Myanmar - Design, sklářství, textil, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2023/2024
Myanmarci jsou i na asijské poměry značně spořivý národ. Uvádí se, že průměrná domácnost až 55 % svých příjmů uspoří (pro srovnání: v sousedním Thajsku je to zhruba 30 %). Vzhledem k nestabilitě měny a nespolehlivosti místního finančního sektoru obyvatelé většinu svých úspor drží buď v hotovosti v cizích měnách, či ve hmotných aktivech, jako jsou zlato, drahé kameny, umělecké předměty, starožitnosti a jiné převážně luxusní výrobky, které spotřebitelé vnímají jako investici. Nové zákony o cizích měnách z let 2021 a 2022 výrazně omezují možnosti Myanmarců legálně držet větší množství valut, což ještě zvyšuje význam a poptávku po předmětech, do nichž lze investovat.
Z českých výrobků se tak nabízí zejména prémiové dekorativní sklo. Uplatnění přitom naleznou jak výrobky vyšší střední třídy, tak špičkové ručně vyráběné kusy, v obou případech pro odlišnou příjmovou kategorii spotřebitele, či spíše investora. Pro uplatnění na myanmarském trhu je naprosto nezbytné, aby výrobce i distributor své produkty chápal a prezentoval jako luxusní a zdůrazňoval jejich dlouhodobou, nadčasovou hodnotu. U ručních výrobků lze jednoznačně doporučit prezentovat je de facto jako umělecká díla, s certifikátem pravosti, nejlépe i s uvedením mistra, který konkrétní kus vytvořil. Omezená, ale stále existující je rovněž poptávka po užitkovém stolním či barovém skle vyšší kvality a po svítidlech z křišťálového skla. I zde platí, že výrobky je nutné prezentovat jako prémiové.
Potenciál pro nábytkářství vychází především ze snahy země o větší vertikální integraci svého dřevozpracujícího průmyslu. Myanmar disponuje zásobami vzácných a tvrdých dřev světového významu a také má třetí největší zdroje bambusu a ratanu na světě. V současné době přitom dřevozpracující průmysl generuje obrat pouze okolo 450 mil. USD ročně. Další růst odvětví nyní limitují jednak existující sankce, které komplikují vývoz dřeva do většiny vyspělých zemí, ale také skutečnost, že myanmarským firmám se dosud nedaří vyvážet hotové výrobky s vyšší přidanou hodnotou.
Soukromý sektor v zemi přitom má zájem o zapojení do globálních hodnotových řetězců a o možnosti modernizace domácí výroby. V této souvislosti vyvstává poptávka po strojích a vybavení pro nábytkářství a dřevařskou výrobu. Potenciál je ve všech článcích výrobního procesu, snad s výjimkou samotné těžby: tedy přístroje a vybavení pro pily, papírny či výrobny celulózy i koncové producenty nábytku a jiných dřevěných předmětů. V případě výroby nábytku také existuje zájem o přípravky (laky, lepidla apod.) či služby v oblasti designu a marketingu. Vzhledem k sankcím a zvyšující se citlivosti spotřebitelů k ochraně klimatu je pozornost v rostoucí míře věnována certifikačním službám.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory