Co všechno můžete vyčíst z vyúčtování za energie?
Dostali jste vyúčtování za elektřinu nebo plyn a vůbec netušíte, na co máte koukat? Není to úplně zábavné čtení, ale žádné záludnosti na vás nečekají. Naopak se můžete dozvědět spoustu užitečných informací – například co všechno a v jaké výši dodavateli platíte, nebo kdy vám končí fixovaná cena. Kde to všechno najít? Společně se na to podíváme. Nebojte se, je to jednodušší, než jste čekali.
Kdy a jak vám vyúčtování přijde?
Zaslání vyúčtování od vašeho dodavatele můžete očekávat zanedlouho poté, co u vás distributor provedl odečty elektroměru nebo plynoměru, případně jste provedli samoodečet nebo byla spotřeba určena pomocí odhadu. Jednou za rok ale musí odečíst stav měřiče distributor osobně.
Dodavatel vám po vyčíslení spotřeby vyúčtování zašle vámi preferovaným způsobem, a to nejčastěji e-mailem, poštou, případně i zprávou v mobilní aplikaci nebo internetové “samoobsluze”. Možná už jste zapomněli, jaký způsob komunikace s dodavatelem jste při podpisu smlouvy zvolili. Pokud už vyúčtování napjatě očekáváte, ale žádné jste nedostali, raději nejprve zkontrolujte svou fyzickou i e-mailovou schránku. Máte vyúčtování před sebou? Skvěle, tak jdeme na to.
Seznamte se nejdříve s tím, jak je vyúčtování rozdělené. Obsahuje tři části:
- Část A: Informace o spotřebě na odběrném místě a výsledku vyúčtování (přeplatku nebo nedoplatku)
-
Část B: Podrobný rozbor spotřeby, jednotlivých částí ceny elektřiny nebo plynu a dalších náležitostí
- Část C: Informace o závazku, době platnosti a informace o reklamaci
První strana: To nejdůležitější z vyúčtování
Na první straně vyúčtování najdete své základní údaje včetně vašeho zákaznického čísla a identifikace odběrného místa. Následně už uvidíte přehled za zúčtovací období, tedy zpravidla za 12 posledních měsíců. Zde se také dozvíte, zda vám vzniknul přeplatek nebo nedoplatek, a také v jaké výši.
Pokud vám vznikl za poslední období nedoplatek, dodavatel sem vypíše platební údaje, abyste neměli pochyby, kam máte co ve vašem bankovnictví napsat, případně také umístí QR kód pro rychlou platbu. Pokud ale máte nastavené inkaso, stačí si u něj jen nastavit vyšší limit, aby si dodavatel mohl platbu z vašeho účtu strhnout. Případný přeplatek vám dodavatel zašle na váš bankovní účet v uvedeném termínu splatnosti. Ten si raději pohlídejte – někteří dodavatelé přeplatky vrací až po urgencích. Přeplatky si můžete nechat započíst na budoucí zálohy – záleží na tom, jakou možnost jste si zvolili při sjednávání smlouvy. Způsob, jak dodavatel naloží s přeplatkem, ale můžete také vždy změnit.
Podle dosavadní spotřeby vám také dodavatel rovnou ve vyúčtování předepíše zálohy na nové zúčtovací období. Pozorně si prohlédněte částku i splatnost a ideálně si rovnou ve svém bankovnictví upravte inkaso nebo trvalý příkaz.
U některých dodavatelů také v této části naleznete graf s rozložením ceny. Jak mu rozumět? “Dodávka elektřiny či plynu” označuje cenu za váš skutečný odběr, zároveň se jedná o tzv. obchodní (neregulovanou) část ceny. To je tedy část vašich plateb, které můžete změnou dodavatele snížit. Oproti tomu “Distribuce elektřiny” vyjadřuje tzv. regulovanou část ceny, která je u všech dodavatelů po celý rok stejná. Nemají na ni totiž vliv oni, ale Energetický regulační úřad.
Analýza spotřeby z vyúčtování
Vyúčtování vám může hodně říci i o vaší spotřebě elektřiny nebo plynu za uplynulé období. Naleznete zde celkovou spotřebu energie a její rozpis na vysoký a nízký tarif. Divíte se, proč vám u nízkého tarifu svítí nula? Neznamená to, že by se vás dodavatel snažil ošidit. Pravděpodobnější možností je, že máte jednotarifovou sazbu. Dvoutarifovou sazbu totiž mohou využít jen domácnosti s elektrickým topením a elektrickým bojlerem nebo vlastníci elektromobilů. Domácnosti, které elektřinou napájí jen běžné spotřebiče, mají sazbu pouze jednu – pokud bydlíte v bytě, je to takřka pravidlem.
V této části také uvidíte průměrnou cenu za 1 kilowatthodinu nebo megawatthodinu, která vás bude zajímat především v případě, že vám končí fixace nebo máte smlouvu na dobu neurčitou, tedy obvykle i nefixovanou cenu. Jestli vás uvedená jednotková cena zaskočila, raději si rovnou srovnejte aktuální nabídky dodavatelů, ať máte jistotu, že zbytečně na energiích nepřeplácíte. Pokud jste zvolili produkt s fixací, znáte cenu platnou pro celé zúčtovací období již při podpisu smlouvy. Ve vyúčtování by vás pak neměla překvapit.
Kromě toho také dodavateli platíte tzv. stálý měsíční plat, měsíční platbu nebo poplatek za odběrné místo. Každý dodavatel ho může nazývat jinak, jde ale vždy o ten samý poplatek. Jedná se o fixní měsíční platbu dodavateli, nezávislou na vaší spotřebě. I kdybyste za celé zúčtovací období nespotřebovali ani 1 kWh, úhradě měsíčního poplatku se nevyhnete – pokrývá administrativní a jiné náklady dodavatele, které přímo nesouvisí se spotřebou energií.
Vyúčtování a jeho (ne)významné detaily
Na dalších stranách vyúčtování najdete spoustu tabulek plnou čísel a zkratek. Některé jsou méně důležité, některé se zase vyplatí sledovat. Třeba přehled zaplacených záloh vás může nechat úplně chladné, soustřeďte se ovšem na detail spotřeby a uvedený stav elektroměru či plynoměru, který ovlivňuje takřka celé vyúčtování a jeho “výsledek”. Zároveň uvidíte, jak byl odečet provedený – může jít o odečet distributorem, samoodečet nebo automatický odhad. Na poslední zmíněný způsob si dejte pozor. Provádí se běžně v případě, že se nepodařilo provést odečet distributorem, ani jste neprovedli samoodečet.
Vzhledem k tomu, že se odhad stanoví na základě typových diagramů odvozených z průměrné spotřeby v určitém místě a čase, nebude plně odpovídat vaší individuální spotřebě. Když se ale uvedený odhad skutečnému stavu vašeho měřiče nepodobá ani “z rychlíku”, máte možnost se bránit a (ideálně písemně) vyúčtování reklamovat podle instrukcí v části C. Není v tom nic složitého: dodavateli sdělíte, že s odhadem nesouhlasíte a ten vás vyzve k provedení samoodečtu. Na základě skutečné spotřeby vám vystaví tzv. opravné vyúčtování.
Jak se projevuje ve vyúčtování regulovaná část ceny?
Vyúčtování vám také prozradí, kolik zaplatíte za distribuci energie. Cena za zajišťování distribuce se skládá z ceny za 1 MWh distribuovaného množství energie (skutečná spotřeba) a cenu za příkon, což je pevně daný poplatek na základě proudové hodnoty jističe (v ampérech), pokud odebíráte elektřinu. U dodávek plynu se jedná o měsíční platbu distributorovi. Tyto platby spadají do regulované části ceny. Tu stanovuje ERÚ, a to každoročně v listopadu na další kalendářní rok.
Regulovaná část ceny se promítá i v dalších platbách uvedených ve vyúčtování za elektřinu. Spadá sem také:
- cena za systémové služby: poplatek společnosti ČEPS za provoz přenosových soustav a udržování jejich stabilního chodu,
-
cena za činnosti operátora trhu: poplatek společnosti OTE za provoz trhů umožňujících obchodování s energiemi a zajištění rovnováhy,
- cena na podporu elektřiny z obnovitelných zdrojů energie (odpuštěný pro rok 2023): poplatek na podporu udržitelných zdrojů energie, například vodní, větrné, solární elektrárny.
Konec smlouvy? Na konci vyúčtování
Máte smlouvu na dobu neurčitou? Pak nemusíte vůbec nic řešit. Co když ale máte fixovanou cenu a nevzpomínáte si, kdy platnost fixace končí? Energetický regulační úřad uložil dodavatelům od roku 2022 povinnost uvádět konec fixace ceny ve vyúčtování. Prokousat se celým dokumentem sice není jednoduché, pokud ale zrovna hledáte jen tento termín, rovnou přeskočte na konec vyúčtování do části C. Datum si zapište, má pro vás totiž velký význam.
Proč je konec fixace důležitý? Minimálně 20 dnů před tímto termínem můžete smlouvu vypovědět. Pokud necháte čas plynout a propásnete možnost podpisu nové smlouvy, dodavatel vám smlouvu automaticky prodlouží . Nová cena pro vás ale nemusí být vždy výhodná, raději proto na termín konce závazku myslete a v dostatečném předstihu si nabídky dodavatelů srovnejte. Třeba zjistíte, že nové ceny jsou vás nevýhodné a výrazně ušetříte, když dodavatele změníte.
Martin Ždímal
V pojišťovnictví se pohybuje od roku 2006 a to jak v ČR, tak i dalších zemích, kdy od roku 2013 zodpovídal za vývoj a provoz IT systémů pro pojišťovny pod hlavičkou skupiny Generali PPF v rámci regionu CEE. V RIXO.cz stál u zrodu firmy a je z velké části autorem její filosofie – tedy bezplatného srovnávání pojistek klientů a nabídky nejvýhodnější alternativy z pohledu ceny i šíře pojistného krytí. Od listopadu 2022 je generálním ředitelem společnosti.
RIXO.cz
RIXO.cz je česká online pojišťovací služba. Od roku 2018 pomáhá klientům najít kvalitní a zároveň výhodné pojištění. Nabízí srovnání a sjednání autopojištění, pojištění majetku, životního a úrazové pojištění, pojištění odpovědnosti pro občany i zaměstnance, cestovní pojištění nebo energie (elektřinu a plyn) a hypotéky. Každý rok navíc RIXO výhodnost smluv kontroluje a doporučí lepší nabídky. Jako jediný srovnávač RIXO umí srovnávat a sjednávat životní pojištění online. Má také vlastní mobilní aplikaci, kde klienti najdou všechny své pojistky.
Více informací na https://www.rixo.cz/.
Více zpráv k energiím a ceně energií
Poslední zprávy z rubriky Finanční rady:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?