Elektromobilita je v Lotyšsku na postupu, země staví novou infrastrukturu
Počet elektrických vozidel registrovaných v Lotyšsku dál roste a zájem o nová elektroauta překonal i poptávku po dieselových vozech. V zemi proto vznikají nové sítě nabíjecích stanic a vláda podporuje i vznik domácích nabíjecích zařízení.
Ilustrační foto Shutterstock
Počet elektromobilů se v Lotyšsku v posledních osmi letech každoročně zvyšuje, byť zpočátku byl nárůst relativně malý – jen několik desítek elektromobilů ročně. Podle nejnovějších údajů Ředitelství pro bezpečnost silničního provozu (CSDD) bylo v červenci 2023 v Lotyšsku registrováno 5252 elektromobilů, což je o 33 % více než na začátku letošního roku.
V segmentu nových automobilů je v Lotyšsku nyní poptávka po elektromobilu vyšší než poptávka po dieselovém automobilu. To přináší změny jak v nejnovějším bytovém fondu, tak v nabídce kanceláří, s projekty zahrnujícími možnosti nabíjení elektrických vozidel, aby obyvatelé i zaměstnanci mohli v budoucnu uspokojit své potřeby.
V Rize, v kancelářském komplexu Jauna Teika, byla nově otevřena největší nabíjecí stanice pro elektromobily v zemi. Nabízí 28 portů s nabíjecím výkonem 22 kW na třech stanicích vytvořených společností Elektrum Drive ve spolupráci s EfTEN Capital. Otevření centra v New Teika tak představuje významný krok směrem k udržitelné mobilitě a klimatické neutralitě.
Vzniká největší síť v Pobaltí
Pět mil. eur do rozšíření sítě nabíjecích stanic pro elektromobily letos v Lotyšsku investuje energetická společnost Enefit, která v sousedním Estonsku provozuje síť stanic Enefit Volt. Cílem společnosti je spolupráce s lotyšskými společnostmi na vytvoření více než 100 veřejných nabíjecích stanic pro elektromobily a vytvořit v příštích několika letech nejširší síť nabíjecích stanic v Pobaltí.
V roce 2023 je plánováno vybudování deseti rychlonabíjecích stanic Enefit Volt na pěti místech na dálnicích Ventspils, Bauska a Tallinn s maximální možnou kapacitou – 300 kilowattů. Jedná se v současné době o jedno z nejvýkonnějších nabíjecích řešení dostupných na světě, které umožní nabít baterii elektromobilu z 20 % na 80 % za pouhých 8 minut. Každá nabíjecí stanice bude mít dvě nabíjecí jednotky, které nabídnou nabíjení čtyř elektromobilů současně.
Stanice budou umístěny na transevropské dopravní síti (TEN-T) spojující Lotyšsko, Litvu, Estonsko a Polsko, v místech, kde majitelé elektrických automobilů zůstávají po dlouhou dobu a pravidelně – v blízkosti supermarketů, obchodních center a hotelů. Stejně jako v současné době v Estonsku budou moci zákazníci v Lotyšsku platit pomocí aplikace Enefit Volt na nabíjecích stanicích a platit za využité kilowatthodiny namísto doby nabíjení.
Veřejná infrastruktura pro nabíjení elektromobilů Enefit Volt se v současné době v Estonsku, kde bylo instalováno 197 veřejných nabíjecích stanic, aktivně rozvíjí. Během tohoto roku plánuje mateřská společnost Enefit Eesti Energia zahájit výstavbu téměř 1000 nových veřejných nabíjecích stanic v Pobaltí a Polsku a stát se tak největším provozovatelem nabíjecích stanic v regionu. V samotném Lotyšsku se v příštích několika letech plánuje vytvoření nabíjecí infrastruktury na územích s nejhustším počtem uživatelů elektrických automobilů – především v Rize a Pierize, rozšiřující se také ve směru Ventspils, Jelgava, Bauska a Daugavpils. Zavedení dobíjecí sítě v Lotyšsku je tak důležitým krokem v podpoře elektromobility s cílem zajistit komplexní dobíjecí infrastrukturu v Pobaltí i mimo něj.
Vláda má plán rozvoje dobíjecích stanic
Lotyšská vláda si je vědoma důležitosti vytvoření stabilní dobíjecí infrastruktury pro elektromobily a přijala řadu opatření na podporu jejího rozvoje. Jedním z nich je Národní plán rozvoje dobíjecí infrastruktury se zvláštním zaměřením na městské oblasti, silnice a veřejná parkoviště. Na podporu růstu dobíjecí infrastruktury vláda také podpořila spolupráci se soukromými společnostmi a mezinárodními partnery a navázala partnerství veřejného a soukromého sektoru. Cílem je vytvořit dobře propojenou a udržitelnou síť dobíjecích stanic v celém Lotyšsku.
Vláda také zavedla koncept interoperability, což znamená, že majitelé elektromobilů mohou přistupovat k více nabíjecím sítím prostřednictvím jedné platební karty nebo mobilní aplikace. Tato bezproblémová integrace nabíjecích sítí zlepšuje dostupnost a pohodlí majitelů elektrických vozidel tím, že eliminuje potřebu více předplatných nebo karet pro přístup k různým technologiím.
Lotyšská vláda podporuje i instalaci domácích nabíjecích stanic, které majitelům umožňují pohodlně nabíjet svá vozidla přes noc pomocí nízkých tarifů, což snižuje náklady na nabíjení ve srovnání s používáním veřejných nabíjecích stanic. Instalace domácí nabíjecí stanice přispívá k větší energetické nezávislosti a stabilitě sítě.
Šance i pro česká řešení
S ohledem na podporu rozvoje elektromobility se nabízejí příležitosti pro uplatnění českých řešení zejména v oblasti veřejných dobíjecích stanic, dobíjecích stanic pro domácnosti, rezidenční a kancelářské budovy či elektrobusy. Další zajímavé šance se otvírají v oblastech s dobíjením souvisejících jako například jejich propojení s platebními aplikacemi, on-line služby a údržba stanic, interaktivní mapy dobíjecích bodů a podobně. Rostoucí prostor se nabízí i pro spolupráci v oblasti jednotlivých komponentů bateriových systémů. S nárůstem elektromobility v Lotyšsku obecně poroste i poptávka po jednotlivých komponentech elektropohonů, řídících jednotek, převodovek a podobně
Veronika Sidó, ekonomická diplomatka, Velvyslanectví ČR v Rize
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun