Německo - Železniční sektor, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2023/2024
Spolková vláda si rozvoj kolejové dopravy vytkla jako jednu ze svých priorit a do roku 2030 má železnice zdvojnásobit svůj podíl na osobní dopravě a zvýšit tržní podíl v oblasti nákladní dopravy do roku 2030 na 25 % (ze současných 19 %). V plánu jsou velké investice do železniční infrastruktury, přičemž od roku 2022 investice do železniční dopravy poprvé v historii převýšily investice do silnic a dálnic. U železniční dopravy byly též sníženy daně a poplatky za energii (daně z elektřiny, příspěvek na obnovitelné zdroje tzv. EEG a emisní poplatky).
Spolkový plán dopravních cest do roku 2030 předpokládá investice do 1 000 infrastrukturních projektů ve výši 7,25 bil. CZK (železniční projekty: 3 bil. CZK, silniční projekty: 3,5 bil. CZK, vodní doprava: 661 mld. CZK).
Investice do údržby a modernizace stávající železniční sítě budou financovány prostřednictvím modernizačního programu, který do roku 2030 počítá s investicemi ve výši 2,1 bil. CZK .
Další zdroje budou k dispozici na základě Plánu ochrany klimatu do roku 2030, kde pro posílení role železnice budou do roku 2030 investovány finanční prostředky ve výši 269,5 mld. CZK. Nezbytná opatření jsou definována ve společném prohlášení spolkové vlády a Deutsche Bahn a prostředky budou využity výhradně na opatření v oblasti infrastruktury. Polovina z nich je určena na navýšení kapitálu společností v oblasti železniční infrastruktury vlastněných Spolkem a druhá polovina je určena na dotace. Zdroje budou využity v následujících 4 oblastech: robustní síť – 98 mld. CZK (součástí bude elektrifikace tratí pro nákladní železnice, infrastruktura pro alternativní pohony a investice do terminálů pro kombinovanou dopravu apod.), digitální železnice (98 mld. CZK), atraktivní vlaková nádraží (24,5 mld. CZK), interní infrastrukturní opatření Deutsche Bahn (49 mld. CZK).
Spolkové ministerstvo dopravy vypracovalo Pllán elektrifikace železnic („ElektrifizierungPlus). Jedním z opatření je podpora alternativních pohonů (pro oblast nákladní dopravy se to bude týkat přechodu na syntetická paliva bez emisí CO 2 ). Celkové investice budou činit 1,8 mld. CZK do roku 2024.
V příštích letech lze očekávat modernizaci železnice, rekonstrukci, rozšiřování a údržbu (rozšiřování a modernizace železniční sítě, obnova vozového parku, rekonstrukce železničních mostů).
Německo je perspektivním trhem pro české výrobce železniční a kolejové techniky. Dopravní podniky německých měst v rámci obnovy dopravního parku a snižování emisí škodlivin i CO 2 v ovzduší budou vypisovat výběrová řízení na dodávky kolejové techniky.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři