Otázky a odpovědi týkající se revize nařízení o právech cestujících
Revize nařízení o právech cestujících
Co jsou nařízení o právech cestujících? Proč je potřebujeme?
Práva cestujících jsou jádrem dopravní a spotřebitelské politiky EU. EU je jedinou oblastí na světě, kde jsou občané chráněni úplným souborem práv cestujících – ať už cestují letadlem, vlakem, lodí, autobusem nebo autokarem. Od roku 2004 existuje pevný rámec EU pro všechny druhy dopravy, kdy byla přijata čtyři nařízení o letecké, vodní, autobusové, autokarové a železniční dopravě a páté nařízení, které se zabývá leteckou dopravou cestujících se zdravotním postižením a omezenou schopností pohybu a orientace.
Před přijetím nařízení byla právům cestujících věnována malá pozornost v podmínkách smlouvy mezi cestujícím a dopravcem. To pro cestující znamenalo, že obrana jejich práv byla často nákladná, těžkopádná a frustrující. Zavedení nařízení o právech cestujících, která se vztahují na všechny druhy dopravy, tyto překážky odstranilo a vytvořilo rovné podmínky tím, že zajistilo uplatňování stejných pravidel ve všech členských státech. Tato pravidla se týkají práv cestujících v případě narušení, poskytování informací cestujícím před cestou i v jejím průběhu, práva na nediskriminaci osob se zdravotním postižením a osob s omezenou schopností pohybu a orientace a možnosti podávání stížností, nejsou-li pravidla dodržována.
Internetové stránky „Vaše Evropa“ a aplikace pro práva cestujících (Google Android, Apple iOS) poskytují cestujícím podrobné informace a rady o jejich právech a o tom, jak je mohou uplatňovat.
Proč jsou nařízení o právech cestujících revidována?
Některé nedostatky, které narušují účinnost nařízení o právech cestujících, byly zjištěny v hodnoceních stávajících nařízení (2021), v průzkumu Eurobarometru o právech cestujících z roku 2020 a ve zprávách Evropského účetního dvora zveřejněných v letech 2018 a 2021. Zjistily, že nedostatky v provádění a prosazování brání cestujícím v tom, aby těchto práv plně využívali. U letů rezervovaných přes zprostředkovatele obdrží letečtí dopravci kontaktní údaje cestujících (dodržující obecné nařízení o ochraně osobních údajů), aby je mohli přímo kontaktovat v důležitých záležitostech, jako je přesměrování, náhrady, odškodnění, poskytování péče a informace o narušení provozu. Návrh na revizi nařízení řeší tyto problematické oblasti posílením donucovacích mechanismů a zavedením pravidel pro cestující v letecké dopravě, kteří si rezervovali lety prostřednictvím zprostředkovatele.
Proč potřebujeme nové nařízení o právech cestujících pro multimodální cesty?
Strategie pro udržitelnou a inteligentní mobilitu je plánem k dosažení cíle Zelené dohody pro Evropu snížit do roku 2050 emise z dopravy o 90 %. Klíčovým prvkem pro zvýšení udržitelnosti dopravy je dosažení účinné multimodality, kdy cestující během cesty spojují několik druhů dopravy s využitím nejudržitelnějšího a nejúčinnějšího druhu dopravy pro každý úsek.
Zatímco cestující, kteří cestují jedním druhem dopravy (tj. pouze letadlem, vlakem, autobusem nebo lodí), mají v současné době práva v případě narušení dopravy, nemají nárok na podobná práva, pokud přejdou na jiný druh dopravy. V důsledku toho nemají cestující, kteří cestují prostřednictvím multimodální dopravy, informace o možných narušeních cestování a o rozsahu svých práv. Chybí také pomoc (např. náhrada jízdného, přesměrování, ubytování, strava a občerstvení) v případě narušení cesty, k němuž dojde při přechodu mezi různými druhy dopravy během jedné cesty; je obtížné si stěžovat dopravcům a dalším možným relevantním aktérům (např. provozovatelům terminálů, prodejcům přepravních dokladů) na nedostatek informací nebo pomoci a na to, který vnitrostátní orgán není schopen kontaktovat v souvislosti s narušením multimodální dopravy.
Nedostatečná pravidla pro práva cestujících pro multimodální cesty rovněž znamenají, že osoby se zdravotním postižením a osoby s omezenou schopností pohybu a orientace nemají nárok na zvláštní pomoc podle práva EU při převozu mezi různými druhy dopravy, včetně multimodálních spojovacích bodů, jako jsou letecké a železniční uzly. Při neexistenci takové pomoci nemohou tito cestující využít plynulé zkušenosti s cestováním, které mají ostatní cestující k dispozici.
Cílem návrhu nového nařízení o právech cestujících v souvislosti s multimodálními cestami je odstranit tyto nedostatky ve stávajících právních předpisech EU o právech cestujících.
Jak z revize nařízení o právech cestujících budou mít prospěch cestující?
Konečnými příjemci této iniciativy jsou cestující: navrhované revize zajistí, aby si byli lépe vědomi svých práv, která budou lépe uplatňována a prosazována v důsledku opatření dopravců, provozovatelů terminálů, zprostředkovatelů a donucovacích orgánů. Konkrétně:
- Cestující, kteří usilují o individuální odškodnění, budou při uplatňování svých práv čelit menším překážkám. Cestující budou moci používat standardní celounijní formuláře náhrad a odškodnění poskytované Komisí: budou snadno srozumitelné, přístupné pro osoby se zdravotním postižením a dostupné ve všech úředních jazycích EU. Cestující nebudou povinni tyto formuláře používat, ale pokud dopravce obdrží žádost prostřednictvím takového formuláře, nebude mu dovoleno jej odmítnout.
- Cestující budou moci činit informovanější rozhodnutí o tom, se kterým dopravcem bude cestovat, neboť dopravci budou muset pravidelně zveřejňovat zprávy o uplatňování svých práv cestujících (např. poskytování informací, vyřizování stížností, dochvilnost služeb, pomoc osobám se zdravotním postižením).
- Cestující budou mít prospěch z účinnější práce vnitrostátních donucovacích orgánů při odhalování případných neshod ze strany dopravců a správců terminálů při uplatňování práv cestujících.
-
Pro leteckou dopravu,
- Cestující mohou obdržet veškeré relevantní informace o své cestě (včetně zpoždění, zrušení letu, poskytnutí péče, přesměrování, náhrady jízdného, žádostí o odškodnění) přímo od leteckého dopravce, a to i v případě, že si rezervovali prostřednictvím zprostředkovatele: zprostředkovatelé musí předat kontaktní údaje cestujících leteckému dopravci, ale pouze za tímto účelem. Letečtí dopravci budou vystaveni sankcím, pokud tyto údaje použijí k jinému účelu, a musí dodržovat přísné doby uchovávání údajů v souladu s obecným nařízením o ochraně osobních údajů (GDPR).
- Cestující budou mít rovněž prospěch z toho, že bude zcela jasné, na koho se obrátit s žádostí o proplacení svých letenek, když si rezervují prostřednictvím zprostředkovatelů, a jasné a bezplatné informace leteckého dopravce i jakéhokoli zprostředkovatele o tom, jak bude postup úhrady proveden.
- Pokud je náhrada provedena prostřednictvím zprostředkovatele, který letenku zaplatil z vlastního bankovního účtu, musí letecký dopravce i zprostředkovatel zajistit, aby cestující obdržel náhradu do 14 dnů. Letecký dopravce musí zprostředkovateli vrátit náhradu do 7 dnů a cestujícímu do dalších 7 dnů.
- Pokud cestující sdělí své telefonní číslo nebo e-mailovou adresu, obdrží všechny důležité informace v digitální podobě.
Jaký přínos bude mít nové nařízení o právech cestujících pro multimodální cesty?
Cestující budou mít poprvé práva, pokud cestují různými druhy dopravy, jako jsou autobusy, vlaky a letadla, a to vše během jedné cesty. Tato nová práva doplňují práva cestujících, kteří cestují pouze jedním druhem dopravy.
Cestující získají lepší informace a budou lépe chráněni, pokud cestují na jednu letenku, která pokrývá celou jejich cestu. Pokud při cestě narazí na problém, mohou jim být peníze vráceny nebo přesměrovány a v případě potřeby jim bude poskytnuta pomoc. To by jim mohlo ušetřit hodně peněz.
Pokud si cestující zakoupí kombinaci samostatných jízdenek pro různé druhy dopravy za jednu platbu a zmeškají si spojení, mohou své peníze získat zpět od prodejce nebo provozovatele, od kterého si tyto kombinované jízdenky koupili, pokud jim nebylo sděleno, že jízdenky jsou oddělené. V takovém případě by také měli získat 75 % ceny přepravního dokladu.
Lidé s omezenou schopností pohybu a orientace získají pomoc při přechodu z jednoho druhu dopravy na jiný ve velkých dopravních uzlech. O pomoc budou muset požádat pouze jednou a nebudou muset čekat tak dlouho, než ji získají.
V neposlední řadě mohou cestující, jak je navrženo pro zvláštní pravidla pro jednotlivé druhy dopravy, použít standardní formuláře pro náhradu škody a náhrady poskytované Komisí.
Jaký je tento návrh přínosný pro cestující se zdravotním postižením nebo s omezenou schopností pohybu a orientace?
Zvláštní pozornost je věnována potřebám cestujících se zdravotním postižením nebo s omezenou schopností pohybu a orientace. Osobám s omezenou schopností pohybu a orientace, které během cesty přejdou z jednoho druhu dopravy na jiný, budou dopravci a provozovatelé terminálů pomáhat v místech přestupu, když cestují na základě jediné přepravní smlouvy nebo když cestují multimodálními uzly osobní dopravy. Pokud letecká společnost uloží cestujícímu se zdravotním postižením nebo osobě s omezenou schopností pohybu a orientace povinnost cestovat spolu s někým, protože cestující potřebuje pomoc, aby splnil požadavky na bezpečnost letectví (např. při upevnění bezpečnostních pásů), bude letecká společnost povinna přepravovat doprovodnou osobu bezplatně, a je-li to proveditelné, sedadlo vedle cestujícího, kterému pomáhá. Toto právo již existuje při cestování vlakem, lodí nebo autobusem/autokarem.
Dopravci budou muset přijmout normy kvality služeb a zveřejňovat zprávy o provádění těchto norem. Tyto zprávy zajistí větší transparentnost v různých otázkách, včetně toho, zda dopravce dodržuje pravidla týkající se práv osob se zdravotním postižením: budou muset podat zprávu o počtu osob se zdravotním postižením, kterým odepírají dopravu, o množství ztraceného nebo poškozeného vybavení umožňujícího mobilitu, o počtu obdržených stížností a o výsledku stížností.
Pro více informací
Poslední zprávy z rubriky Evropská unie:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři