Volkswagen končí s náborem nových zaměstnanců. Je v kleštích drahých energií a tuhých zelených regulací EU, které více než klimatu pomáhají Pekingu
Německá automobilka Volkswagen pozastavuje nábor nových zaměstnanců. Zatím ani nestanovila, do kdy má opatření trvat. Jedná se o další viditelný příznak, že německý, ba evropský autoprůmysl čelí závažné ztrátě konkurenceschopnosti.
V září německá vláda ukončila dotační podporu při pořizování firemních elektrovozů. V srpnu tak v Německu došlo k meziročnímu nárůstu registrací nových elektroaut o 171 procent. Jednalo se však o krátkodeché vzepětí, motivované ryze jen ukončením zmíněné dotační podpory. Bez dotací na tom výrobci elektroaut v Německu budou ještě hůře než dosud. O čemž právě svědčí nynější rozhodnutí Volkswagenu pozastavit nábor nových zaměstnanců, ale třeba také jeho nedávné oznámení, že nebude stavět továrnu na baterie do elektrovozů, gigafactory, o niž usilovalo i Česko. Fialova vláda pro továrnu dokonce vyčlenila prostor dosavadního armádního letiště Plzeň-Líně.
Evropský autoprůmysl v čele s tím německým se ocitá v kleštích drahých energií na jedné straně a dusivé regulace výroby aut se spalovacím motorem v podání Bruselu na straně druhé. Za drahé energie může kromě války na Ukrajině také zelená agenda EU, resp. cesta k uhlíkové neutralitě roku 2050, známá jako Green Deal. Zčásti jsou drahé energie také důsledkem německé energetické transformace, Energiewende, jež největší evropskou ekonomiku letos dovedla k vypnutí už všech svých jaderných reaktorů.
Cílem Green Dealu je masivní umělé zdražení „špinavých“ energií, kterých je většina. Takové zdražení, jež podnítí přechod na zelené energie, které ale potřebují vyšší míru flexibility elektrizační soustavy, a zejména fosilní, případně jadernou zálohu, pročež jsou celkově výrazně dražší. To teď začínají pořádně pociťovat nejen automobilky typu Volkswagenu, ale třeba i domácnosti v Česku, jimž má od příštího roku zdražit regulovaná složka cen elektřiny o nebývalých 71 procent, jak tento týden navrhl Energetický regulační úřad.
Zdražení elektřiny není nějakou nežádoucí poruchou, je to přímo stěžejní záměr Green Dealu. Akorát že to politici – čeští, němečtí, unijní – lidem v EU takto moc neříkají. Ovšem bez masivního zdražení fosilní elektřiny nemůže Green Deal nikdy dosáhnout svých ambiciózních cílů. Cílů, které tedy – a to by se mělo také více zdůrazňovat – i přes svoji ambicióznost nemají bez výraznějšího zapojení Číny, USA či Indie stejně šanci byť jen zbrzdit, natož zvrátit proces klimatických změn. To proto, že EU už teď představuje z globálního hlediska příliš malého a vlastně celkem nevýznamného emitenta skleníkových plynů.
Celá EU se pouští do nemalého rizika, do něhož by praktický žádný člověk – na úrovni domácnosti, firmy či podniku – nešel. Za výrazně zdraženou elektřinu, která ochromí konkurenceschopnost, růst životní úrovně a – jak už vidíme na příkladu pozastavení náboru Volkswagenu – zaměstnanost v EU, vlastně lidé v Česku ani jinde v EU nic moc nedostanou. Není to totiž automaticky tak, že si lidé v EU za dražší elektřinu kupují lepší klima. Aby tomu tak bylo, musí se k dekarbonizačnímu úsilí vehementněji než dosud přidat ti opravdu velcí emitenti v čele s Čínou. Ale přidají se? Nebo využijí ekonomického ochromení EU ke svému prospěchu a získají na její úkor další část trhu?
Brusel se zkrátka pustil do hazardu s osudem budoucích generací obyvatel EU, které mohou přijít nejen o svá pracovní místa a podstatnou část své životní úrovně. Bez dostatečné čínské, indické či americké součinnosti – jež je nejistá – si za výrazně zdraženou elektřinu lidé v EU nic nekoupí. Tedy určitě ne lepší klima. Koupí si ale možná zhoršení životní úrovně, další ochromení ekonomiky a zvýšení nezaměstnanosti.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Hlavní ekonom, Trinity Bank
Německo – a s ním i Česko – má další problém. Číňané mu „za humny“ postaví svůj první evropský závod na výrobu elektroaut
TRINITY BANK
Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má více než 92 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 65 miliard Kč.
Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.
Více informaci na: www.trinitybank.cz
Více zpráv k energiím a ceně energií
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Energie - vývoj cen energií na komoditních trzích
- Energie - srovnání cen energií
- VOLKSWAGEN - Akcie VOLKSWAGEN aktuálně, kurzy Burza - akcie online
- Drahé kovy - ceny zlata, stříbra, platiny a palladia
- Nařízení vlády o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě č. 341/2017 Sb.
- Plat - Platy státních zaměstnanců
- Sociální pojištění pro zaměstnance i OSVČ v roce 2020
- Platová tabulka státní zaměstnanci - úředníci ve státní službě 2022
- Žádost o příspěvek na bydlení: formulář, které dokumenty potřebujete
- Sleva na poplatníka 2023 - 30.840. Kč. Slevu může uplatnit zaměstnanec i OSVČ. Sleva zůstává stejná jako v roce 2022.
- Stravenky a mzda 2020 - Jsou pro vás stravenky výhodnější než zvýšení mzdy?
- Ověření DIČ v EU - ověřování DIČ v systému VIES
Prezentace
10.03.2025 Nejpopulárnější Samsung má nástupce.
03.03.2025 Xiaomi má úžasný fotomobil. Ti nejrychlejší…
27.02.2025 Ferratum: Banka budoucnosti v tvém mobilu?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Tomáš Volf, Citfin
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Přirozená korekce, nebo obrat na trhu? Ceny pomerančového džusu na burze klesly o 37 procent
Petr Lajsek, Purple Trading
Pohonné hmoty pod 35 Kč za litr? Díky Trumpovi možná již brzy!
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Zlatý býk je k nezastavení: Zlato překonalo hranici 2 900 USD
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v únoru snižuje úrokové sazby, ale s jejich dalším poklesem bude velmi opatrná
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři