Do Estonska míří také česká vína (ve stopách českého piva)
Estonský trh s alkoholickými nápoji nabízí pro české výrobce slibné vyhlídky, zejména v sektoru piva a vína. Pivo se těší dlouhodobé oblibě, víno se mění z příležitostného luxusu na základní součást každodenního života. Rostoucí příjmy, kontakt s různými kulturami a kuchyněmi a vnímání vína jako zdravější alternativy k ostatním alkoholickým nápojům vede Estonce k objevování vín z celého světa.
Foto: Velvyslanectví ČR v Tallinnu
České pivo má v Estonsku díky své prestižní pověsti silné postavení, čeští výrobci dováží množství srovnatelné s německým (více než milion eur v roce 2022) či belgickým exportem (přes 850 tisíc eur), přičemž český dovoz v loňském roce dosáhl hodnoty 868 tisíc eur. Na estonském trhu lze pravidelně zakoupit výrobky minimálně deseti českých pivovarů, česká piva jsou nabízena také v restauracích a barech. Trh je tak do značné míry nasycen, nově příchozí pivovary musí zaujmout buď cenou, zajímavým příběhem či unikátním pivem.
ŠANCE PRO PIVNÍ SPECIÁLY
Navzdory tomu ale zůstává prostor pro české pivní speciály nabízené v pivotékách a specializovaných obchodech. Jedním takovým speciálem byl nefiltrovaný ležák z pivovaru Pilsner Urquell, který se sice vaří každoročně k oslavě výroční založení plzeňského pivovaru, do Estonska ale byl dovezen poprvé. Velvyslanectví České republiky v Estonsku hostilo v polovině října ve svých prostorách prezentační akci pro zhruba čtyřicet obchodních partnerů a prodejců českého piva v Estonsku. Také na recepci u příležitosti oslav vzniku samostatného Československa velvyslanectví nabízelo piva ze tří českých pivovarů.
TRH S ČESKÝM VÍNEM SE RODÍ
Naopak trh s českým vínem se v Estonsku teprve rodí, dovoz z České republiky byl v roce 2022 skromný a činil 46 tisíc eur. To ostře kontrastuje s předními vývozci, jako jsou Francie a Itálie, jejichž vývoz přesahuje 21 milionů eur ročně. Estonský trh s nápoji ale vykazuje v sektoru vína meziroční nárůst o 6,73 %. K růstu odvětví významně přispívají vinařské festivaly a cestovní ruch, přičemž návštěvníci se na maloobchodních nákupech alkoholu podílejí přibližně 20 %.
Současně roste poptávka po ekologických a udržitelných vínech, což je v souladu s celosvětovým trendem ekologicky uvědomělé spotřeby. Rozvoj vinařského průmyslu podporuje také silný hospodářský růst, prosperující cestovní ruch a členství Estonska v EU, které usnadňuje dovoz evropských vín.
Fotogalerie
Foto: Velvyslanectví ČR v Tallinnu
MISE ČESKÝCH VINAŘŮ A SOMELIÉRŮ
S cílem podpořit vnímání Česka jako země produkující špičková vína zorganizovalo Velvyslanectví ČR v Estonsku cestu českých vinařů a someliérů do Estonska. Projekt podpořený v rámci společného meziresortního programu na podporu ekonomické diplomacie (PROPED) zahrnoval odbornou přednášku pro absolventy a studenty Estonské someliérské asociace. Expertka českého Národního vinařského centra Dagmar Fialová představila dvaceti pěti posluchačům vinařské regiony Česka a na vzorcích ze čtrnácti vinařství demonstrovala rozmanitost české produkce.
Následovala řízená ochutnávka spojená s prezentací pěti vinařství zapojených do projektu (Obelisk, Krásná hora, Vinné sklepy Kutná hora, Vinařství Špalek a Thaya) pro přibližně čtyřicet zástupců importérů vína, obchodníků a restauratérů. Cílem akce bylo přesvědčit estonské komerční partnery, že česká vína mohou konkurovat cenou a především kvalitou vínům ze zavedených trhů v západní Evropě. Závěrem projekt nabídl ještě ochutnávku pro laickou veřejnost a vinařské nadšence. I této akce se zúčastnilo přibližně dvacet pět lidí.
Zdůraznění jedinečných kvalit a konkurenceschopnosti českých vín prostřednictvím odborných přednášek a degustačních akcí přispěje ke zvýšení povědomí o českém víně jak mezi odborníky (vždyť učebnice užívaná v someliérských kurzech o České republice nabízí sotva jednu dvoustranu), tak obchodníky, kteří následně přesvědčí své zákazníky, aby dali přednost českým vínům proti francouzské či italské produkci.
Petr Preclík, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Tallinnu
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
?