(Kurzy.cz)
Buffettova BYD ve výrobě elektromobilů v 3. čtvrtletí již překonala Teslu, v prodejích jen těsně zaostala. Nejvíce však meziročně navyšuje prodeje Li Auto
Čínská společnost BYD pokračuje ve své bezkonkurenční výrazné expanzi, která je v jejím automobilovém sektoru patrná již od loňska. Díky zářijovým prodejům se její letošní celkové prodeje NEV vozů (New Energy Vehicle - tedy plug-in hybridů a elektromobilů) přehouply již přes 2 mil. vozů. V segmentu čistě elektrických vozů BYD dosáhla v prodejích v září svého nového rekordu, když zákazníkům dodala 151 193 elektromobilů. Konkurenční Tesla zveřejňuje údaje jen na čtvrtletní bázi, nicméně dle všeho takový úspěch asi nezaznamenala. Ve 3. čtvrtletí v souhrnu totiž dodala celkem 435 tis. elektromobilů, tedy oproti předchozímu čtvrtletí o 31 tis. méně. Trh přitom čekal méně výrazný pokles prodejů, potažmo produkce. Zkrátka dopad letních odstávek v rámci upgradu provozů měl být nižší.
Tesla ve 3. čtvrtletí vyrobila celkem jen 430,5 tis. vozů, zatímco v předcházejícím období to bylo rekordních téměř 480 tis. vozů. V absolutních číslech samozřejmě výsledek ovlivnila nižší výroba Modelu 3/Y, nicméně procentuální pokles je výraznější u prémiových vozů Model S/X. Slabší zájem kupujících vlastně naznačovalo již výrazné zlevnění těchto vozů, o kterém jsme informovali v článku „Cenová válka se vyostřuje. Tesla dále výrazně snižuje ceny svých prémiových vozů S a X, aneb letos šlo ušetřit v přepočtu již milion korun“.
Zdroj: Tesla
Z hlediska meziročního srovnání lze zmínit, že Tesla loni ve 3. čtvrtletí vyrobila téměř 366 tis., resp. prodala 343,8 tis. vozů.
Zmiňovaná čínská BYD, ve které i přes prodeje akcií stále ještě drží podíl Warren Buffett, resp. skupina Berkshire Hathaway, za celé 3. čtvrtletí vyprodukovala již 439,5 tis. elektromobilů. V tomto ohledu tedy dokázala Teslu poprvé překonat. Z hlediska prodejů si Tesla ještě prvenství udržela, jelikož BYD k zákazníkům dodala „jen“ 431,6 tis. elektromobilů.
Jak už bylo zmíněno v úvodu, BYD každopádně Teslu překonává při zahrnutí i ostatních NEV vozů. V září zkrátka vyrobila celkem 280 tis. vozů, resp. prodala dokonce téměř 287,5 tis. vozů. Na anualizované bázi tedy přes 3,4 mil. vozů. Pokud se vezmou v úvahu v září prodané jen elektromobily BYD, lze anualizovaně hovořit o více než 1,8 mil. vozech. To je právě úroveň, která se letos očekává od zmiňované společnosti Tesla.
BYD každopádně v porovnání zaznamenává procentuální mnohem výraznější nárůsty automobilového byznysu. Pokud se vezmou v úvahu její letošní dosavadní prodeje 1,05 mil. elektromobilů, v meziročním srovnání se jedná o 80% nárůst.
Doplnit lze, že Tesla plánuje zveřejnit hospodářské výsledky ve středu 18. října tradičně po uzavření trhů. V reakci na firemní zprávy její akcie v úvodu pondělní seance klesly i pod úroveň 243 USD, nicméně ztráty začaly vymazávat a okolo 17 hod. se dostávat již do zisku. Tedy nad hranici 250 USD.
Další čínské automobilky s nárůstem
Čínská Tesla, jak je také někdy společnosti NIO přezdíváno, prodala v září přes 15,6 tis. elektromobilů. Tedy meziročně o téměř 44 % více. Za celé 3. čtvrtletí tak 55,4 tis. elektromobilů. Automobilka se tak historicky s celkovými prodeji svých vozů těsně přiblížila úrovni 400 tis. vozů.
Konkurenční XPeng v září uspěl na trhu podobně, resp. prodal přes 15,3 tis. vozů. U něj se jedná o 81% meziroční zlepšení. Daří se zejména s vozem G6. S vozem G9 pak hodlá uspět v Evropě. V Norsku, Švédsku, Nizozemsku a Dánsku spustila první dodávky právě na konci září.
Největším dravcem se však poslední měsíce v Číně stává Li Auto. V září automobilka dodala pro ni rekordních přes 36 tis. vozů, což je meziroční nárůst o 213 %. Za celé čtvrtletí tak prodejní výsledek přesáhl 105 tis. vozů, resp. od počátku roku přes 244 tis. vozů. Pro porovnání možno říci, že automobilka v tomto roce již téměř překonala Teslu v dobách před 5 lety. Za celý rok 2018 totiž Tesla tehdy dodala přes 245 tis. vozů.
Jak plyne z výše uvedeného, trh s elektromobily je v Číně zkrátka nadále na vzestupu...
Jiří Zendulka
V oblasti financí se Jiří Zendulka pohybuje od dob kupónové privatizace, takže již 30 let. Pracoval na různých pozicích u obchodníků s cennými papíry, aby u nich následně zakotvil především jako analytik. Dlouhodobě své názory prezentuje ve sdělovacích prostředcích. Vyznavač tradičních hodnot kapitalismu, resp. naopak kritik většiny nestandardních zásahů do ekonomik ze strany vlád a centrálních bank.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun