Ještě v květnu, při představování
konsolidačního balíčku vláda deklarovala, že jeho přijetí umožní snížit
schodek příštího
roku na 210
miliard korun. Nyní je pravděpodobnější, že to bude o zhruba sto miliard vyšší číslo. Takže celý efekt tolik diskutovaného
balíčku se rozplývá jako „pára
nad hrncem“. Pocítí jej sice občané a
firmy – třeba v podobě vyšších
daní a i vyšší
inflace –, ale veřejné
finance nijak viditelně neozdraví ve smyslu výraznějšího snížení absolutní výše rozpočtového
schodku.
Jestliže měl
konsolidační balíček podle jeho květnového návrhu zajistit snížení
deficitu o necelých sto
miliard korun na zmíněných 210 miliard, pak je třeba konstatovat, že ve skutečnosti
balíček snižuje
schodek nikoli o necelých sto miliard, ale vlastně jen o jednotky miliard. Buď proto, že
vláda celý efekt
balíčku špatně propočetla, nebo že mezitím došlo k – letos v květnu ještě nepředpokládanému – navýšení jiných výdajů, resp. k redukci příjmů.
Navíc, pokud Fialova
vláda bude příští
rok hospodařit vskutku s nyní ohlášeným
schodkem 252 miliard a v letošním
roce pak se schváleným
deficitem 295 miliard (což stále není jisté; jde spíše o nejnižší možnou cifru, podmíněnou ministerstvem financí žádanými, leč dosud neuskutečněnými škrty v jednotlivých resortech v rozsahu zhruba 20 miliard ještě během čtyři zbývajících letošních měsíců), vytvoří za první tři
roky svého vládnutí, tedy za
léta 2022 až
2024, souhrnný dluh přesahující 907
miliard korun. Tato částka mimochodem nominálně převyšuje dluh vytvořený
vládami v letech
2014 až
2021, v nichž buď jako ministr financí nebo později jako
premiér působil nynější opoziční lídr
Andrej Babiš. V letech
2014 až
2021 tehdejší
vlády vytvořily souhrnný dluh
státního rozpočtu necelých 898 miliard.
Ale ptejme se znova: pokud by byly veřejné
finance rozvrácené, jak je možné, že Fialova
vláda i v příštím
roce hodlá hospodařit s jedním z nejvyšších
schodků historie?
Vtip je v tom, že ony nikdy rozvrácené nebyly; a tím méně jsou rozvrácené nyní, když
vládě pomohla umazat dluh
inflace.
K základní stabilizaci veřejných
rozpočtů totiž není třeba snížit
schodek na nulu, i když to by byl pochopitelně ideální stav. Stačí stabilizovat úroveň
schodku v poměru k
HDP, zhruba pod „maastrichtskou“ úrovní tří procent. A to se
vládě podaří už možná příští
rok, i při stále varovně znějící výši
schodku 252 miliard.
Důvodem je právě to, že
vláda sice veřejnost vystrašila údajným rozvratem veřejných financí, ale ten se fakticky nikdy nekonal. Byla to však v jistý čas účinná metoda, jak zdiskreditovat Babišův kabinet. Pokud se však začteme do zpráv mezinárodních organizací typu
MMF, OECD,
Evropské komise a dalších nebo do posudků světově významných ratingových agentur, slovo „rozvrat“, tím méně „
bankrot“ se v nich ve vztahu k Česku a jeho veřejným financím nevyskytuje ani jednou.
Za Babišovy
vlády se
rating Česka dokonce zlepšoval, a to na historicky nejlepší úroveň. Tam zůstává i za
vlády Fialovy. Česko má stále nejlepší souhrnný
rating ze všech zemí bývalého východního bloku.
Takže veřejnost v Česku je sice vystrašená rozvratem, ba
bankrotem, ale mezinárodní odborníci o ničem takovém nehovoří. Hovoří o zhoršení stavu českých veřejných financí. Což je ovšem formulace, kterou používají zcela běžně i ve vztahu k zemím se světově vůbec nejpříkladnějšími veřejnými financemi.
Vzhledem k tomu, že veřejné
finance v rozvratu tedy nejsou, je poměrně snadné je ozdravit. V tom
vládě navíc pomohla mimořádná
inflace uplynulých dvou
let. Jinými slovy,
vládě jsme její dluh pomáhali umazat všichni. S
inflací totiž výrazně klesla kupní síla našich úspor, ale tím pádem současně nutně také „kupní síla“ vládního dluhu, neboli jeho reálná úroveň. Svým způsobem jsme všichni nevědomky pomáhali
vládě splácet její dluh, a to prostřednictvím našich leckdy i velmi výrazně navýšených plateb za
elektřinu,
naftu, vejce nebo třeba máslo.
Ratingová agentura Fitch prognózuje, že celkový
schodek veřejných financí
ČR bude v příštím
roce odpovídat jen 2,1
procenta HDP (pročež ostatně Česku také svůj
rating ani ratingový
výhled nezhoršuje). Takže
vláda bude moci říkat, že veřejné
finance stabilizovala, ba ozdravila. Může se to dát jako malý zázrak. Ale jen tomu, kdo uvěřil – resp. nechal se vystrašit – politickým
marketingem a proklamacím o rozvratu veřejných financí a kdo nerozumí tomu, jak
vládě pomáhá dluh umazat
inflace, která nafukuje nominální výši
HDP. Pro ostatní – ty, kteří se vystrašit nenechali – to není žádný zázrak, ale celkem očekávatelný vývoj.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Hlavní ekonom, Trinity Bank
TRINITY BANK
Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má více než 92 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 65 miliard Kč.
Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.
Více informaci na: www.trinitybank.cz