Gruzie - Dopravní infrastruktura, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2023/2024
Díky globalizačnímu procesu a vzhledem k poloze Gruzie ekonomický rozvoj země přímo souvisí se správným a efektivním fungováním dopravy. Vláda Gruzie v nadcházejících letech plánuje rozvoj tohoto sektoru a etablování Gruzie jako centra dopravní logistiky . Zájem projevují i mezinárodní společnosti, které v Gruzii začaly investovat do logistických terminálů, díky nimž poskytují skladovou logistiku, celní služby a další logistické služby pro silniční a železniční dopravu.
Gruzínská vláda je připravena v počáteční fázi rozvoje logistických center vystupovat nejen jako partner v rámci partnerství veřejného a soukromého sektoru, ale podporovat logistická centra dlouhodobě. V rámci Projektu zlepšení východně-západního dálničního koridoru financovaného Světovou bankou zadalo Ministerstvo hospodářství a udržitelného rozvoje Gruzie (MoESD) v roce 2017 studii proveditelnosti zaměřenou na vznik logistických center. Na základě studie byly identifikovány dvě nejlepší lokality ve východní (Tbilisi) a západní (Kutaisi) části Gruzie. V současnosti vláda zatím stále hledá potenciální partnery.
Další z priorit v sektoru dopravy a infrastruktury je modernizace železnic . Od roku 2012 dochází k modernizaci tratí s cílem zvýšit rychlost a kvalitu nákladní a osobní železniční dopravy. Gruzínské železnice (Georgian Railway), státem vlastněná akciová společnost, v příštích měsících chystají nákup lokomotiv a výhledově také železničních souprav. Gruzínská vláda má zájem nejen o samotnou dodávku moderního vybavení pro železnice, ale v zájmu zvýšení zaměstnanosti v zemi také o přenesení části výroby přímo do Gruzie.
Realizace potenciálu Gruzie jako regionálního uzlu bude záviset také na rozvoji přístavů . V současnosti probíhá rozšiřování infrastruktury Poti, největšího gruzínského černomořského přístavu. První část projektu v hodnotě 2 mld. Kč byla dokončena, předpokládaná celková investice by měla dosáhnout 2,5 mld. Kč. V roce 2023 by měl být zahájen dlouho odkládaný projekt výstavby hlubokomořského přístavu Anaklia, v němž bude mít vláda 51% podíl, zatímco na zbývajících 49 % bude vyhlášeno výběrové řízení pro mezinárodní investory. Plánované investice do rozvoje přístavů Gruzie v následujících čtyřech letech (2022–2025) mají dosáhnout 138 mld. Kč.
Neméně důležitou součástí dopravní infrastruktury je hromadná doprava . Velká města v Gruzii postupně obnovují a rozšiřují městskou dopravní síť a ve svých plánech se zaměřují na energeticky úsporná a k životnímu prostředí šetrná komplexní řešení. V roce 2023 plánuje hlavní město Tbilisi utratit na městskou dopravu 640 mil. Kč, Batumi 256 mil. Kč, Rustavi 128 mil. Kč, Kutaisi 75 mil. Kč a Zugdidi 20 mil. Kč.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři