Elektromobilita je v Lotyšsku na postupu, země staví novou infrastrukturu
Počet elektrických vozidel registrovaných v Lotyšsku dál roste a zájem o nová elektroauta překonal i poptávku po dieselových vozech. V zemi proto vznikají nové sítě nabíjecích stanic a vláda podporuje i vznik domácích nabíjecích zařízení.
Ilustrační foto Shutterstock
Počet elektromobilů se v Lotyšsku v posledních osmi letech každoročně zvyšuje, byť zpočátku byl nárůst relativně malý – jen několik desítek elektromobilů ročně. Podle nejnovějších údajů Ředitelství pro bezpečnost silničního provozu (CSDD) bylo v červenci 2023 v Lotyšsku registrováno 5252 elektromobilů, což je o 33 % více než na začátku letošního roku.
V segmentu nových automobilů je v Lotyšsku nyní poptávka po elektromobilu vyšší než poptávka po dieselovém automobilu. To přináší změny jak v nejnovějším bytovém fondu, tak v nabídce kanceláří, s projekty zahrnujícími možnosti nabíjení elektrických vozidel, aby obyvatelé i zaměstnanci mohli v budoucnu uspokojit své potřeby.
V Rize, v kancelářském komplexu Jauna Teika, byla nově otevřena největší nabíjecí stanice pro elektromobily v zemi. Nabízí 28 portů s nabíjecím výkonem 22 kW na třech stanicích vytvořených společností Elektrum Drive ve spolupráci s EfTEN Capital. Otevření centra v New Teika tak představuje významný krok směrem k udržitelné mobilitě a klimatické neutralitě.
Vzniká největší síť v Pobaltí
Pět mil. eur do rozšíření sítě nabíjecích stanic pro elektromobily letos v Lotyšsku investuje energetická společnost Enefit, která v sousedním Estonsku provozuje síť stanic Enefit Volt. Cílem společnosti je spolupráce s lotyšskými společnostmi na vytvoření více než 100 veřejných nabíjecích stanic pro elektromobily a vytvořit v příštích několika letech nejširší síť nabíjecích stanic v Pobaltí.
V roce 2023 je plánováno vybudování deseti rychlonabíjecích stanic Enefit Volt na pěti místech na dálnicích Ventspils, Bauska a Tallinn s maximální možnou kapacitou – 300 kilowattů. Jedná se v současné době o jedno z nejvýkonnějších nabíjecích řešení dostupných na světě, které umožní nabít baterii elektromobilu z 20 % na 80 % za pouhých 8 minut. Každá nabíjecí stanice bude mít dvě nabíjecí jednotky, které nabídnou nabíjení čtyř elektromobilů současně.
Stanice budou umístěny na transevropské dopravní síti (TEN-T) spojující Lotyšsko, Litvu, Estonsko a Polsko, v místech, kde majitelé elektrických automobilů zůstávají po dlouhou dobu a pravidelně – v blízkosti supermarketů, obchodních center a hotelů. Stejně jako v současné době v Estonsku budou moci zákazníci v Lotyšsku platit pomocí aplikace Enefit Volt na nabíjecích stanicích a platit za využité kilowatthodiny namísto doby nabíjení.
Veřejná infrastruktura pro nabíjení elektromobilů Enefit Volt se v současné době v Estonsku, kde bylo instalováno 197 veřejných nabíjecích stanic, aktivně rozvíjí. Během tohoto roku plánuje mateřská společnost Enefit Eesti Energia zahájit výstavbu téměř 1000 nových veřejných nabíjecích stanic v Pobaltí a Polsku a stát se tak největším provozovatelem nabíjecích stanic v regionu. V samotném Lotyšsku se v příštích několika letech plánuje vytvoření nabíjecí infrastruktury na územích s nejhustším počtem uživatelů elektrických automobilů – především v Rize a Pierize, rozšiřující se také ve směru Ventspils, Jelgava, Bauska a Daugavpils. Zavedení dobíjecí sítě v Lotyšsku je tak důležitým krokem v podpoře elektromobility s cílem zajistit komplexní dobíjecí infrastrukturu v Pobaltí i mimo něj.
Vláda má plán rozvoje dobíjecích stanic
Lotyšská vláda si je vědoma důležitosti vytvoření stabilní dobíjecí infrastruktury pro elektromobily a přijala řadu opatření na podporu jejího rozvoje. Jedním z nich je Národní plán rozvoje dobíjecí infrastruktury se zvláštním zaměřením na městské oblasti, silnice a veřejná parkoviště. Na podporu růstu dobíjecí infrastruktury vláda také podpořila spolupráci se soukromými společnostmi a mezinárodními partnery a navázala partnerství veřejného a soukromého sektoru. Cílem je vytvořit dobře propojenou a udržitelnou síť dobíjecích stanic v celém Lotyšsku.
Vláda také zavedla koncept interoperability, což znamená, že majitelé elektromobilů mohou přistupovat k více nabíjecím sítím prostřednictvím jedné platební karty nebo mobilní aplikace. Tato bezproblémová integrace nabíjecích sítí zlepšuje dostupnost a pohodlí majitelů elektrických vozidel tím, že eliminuje potřebu více předplatných nebo karet pro přístup k různým technologiím.
Lotyšská vláda podporuje i instalaci domácích nabíjecích stanic, které majitelům umožňují pohodlně nabíjet svá vozidla přes noc pomocí nízkých tarifů, což snižuje náklady na nabíjení ve srovnání s používáním veřejných nabíjecích stanic. Instalace domácí nabíjecí stanice přispívá k větší energetické nezávislosti a stabilitě sítě.
Šance i pro česká řešení
S ohledem na podporu rozvoje elektromobility se nabízejí příležitosti pro uplatnění českých řešení zejména v oblasti veřejných dobíjecích stanic, dobíjecích stanic pro domácnosti, rezidenční a kancelářské budovy či elektrobusy. Další zajímavé šance se otvírají v oblastech s dobíjením souvisejících jako například jejich propojení s platebními aplikacemi, on-line služby a údržba stanic, interaktivní mapy dobíjecích bodů a podobně. Rostoucí prostor se nabízí i pro spolupráci v oblasti jednotlivých komponentů bateriových systémů. S nárůstem elektromobility v Lotyšsku obecně poroste i poptávka po jednotlivých komponentech elektropohonů, řídících jednotek, převodovek a podobně
Veronika Sidó, ekonomická diplomatka, Velvyslanectví ČR v Rize
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Okénko finanční rady
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Spotřebitelské půjčky rostou nejrychleji na jižní Moravě, jih Čech "zaostává"
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Levnější elektřina, dražší suroviny: Svátky se prodraží hlavně kvůli máslu
Martin Thienel, Kalkulátor.cz
Vojtěch Šanca, Delta Green
Základ flexibility: začít šetřit můžete hned teď, třeba i v bytě
Marek Pokorný, Portu
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Ztráta zaměstnání vás může potkat nejen v předdůchodovém věku
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Umíme si chránit svůj majetek pojištěním? Průzkum ukazuje zajímavá čísla