejně jako v případě dárků, i u běžného nákupu je pro ně motivací především to, že narazí na kousky, které už jinde nejsou k dostání (45 %). Svou roli hraje ale také udržitelnost (28 %) a nízká cena (18 %).
„Pro většinu zákazníků jde ale často o kombinaci zmiňovaných důvodů. Jsou rádi, že u nás mohou pořídit zboží, které už není běžně na pultech, a dobrá cena nebo ekologická stránka věci je v rozhodnutí nakoupit u nás utvrdí,“ komentuje Votavová
I když to podle ní není na první pohled patrné, na cenu zákazníci slyší – potvrzuje to zájem o slevové akce i nárůst zákazníků v době ekonomické krize.
Dotazovaní nejčastěji nakupují v online antikvariátech a secondhandech (48 %), čtvrtina pak využívá marketplace nebo bazary, 20 % dává přednost osobní návštěvě kamenného bazaru nebo v případě knih antikvariátu. Kam pro zboží zákazník zamíří, záleží ale také na jeho generační příslušnosti – zatímco lidé do 35 let věku ve 30 % nakupují prostřednictvím marketplace a z 19 % osobně v kamenném obchodě, u zákazníků nad 60 let je rozložení opačné – 16 % navštíví marketplace nebo inzertní platformy, 33 % pak zamíří osobně do prodejny.
Kde nejčastěji nakupujete z druhé
ruky
|
18–35 let
|
36–60 let
|
61 a více let
|
Marketplace, bazary a swap
skupiny (Bazoš, Trh knih, Vinted)
|
30 %
|
30 %
|
16 %
|
Online secondhand nebo e-shop
antikvariátu
|
51 %
|
51 %
|
51 %
|
Kamenný secondhand/antikvariát
|
19 %
|
19 %
|
33 %
|
Při nákupu z druhé ruky se lidé nejčastěji bojí toho, že stav věci nebude odpovídat popisu. V dotazníku to uvedlo 40 % dotázaných. Tuto obavu se Knihobot snaží u zákazníků rozptýlit především detailními fotkami každé knihy, nikoliv pouhým popisem jejich stavu. Z falešných nabídek a podvodných inzerátů má obavy pětina dotázaných (20 %). Více než třetina ale žádné obavy při nákupu z druhé ruky nepociťuje.
„Že se lidé nebojí sáhnout po zboží z druhé ruky, je pro nás skvělá zpráva. Věříme, že díky výborné zákaznické zkušenosti je možné postupně odbourávat předsudky vůči použitému zboží a zákazníci v budoucnu budou nakupovat vše potřebné bez rozdílu, zda jde o zboží použité, či nikoliv,“ říká Votavová.
Knihobot.cz je největší český knižní secondhand. Vznikl v roce 2019 pod taktovkou Dominika Gazdoše. Kombinuje moderní technologie se zodpovědným přístupem ke knihám z druhé ruky. Jeho hlavní misí je změnit fungování knižního trhu a naučit Čechy vracet knihy zpět do oběhu. Funguje po celé České republice, Slovensku, Rakousku a Německu – knihy dokáže vyzvednout na jakékoliv adrese a stejně tak je kamkoli zaslat. Tituly prodává na bázi komisního prodeje a díky dlouhodobé práci s daty může zajistit tu nejlepší prodejní cenu i rychlost prodeje.
Poslední zprávy z rubriky Osobní finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun
Iva Grácová, Bezvafinance
Inflace a její dopad na osobní finance: Jak se připravit na rok 2025?
Richard Bechník, Swiss Life Select