mzv.cz (MZv ČR)
Makroekonomika  |  16.08.2023 20:53:14

Rakousko - Železniční sektor, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2023/2024

V rozmezí let 2023-2028 bude stát do modernizace a výstavby železniční sítě investovat rekordních 19 mld. EUR, další 4 mld. EUR jsou vyčleněny na údržbu. Pro české firmy se tak nabízí mnoho příležitostí podílet se na plnění ambiciózního plánu rakouské vlády, který má nejen posílit, zrychlit a zatraktivnit osobní i nákladní železniční dopravu, ale zároveň se má stát důležitou součástí boje proti klimatickým změnám. Mezi hlavní body patří posílení železniční dopravy v městských aglomeracích, rozšíření infrastruktury pro nákladní dopravu, elektrifikace železničních tratí a digitalizace.

Rakousko disponuje jednou z nejmodernějších železnic v celé Evropské unii. V roce 2022 na ní bylo přepraveno více než 260 mil. cestujících a 100 mil. tun zboží. Nákladní železniční doprava se s podílem 30 % již nyní nachází výrazně nad průměrem EU. Elektřina pro vlaky a nádraží pochází ze 100 % z obnovitelných zdrojů energie a přispívá tak k ochraně klimatu. S cílem zvýšit podíl železniční dopravy představila vláda „největší železniční investiční balíček všech dob“. S investicemi do železniční infrastruktury ve výši 19 mld. EUR chce Rakousko nejen bojovat proti klimatickým změnám, ale zajistit také tisíce nových pracovních míst.

Rámcový plán Rakouských spolkových drah (ÖBB) prezentuje připravované projekty včetně investičních částek, ale i výdaje na údržbu železniční sítě, jejichž realizace je plánována v horizontu šesti let. Největší podíl investiční částky (5,1 mld. EUR) je určen pro renovace a přestavbu železničních stanic a terminálů a výstavbu či rozšíření železničních tras. Vlaková nádraží mají sloužit jako multimodální uzly mobility a nabízet optimální spojení tak, aby železnice mohla více konkurovat automobilové dopravě. Modernizace budov s sebou přinese přístup k dopravním informacím v reálném čase a možnosti využití WLAN. Důležitou součástí modernizace je také bezbariérový přístup jak do budov, tak do vlaků. Již dnes může 86 % cestujících využívat bezbariérová vlaková nádraží, do roku 2027 vzroste tento podíl na 90 %.

Dalších 4,4 mld. EUR jde do výstavby a rozšíření záchytných parkovišť P+R (Park & Ride) a B+R (Bike & Ride) budovaných v blízkosti nádraží, včetně nabíjecích stanic pro elektromobily nebo výdejních schránek pro balíky, a do efektivního řešení hlukové zátěže na železnici. Přímo na tišší a modernější provoz je z této částky vyčleněno 17 mil. EUR ročně - například od konce roku 2024 mají být v provozu pouze vlaky s tichými brzdami.

2,8 mld. EUR jde na výstavbu nové části Jižní trasy (Südstrecke) zahrnující dva nově ražené tunely – Koralmtunel a Semmerinský tunel. Z této výstavby bude těžit především Štýrský Hradec.

Pro výstavbu Brennerského úpatního tunelu, který se nachází pod Brennerským průsmykem na hranici Rakouska a Itálie, je vyčleněno 2,1 mld. EUR. Nový, 64 km dlouhý tunel, má ulehčit silniční dopravě a přesunout většinu nákladní dopravy

na železnici. Do této částky spadá i výstavba příjezdových tratí (Nordzulauf).

Na elektrifikaci a zatraktivnění vlakové dopravy je vyčleněno 2,5 mld. EUR. V současné době je železniční síť ÖBB z 74 % elektrifikovaná, do roku 2030 má být elektrifikováno dalších 500 km železničních tratí. Na místech, kde elektrifikace není možná, se do budoucna počítá s alternativními pohony, například využitím vodíku nebo baterií. Do roku 2035 se má stát železniční síť z hlediska emisí CO2 zcela neutrální. Zatraktivnění se týká především venkovských oblastí, kde mají být modernizovány nejen regionální vlaky, ale i nádraží a zastávky. Na modernizaci vlakové flotily půjde v příštích letech celkově 4,2 mld. EUR.

Na bezpečnost a provozní systém řízení připadá částka 2,1 mld. EUR. Zvýšení bezpečnosti ve vlacích, snížení možných zpoždění a zkrácení jízdních dob vlaků ze zahraničí má přinést instalace jednotného celoevropského zabezpečovacího systému ETCS. Zvýšit se má bezpečnost na železničních přechodech a vylepšit zařízení automatického varování na staveništích. V rámci digitalizace bude cca 800 železničních stanic vybaveno digitálním zákaznickým informačním systémem a podél tratí dojde ke zlepšení mobilní sítě. Namísto dosavadních 657 stavědel zabezpečovacího zařízení by od roku 2028 měla fungovat pouze tři výpočetní střediska. Řešením požadavku přesunu přepravy zboží ze silnice na železnici by kromě výstavby mohla být optimalizace v oblasti technologií, například prostřednictvím menších odstupů mezi vlaky díky umístění signalizačního zařízení na lokomotivy namísto podél trati.

Rámcový plán je ročně aktualizován společností ÖBB v úzké spolupráci s ministerstvem životního prostředí. Na digitální platformě ProVia jsou zveřejněna výběrová řízení státních infrastrukturních společností, mezi něž ÖBB patří.

Rakousko, počet obyvatel, HDP, inflace, nezaměstnanost, export, import a obchodní bilance, dluh. Mapa globálních oborových příležitostí 2023/2024, souhrnná teritoriální informace.

Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí


Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19







Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688