Rakousko - Železniční sektor, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2023/2024
Rakousko disponuje jednou z nejmodernějších železnic v celé Evropské unii. V roce 2022 na ní bylo přepraveno více než 260 mil. cestujících a 100 mil. tun zboží. Nákladní železniční doprava se s podílem 30 % již nyní nachází výrazně nad průměrem EU. Elektřina pro vlaky a nádraží pochází ze 100 % z obnovitelných zdrojů energie a přispívá tak k ochraně klimatu. S cílem zvýšit podíl železniční dopravy představila vláda „největší železniční investiční balíček všech dob“. S investicemi do železniční infrastruktury ve výši 19 mld. EUR chce Rakousko nejen bojovat proti klimatickým změnám, ale zajistit také tisíce nových pracovních míst.
Rámcový plán Rakouských spolkových drah (ÖBB) prezentuje připravované projekty včetně investičních částek, ale i výdaje na údržbu železniční sítě, jejichž realizace je plánována v horizontu šesti let. Největší podíl investiční částky (5,1 mld. EUR) je určen pro renovace a přestavbu železničních stanic a terminálů a výstavbu či rozšíření železničních tras. Vlaková nádraží mají sloužit jako multimodální uzly mobility a nabízet optimální spojení tak, aby železnice mohla více konkurovat automobilové dopravě. Modernizace budov s sebou přinese přístup k dopravním informacím v reálném čase a možnosti využití WLAN. Důležitou součástí modernizace je také bezbariérový přístup jak do budov, tak do vlaků. Již dnes může 86 % cestujících využívat bezbariérová vlaková nádraží, do roku 2027 vzroste tento podíl na 90 %.
Dalších 4,4 mld. EUR jde do výstavby a rozšíření záchytných parkovišť P+R (Park & Ride) a B+R (Bike & Ride) budovaných v blízkosti nádraží, včetně nabíjecích stanic pro elektromobily nebo výdejních schránek pro balíky, a do efektivního řešení hlukové zátěže na železnici. Přímo na tišší a modernější provoz je z této částky vyčleněno 17 mil. EUR ročně - například od konce roku 2024 mají být v provozu pouze vlaky s tichými brzdami.
2,8 mld. EUR jde na výstavbu nové části Jižní trasy (Südstrecke) zahrnující dva nově ražené tunely – Koralmtunel a Semmerinský tunel. Z této výstavby bude těžit především Štýrský Hradec.
Pro výstavbu Brennerského úpatního tunelu, který se nachází pod Brennerským průsmykem na hranici Rakouska a Itálie, je vyčleněno 2,1 mld. EUR. Nový, 64 km dlouhý tunel, má ulehčit silniční dopravě a přesunout většinu nákladní dopravy
na železnici. Do této částky spadá i výstavba příjezdových tratí (Nordzulauf).
Na elektrifikaci a zatraktivnění vlakové dopravy je vyčleněno 2,5 mld. EUR. V současné době je železniční síť ÖBB z 74 % elektrifikovaná, do roku 2030 má být elektrifikováno dalších 500 km železničních tratí. Na místech, kde elektrifikace není možná, se do budoucna počítá s alternativními pohony, například využitím vodíku nebo baterií. Do roku 2035 se má stát železniční síť z hlediska emisí CO2 zcela neutrální. Zatraktivnění se týká především venkovských oblastí, kde mají být modernizovány nejen regionální vlaky, ale i nádraží a zastávky. Na modernizaci vlakové flotily půjde v příštích letech celkově 4,2 mld. EUR.
Na bezpečnost a provozní systém řízení připadá částka 2,1 mld. EUR. Zvýšení bezpečnosti ve vlacích, snížení možných zpoždění a zkrácení jízdních dob vlaků ze zahraničí má přinést instalace jednotného celoevropského zabezpečovacího systému ETCS. Zvýšit se má bezpečnost na železničních přechodech a vylepšit zařízení automatického varování na staveništích. V rámci digitalizace bude cca 800 železničních stanic vybaveno digitálním zákaznickým informačním systémem a podél tratí dojde ke zlepšení mobilní sítě. Namísto dosavadních 657 stavědel zabezpečovacího zařízení by od roku 2028 měla fungovat pouze tři výpočetní střediska. Řešením požadavku přesunu přepravy zboží ze silnice na železnici by kromě výstavby mohla být optimalizace v oblasti technologií, například prostřednictvím menších odstupů mezi vlaky díky umístění signalizačního zařízení na lokomotivy namísto podél trati.
Rámcový plán je ročně aktualizován společností ÖBB v úzké spolupráci s ministerstvem životního prostředí. Na digitální platformě ProVia jsou zveřejněna výběrová řízení státních infrastrukturních společností, mezi něž ÖBB patří.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Kurzy ČNB - Kurzovní lístek České Národní Banky
- Kurzovní lístek Česká spořitelna, Kurzovní lístky bank
- Česká spořitelna, a. s. - euro, vývoj kurzu měny
- Podnikání v České republice
- USD, americký dolar - převod měn na CZK, českou korunu
- Česká pošta - ceník poštovného 2020
- UAH, ukrajinská hřivna - převod měn na CZK, českou korunu
- THB, thajský baht - převod měn na CZK, českou korunu
- GBP, britská libra - převod měn na CZK, českou korunu
- AED, SAE dirham - převod měn na CZK, českou korunu
- HUF, maďarský forint - převod měn na CZK, českou korunu
- PLN, polský zlotý - převod měn na CZK, českou korunu
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory