Češi podceňují zabezpečení svých účtů na sociálních sítích
Čeští uživatelé sociálních sítích jsou velmi zodpovědní. Informace o sobě sdílí umírněně a nezveřejňují citlivá data. Třetina dokonce nepublikuje prakticky vůbec. Muži sdílejí své zážitky častěji než ženy a častěji veřejně. Z hlediska věkových kategorií jsou nejsdílnější uživatelé nad 51 let. Rizikové příspěvky s osobními údaji někdy sdílela pouhá 2 % Čechů. Řadu populárních sociálních sítí používáme pasivně. Taková zjištění přinesl průzkum společnosti ESET realizovaný prostřednictvím agentury Ipsos.
„Nadměrné sdílení informací o sobě a svých blízkých patří mezi nejvýraznější rizika sociálních sítí. Předpokládali jsme, že zejména mladší uživatelé budou sdílet i obsah, který je třeba hodně osobní nebo dokonce až intimní. Ukázalo se ale, že Češi bez ohledu na věk používají sociální sítě uvědoměle, a dokonce i dbají na bezpečnost svých účtů,“ shrnuje závěry bezpečnostní expertka společnosti ESET Vladimíra Žáčková.
Nejčastěji sdílí obsah uživatelé nad 51 let. Jednou týdně nebo častěji sdílí příspěvky 15 % uživatelů v této věkové kategorii. Pro srovnání ve stejné frekvenci je to jen necelých 8 % uživatelů mezi 18. a 30. rokem. Obecně sdílí mírně častěji muži. Ženy ovšem přiznávají, že publikují obsah denně (činí tak 16 % z nich, ale jen 9,5 % mužů). Třetina českých uživatelů sdílí obsah jen výjimečně a 15 % dokonce vůbec nikdy.
Většina sdíleného obsahu nepředstavuje významné riziko
Nejčastěji sdílíme momentky z různých zážitků (30 %), významné životní události a jubilea (20 %), informace, jakých událostí se plánujeme zúčastnit (15 %) a snímky vlastních dětí, kde je jim vidět do tváře (11 %).
Vysoce rizikové příspěvky sdílí pouze jednotky procent uživatelů. Mezi takové patří například příspěvek s nějakým osobním údajem (takový sdíleli lidé ve 2 % případů), s intimním obsahem (necelá 2 %), snímek dítěte v plavkách nebo zcela nahého (1 %) a informaci o plánované dovolené (4 %).
„Fotografie z letní dovolené nebo narozeninové oslavy patří mezi ty, které ve většině nepředstavují významné riziko, a velmi pravděpodobně nijak neohrožují naše soukromí. Opatrnější bych byla u sdílení úspěchů jako jsou diplomy nebo vysvědčení. Mnoho rodičů bez starostí sdílí fotku dítěte s vysvědčením – na kterém je ale uvedeno datum narození nebo adresa školy, což jsou osobní údaje,“ varuje Žáčková. „Velmi rizikové je sdílet, obzvláště veřejně, že plánujete odcestovat, což někdy udělala čtyři procenta uživatelů. Za rizikové chování bych považovala sdílení fotografií dětí, obzvláště z letních dovolených, zejména snímky v plavkách nebo na kterých jsou zcela nahé.“
Češi sdílejí s přáteli a na Facebooku
Nejpopulárnější platformou pro sdílení obsahu mezi českými uživateli je Facebook, Instagram a WhatsApp. Ostatní sítě využívá čeští uživatelé primárně pro konzumaci obsahu. Oblíbené sociální sítě TikTok, Twitter či LinkedIn používáme převážně pasivně.
Poměrně konzervativní jsou Češi také v názoru, s kým chtějí své zážitky sdílet. Téměř polovina (42 %) českých uživatelů sdílí aktivně obsah jen s přáteli nebo sledujícími, které je nutné předem schvalovat, rovná třetina sdílí s rodinou a nejbližšími přáteli. Desetina uživatelů sdílí obvykle příspěvky veřejně a srovnatelný počet uživatelů prohlašuje, že aktivně obsah nesdílí vůbec. Ženy častěji sdílí obsah jen s rodinou (35 % žen a 24 % mužů) naopak muži veřejně (činí tak 13% mužů, ale jen 9 % žen). Napříč věkovými kategoriemi se ale výsledky výrazně neliší.
Zabezpečení účtů podceňujeme
Pro ochranu dat je velmi důležité také zabezpečení účtů na sociálních sítích. Právě tento nedostatek je často na vině, pokud dojde k prolomení účtu. Uživatelé často recyklují hesla nebo nepoužívají dostatečně silné přihlašovací fráze.
Spolehlivé heslo podle dat využívá třetina uživatelů, nejčastěji toto tvrdí uživatelé mezi 31 a 40 rokem a nad 51 let. Pomocí vícefázového ověření (nejčastěji potvrzením v ověřovací aplikaci, odkazem v e-mailu nebo kódem zaslaným v e-mailu nebo přes SMS) se přihlašuje 15 % lidí, častěji tak činí muži. Desetina uvádí, že využívá vždy unikátní kombinaci jména a hesla. Čím starší uživatel je, tím spíše dbá na toto pravidlo.
„Používání stejných přihlašovacích údajů ve více aplikacích či online službách je rizikové. Pokud dojde k prolomení jednoho hesla, můžeme přijít o několik účtů najednou a útočníkům otevřít cestu k velkému množství našich osobních údajů, které mohou dále zneužít. Databáze s odcizenými hesly jsou na dark webu běžně k zakoupení a útočníci po nich sáhnou jako první před složitějšími typy útoků. Obecně bych doporučila uživatelům, aby používali silná a jedinečná hesla pro každý ze svých online účtů. S vytvořením a uchováváním takových hesel pomůže spolehlivý správce hesel, který navíc hesla ukládá bezpečně v zašifrované podobě,“ radí Žáčková. Pětina uživatelů uvádí, že jako prevenci pečlivě zvažuje, jaké informace lze z příspěvku vyčíst. Opatrnější jsou v tomto směru ženy (23 %) než muži (18 %).
Až příliš osobní příspěvky
Češi se zpravidla nesetkávají s tím, že by sdíleli nějakou informaci, které by později litovali. V rámci průzkumu to uvedlo 64 % dotázaných. Šikaně či posměchu čelily přibližně 3 % dospělých uživatelů. Velmi málo lidí také přiznává, že by sdíleli nějakou dezinformaci. Sdílení obsahu, který se později ukázal jako nepravdivý, přiznávají opět jen 3 % dotázaných. Celých 8 % dotázaných nicméně připouští, že někdy sdíleli takové informace, které byly až příliš osobní a znovu by tak již neučinili. Nejčastěji se do takové situace dostali uživatelé mezi 41 a 50 lety.
Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos ve dnech 13. až 15. června 2023 na 500 respondentech v České republice.
oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Poslední zprávy z rubriky Pojištění:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun
Iva Grácová, Bezvafinance
Inflace a její dopad na osobní finance: Jak se připravit na rok 2025?
Richard Bechník, Swiss Life Select