Mexiko - Dopravní infrastruktura, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2023/2024
Mexická administrativa si vytyčila rozvoj infrastruktury jako jeden z hlavních cílů, proto je jednou z hlavních oblastí, kam míří i v komplikovaných pandemických časech většina veřejných investic. Ve svém Programu výstavby a modernizace vláda představila čtyři prioritní projekty v celkové hodnotě přes 20 miliard USD: nové letiště pro hlavní město, dopravní koridor přes Tehuantepskou šíji, osobní a nákladní železnice „Tren Maya“ na poloostrově Yucatán a výstavba rafinérie ve státě Tabasco.
Ve snaze podpořit reaktivaci ekonomiky byly navíc přijaty další dva investiční balíčky rozvoje infrastruktury v celkové hodnotě 24,3 miliard USD, z poloviny financované privátním sektorem. Tyto investice míří do výstavby silnic a dálnic, energetické infrastruktury, železnic, přístavů, vodních děl a průmyslových parků po celé zemi.
V oblasti letecké dopravy se Mexiko dlouhodobě potýká s poddimenzovanou kapacitou. Mezi lety 2013–2018 vzrostl počet přepravených cestujících celkově o 58 %, tedy téměř o 10 % ročně. Tento růst odráží jak poptávku cestujících, tak růst dopravců obsluhujících Mexiko. Pandemie COVID-19 a pokles letecké dopravy sice výrazně ovlivnily tento růst, nicméně rychlá obnova turistického ruchu již vrátila čísla do předpandemického období. S tím souvisí i otevření nového letiště nedaleko hlavního města a aktuální infrastrukturní projekty na jeho napojení na veřejnou dopravu města. Poptávka po rozšíření kapacit a modernizaci je ale i v regionálních centrech. Tyto projekty poptávají vyspělé technologie řízení letového provozu, řešení logistiky i vybavení terminálů.
Mexiko má podél svého pobřeží 102 přístavů, z nichž 16 jsou velké mezinárodní přístavy pro nákladní i osobní dopravu. Ve světle stále stoupajícího objemu námořní přepravy vyžadují tyto přístavy rozšíření a modernizaci, včetně výstavby doprovodných logistických, ale i navazujících průmyslových zón. Vedle rozšíření přístavů dopravního koridoru přes Tehuantepskou šíji je jednou z největších investic přístav ve městě Veracruz, kde se dokončuje první fáze výstavby v objemu 1,6 mld. USD a očekává se zahájení výstavby navazujících projektů.
Mexická vláda v současné době realizuje 21 železničních projektů v odhadované hodnotě 23 miliard USD v různých projektových fázích. Vedle výše zmíněné železnice Tren Maya o délce 1500 km a koridoru spojujícího v Tehuantepské šíji Mexický záliv a Pacifik, je to výstavba železnice mezi hlavním městem Mexico City a Querétarem a hlavním městem a Tolucou. Investice budou využity nejen na rozvoj kolejové sítě, ale i na údržbu a obnovu staršího vozového parku. Trvalá snaha o navýšení kapacity nákladní dopravy také vede k zpevňování kolejí a poptávce po dvouvrstvých kolejnicích.
Kromě výstavby nových silničních a železničních koridorů a akvizic vozového parku pro městské hromadné dopravy se ve velké míře zaměřuje na zefektivnění současné infrastruktury za využití pokročilých technologií v řízení dopravy i vymáhání pravidel provozu.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz