Nevnímejme Tchaj-wan jako „malý ostrov“. tamní firmy mají silné vazby v Asii i Americe
Tchajwanské firmy mají velmi dobré obchodní a výrobní vazby na region jihovýchodní i východní Asie, ale také na americký trh. „Pokud se české produkty či řešení na Tchaj-wanu osvědčí, místní firmy jsou schopny je posunout i na další trhy,“ upozorňuje ekonomická diplomatka Kateřina Heinischová z České ekonomické a kulturní kanceláře v Tchaj-peji.Je jednou z diplomatek, která odpověděla na otázky webu Export.cz před chystaným seminářem zaměřeným na trhy Tchaj-wanu, Japonska a Jižní Koreje.
Solární panely na národním stadionu Kaohsiung. Foto: Shutterstock
Jaké nové příležitosti se rýsují na tchajwanském trhu z pohledu českých exportérů a investorů? V jakých oborech vidíte momentálně pro naše malé a střední firmy nejvíce šancí?
Tchajwanská ekonomika je silně proexportně orientovaná, patří k největším světovým dodavatelům elektronických součástek a komponent pro odvětví informačních a komunikačních technologií. To znamená, že je zároveň energeticky náročnou ekonomikou. Vláda tedy nyní klade důraz na přeměnu ekonomiky a celé společnosti prostřednictvím inovací, digitalizace a zapojováním technologií, které snižují emise CO2 a celkově jsou přívětivé k životnímu prostředí.
Příležitosti se rýsují v těchto oblastech:
– dodávky technologií či aplikací, které zdokonalují výrobní proces a vytvářejí jej šetrnějším k životnímu prostředí (včetně technologií k recyklaci či upcyklaci) obecně;
– technologie k obnovitelným zdrojům energie (solární, větrné, termální, vodík, uložiště energie);
– dodávky pro polovodičový průmysl, který roste rychlým tempem celosvětově a také na Tchaj-wanu;
– produkty pro elektromobilitu, kde místní ekonomika zachytila nástup tohoto oboru, dodává různorodé komponenty a staví nabíjecí stanice po celém světě;
– kosmické technologie spojené s programem spouštění vlastních satelitů;
– smart technologie, které usnadňují život ve městech, ale usnadňují život i lidem samotným (například fintech, kyberbezpečnost);
– s ohledem na podporovaný a vyhledávaný zdravý životní styl, na potřebu zvýšení efektivnosti zemědělství a potřebu nalezení nových či efektivnějších léků je podporována spolupráce v oblasti biotechnologií.
Příležitosti se však nacházejí i ve spotřebním zboží, s ohledem na excelentní vzájemné vztahy, popularitu Česka na Tchaj-wanu a také díky přímé letecké lince. Poptávány jsou i typické české potraviny, nápoje, kosmetika nebo dárkové předměty.
Tchajwanská vláda láká svými programy zahraniční startupy a firmy k usazení se na Tchaj-wanu. Stojí za to zvážit a porovnat programy s jinými zeměmi i s ohledem na tchajwanské vazby v jiných zemích regionu.
Co byste poradila firmám, které se teprve chystají na tchajwanský trh vstoupit?
Obecně bych doporučila nejdříve se důkladně připravit a zjistit si co nejvíce informací o trhu, konkurenci, zhodnotit své možnosti. Česká ekonomická a kulturní kancelář v Tchaj-peji v této fázi velmi ráda pomůže. Doporučujeme spojovat cesty do regionu s návštěvou více zemí, trhů a porovnat si tak prostředí, zvyklosti i atmosféru. Neměli bychom vnímat Tchaj-wan jen jako „malý ostrov“ východní Asie, který nestojí za námahu. Naopak, tchajwanské firmy mají velmi dobré obchodní a výrobní vazby na region jihovýchodní i východní Asie, ale také na americký trh. Pokud se české produkty či řešení na Tchaj-wanu osvědčí, místní firmy jsou schopny je „posunout“ i na další trhy.
Jaké specifické zvyklosti by čeští exportéři měli mít na paměti? Jaké případné nástrahy je mohou čekat? A jak je překlenout?
V každém případě je potřeba se obrnit trpělivostí, čas od času se potenciálním partnerům ozvat (například s informací o novém produktu či účasti české firmy na nějakém veletrhu), zkrátka udržovat živou komunikaci, neostýchat se i volat. V určité fázi komunikace si připravit materiály v čínštině (tradiční) a využít tlumočení, při jednáních o odborných detailech již nemusí všichni rozumět anglicky. Ukazujete tím i vážný zájem o spolupráci.
Jak konkrétně pomáhají projekty ekonomické diplomacie Ministerstva zahraničních věcí?
Především pro firmy slouží jako výborný nástroj pro získání prvních kontaktů (v případě první návštěvy Tchaj-wanu), se kterými je však potřeba dále pracovat. Jsou také přínosné v oblasti propagace Česka a oborů, ve kterých české firmy excelují. Čím více o nás tchajwanská veřejnost, i odborná, slyší či nás vidí, tím více jim naše země utkví v mysli. Konkurence je vysoká i na tomto trhu, proto se snažíme co nejvíce Česko zviditelňovat a projekty ekonomické diplomacie k tomu přispívají nejvíce.
Další informace o příležitostech pro české firmy i vědce na Tchaj-wanu, v Jižní Koreji a Japonsku můžete získat díky chystaným seminářům v Praze a Brně, které pořádá Ministerstvo zahraničních věcí ČR ve spolupráci s Regionální hospodářskou komorou v Brně. Na seminář v Praze, který se uskuteční 31.října, je nutná rezervace předem na emailové adrese AkceOED@mzv.cz. Na seminář v Brně, chystaný na 1.listopadu, se registrujte na e-mailové adrese
Na otázky webu Export.cz před seminářem odpověděli také:
Marie Leflerová, vědecká diplomatka: Na Tchaj-wanu neholdují improvizaci, vědci i firmy mohou počítat s přátelským jednáním
Ondřej Svoboda, ekonomický diplomat: Japonci důvěřují vlastním výrobkům, šanci na úspěch má opravdu unikátní produkt
Jakub Kopecký, ekonomický diplomat: Korejci mají o Česku dobré povědomí, exportéři by toho měli využít
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.