Jiří Zendulka
(Kurzy.cz)
Auto Moto  |  03.11.2023 06:03:11

Tesla může závidět. Buffettova BYD pokračuje v mnohem výraznější expanzi – v říjnu prodala již přes 300 tis. automobilů. Rozšiřuje prodeje do Evropy

Jako by překonávání rekordů nebyl letos konec. Čínská společnost BYD (Build Your Dreams), která byla založena v roce 1995 a vyrostla prvotně coby dodavatel baterií do mobilů pro Motorolu či Nokii, nyní měsíc co měsíc navyšuje produkci automobilů. Na anualizované bázi lze hovořit již o více než 3,6 mil. vozech, čímž se zařazuje mezi TOP automobilky světa. Navíc se zdá, že v oblasti elektromobilismu předhání dlouhodobého dosavadního lídra - americkou Teslu. BYD totiž v říjnu vyrobila téměř 170 tis. elektromobilů.

BYD již v loňském roce přestala vyrábět vozy čistě jen se spalovacími motory a vrhla se na produkci NEV vozů (New Energy Vehicle). Tedy plug-in hybridy a elektromobily. A produkce, potažmo zájem řidičů o vozy BYD, právě loni v létě začal nabírat na tempu. Pro srovnání již loni v říjnu BYD vyrobila téměř 220 tis. vozů, po roce se dostala na rekordních 307 tis. vozů. Z toho elektromobilů bylo již zmiňovaných takřka 170 tis., tedy o 65 tis. více než před rokem. Firmě se navíc daří svou produkci prodat nejen čínským zákazníkům, když expanduje na zahraniční trhy nejen třeba v Jižní Americe, ale i v Evropě. Na starém kontinentu naposledy do Maďarska, kde před dvěma týdny otevřela showroom.

Elektromobil BYD SEAL

Zákazníkům v Maďarsku nabízí 3 druhy elektromobilů, dva z nich již disponují nejvyšším bezpečnostním hodnocením (5 hvězdičkami v Euro NCAP). Nejlevnější poměrně malý hatchback Dolphin startuje s cenou na necelých 11 mil. HUF. Tedy v přepočtu 705 tis. Kč. Segment SUV pak představuje elektromobil ATTO 3 s cenou v přepočtu od necelých 900 tis. Kč. Pro příznivce dynamické sportovní třídy prezentuje BYD v nabídce elektromobil SEAL se zrychlením z 0 na 100 km/h za 3,8 vteřiny s počáteční cenou 1,16 mil. . Tedy například o něco výše, než má u nás Tesla pro Model 3, resp. naopak níže, než cenově startuje Model Y. Kromě nabídky různých balíčku třeba asistenčních služeb, BYD každopádně poskytuje na vozy 6letou záruku nebo 150 tis. ujetých kilometrů. Ohledně u elektromobilů sledované především záruky na baterii společnost udává 8 let, resp. 200 tis. kilometrů.

Elektromobily BYD Dolphin a ATTO 3 

Zmínit také možno, že BYD se na konci října jako vůbec první čínská automobilka v historii představila na tradičním každoročním japonském autosalonu JAPAN MOBILITY SHOW.

BYD každopádně dokázala v říjnu meziměsíčně navýšit celkovou produkci o 27 tis. vozů NEV. Co se týká prodaných 165,5 tis. elektromobilů jedná se rovněž o nový rekord. O počátku roku tak BYD již celkem prodala přes 1,21 mil. čistě bateriových vozů. Tedy v meziročním srovnání o 77 % více. Jako zajímavý údaj možno zmínit, že letos kumulativně kapacita použitých baterií přesáhla 116 GWh. Doplnit také možno, že desetina vozů nalezla své majitele v zahraničí, resp. BYD jich mimo Čínu v říjnu prodala přes 30,5 tis.

Jak si BYD aktuálně vede oproti Tesle, lze jen spekulovat. Americká automobilka totiž produkční výsledky zveřejňuje pouze na čtvrtletní bázi. Jak už jsme v září popisovali, v uplynulém čtvrtletí BYD již dokázala Teslu v segmentu elektromobilů porazit. Tedy z hlediska produkce, v prodejích Tesla ještě těsně zvítězila.

V říjnu rostly i další čínské automobilky

Čínská Tesla, jak je také někdy společnosti NIO přezdíváno, prodala v září 16 tis. elektromobilů. Tedy meziměsíčně jen o zhruba 400 vozů více. Nového rekordu však dosáhla s 20 tis. prodeji vozů konkurenční XPeng. Automobilka meziměsíčně rekord vylepšila o zhruba 3,7 tis. vozů. Letos však procentuálně nejvíce roste Li Auto. Zatímco v září prodala rekordních více než 36 tis. vozů, v říjnu pokořila další desetitisícovou hranici, když prodala 40,4 tis. vozů. Meziročně se od Li Auto jedná o nárůst o více než 300 %. Od počátku roku zkrátka prodala již téměř 285 tis., zatímco například zmiňovaná NIO jen 126 tis.

Jiří Zendulka

V oblasti financí se Jiří Zendulka pohybuje od dob kupónové privatizace, takže již 30 let. Pracoval na různých pozicích u obchodníků s cennými papíry, aby u nich následně zakotvil především jako analytik. Dlouhodobě své názory prezentuje ve sdělovacích prostředcích. Vyznavač tradičních hodnot kapitalismu, resp. naopak kritik většiny nestandardních zásahů do ekonomik ze strany vlád a centrálních bank.

04.11. 11:19  8 5 milionu EV v Číně (Tomasso)
04.11. 07:27  8 5 milionu EV v Číně (On the road)
03.11. 20:38  rádoby senzační výkřik (roman)
03.11. 14:51  8 5 milionu EV v Číně (xxx)
03.11. 09:47  8 5 milionu EV v Číně (Tomasso)
Diskuse je uzavřena






Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688